Cheeses vilket rörigt och bakofram ritat schema (på controllern)...
Personen som ritat detta bryter mot, jag vet inte hur många konventioner, på hur man brukar rita för att ett schema skall vara överskådligt och förståligt.
(Edit 3.. oups… verkar vara en svensk….

. Kanske medlem här…. Nice projekt.. men annorlunda ritat sch… Men men…)
Men till ämnet... Utifrån kontrollerschemat
Blå är att betrakta som jord... (Kopplas till jord via shunt motstånd r42, över vilket man mäter strömmen i värmeelementet)
Röd är matningen till värmeelementet.
Termoelementet är kopplat från röd till grön... Och mäts med en diff förstärkare.... Dvs den ger bara utsignal som speglar skillnaden mellan röd o grön...
Sen att båda dessa kommer hissas fram o tillbaka mellan jord och vdd när elementet drivs av o till är en effekt av konstruktionen... Men som sagt diff förstärkaren sorterar ut detta å ger bara skillnaden mellan röd o grön som utsignal....
Udda.... Men.... Måste ha nåt med de fysiska förutsättningarna i spetsdesignen att.göra att man valt denna setup...
Edit... Funderade lite mera.... Vet nu inte vad vdd håller för spänning.. det framgår inte.... Men med de valda värdena och sen skyddsdioderna runt diff ampen tycker jag det verkar som man bara kan mäta temperaturen när värmeelementet är avslaget.... (Pwm'as ju iofs men....) När röd (och därmed också grön) hissas till vdd (av fet U3) måste, såvitt jag förstår kopplingen, skyddsdioderna runt diffampen träda in o klampa ingångsspänningarna till diff ampen till 3.3v.... varpå man får en oanvändbar utsignal från denna.... Men när U3 Slår av kommer kretsen hamna på vettiga signal/potentialnivåer för att funka....
Edit 2.0…….
Letade på axxcontroller projektet på github….
Där finns då också kopplingsuppgifterna på hur handtags kontakten skall vara kopplad…
Pin1 grön
Pin2 röd
Pin5 blå
Sen sensar man lite olika varianter på hantag genom att blå även kan byglas till pin 3 och pin 6… men det är bara konfiguration…..dessa signaler hamnas som handle sens 1/2 i controller schemat…
Och vdd kan vara 9-24v dc…
Och man beskriver också att man bara kan mäta temp när man slagit av elementet…. Pwm’en är visst på 20kHx, men man gör en extra lång paus ibland… 5ms innan man mäter, så diffampen hinner stabilisera nivåerna…
Så summerat… en del av bilderna du hade i trådstarten verkar inte stämma med hur detta projektet vill använda spetsarna… (och hur kontakterna skall vara kopplade)
https://github.com/AxxAxx/AxxSolder
Edit 4….. en sista för kvällen…..
På eevblog forumet finns en tråd från Axel.. Axxaxx… där det diskuteras div olika inkopplingar av spetsar… och hur olika varianter på aggregat nyttjar JBC spetsar…
Så det är alltså olika från fall till fall ang inkoppling..
https://www.eevblog.com/forum/projects/ ... ontroller/
Som detta projekt då använder spetsarna kommer, såvitt jag kan förstå, spetsens ytterhölje pendla mellan systemjord och vdd, som kan vara upp till 24v…. Så med denna skulle jag passa mig för att löda i nåt som delar samma jordstruktur, via psu’t eller usb tåten… då man kommer injicera 24v till sitt lödställe, i förhållande till usb jord och pwr dc jord…. Flyter aggregatet och usb sladden ej är ansluten så är det lugnt… men finns en uppenbar risk med denna lösning….
Sen hur man skall se på esd och liknande aspekter med denna lösning är ytterligare en övning att begrunda…