Variabelt Labbaggregat

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Variabelt Labbaggregat

Inlägg av MiaM »

Vad gör OP-amp:en nere till vänster, som verkar vara en buffer som inte driver något?

Sidospår: ditt schema ser ut som en digital variant av när man börjat få slut på papper, och ritat på alla möjliga och omöjlig riktningar och det blir rörigare och rörigare. Eller för den delen om Behringer gjort en produkt som de i stort sett plagierat från annan tillverkare, och inte vill att nån i stort sett ska plagiera deras plagiat :D
Nu är det ju förstås mest tänkt för dig själv och denna tråd är ju inte en kurs i att bygga nätagg, men t.ex. likriktarbryggan är placerad konstigt. Praxis är att AC sitter på sidorna, plus upptill och minus nedtill, och AC-ledningarna kommer in från vänster.

Också: Du nämnde visserligen att ha glättningskonding och brygga separat. Men allmänt så är väl bra praxis att plus och minus från bryggan har egna banor till glättningskondingen, för att minska brum i resten av kretsen? Det har säkert ingen större inverkan, men ändå.

Jag hade nog kollat upp platser för att löda fast fästen på potentiometrar. Vissa har endast de faktiska anslutningarna som du ritat, medan andra har ben som endast är mekaniskt fäste (och i nån mån skärmning, kanske). Kan kanske vara bra att ha plats för?

Ja hade nog också ökat avståndet mellan jordplan och anslutningarna för AC in, DC ut och 2N3055. Det kommer säkert funka bra som du ritat, men om man vill använda kortet med direkt lödda ledare så är det lite väl klent avstånd, kanske?

Jag hade nog också försökt att få utgång från likriktarbrygga - glättning - 2N3055 - shuntmotstånd för strömmätning - utgång att bli en fysiskt kortare kedja. Typ allt detta invid varandra, kanske på den sida av kortet som är nedåt på din bild? Vet inte om det faktiskt skulle påverka funktionen men det känns som bra praxis att undvika att magnetfält från och spänningsfall i banorna med högre strömmar kan påverka resten av kretsen.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Eftersom jag använder en TL072 så blir det en op över och den ska kopplas in på det sättet enligt en app jag läst ifrån Texas.
Pottarnas placering är inte så att de måste vara fastlödda på kortet.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Saknar några komponenter men i övrigt blir det sånt som finns i bra att ha lådan, mestadels gamla komponenter.
Kondensatorernas storlek hade krympt om jag köpt nya men men är de bara ok så kommer det bli bra.
Capacitor4700.jpg
SpAgg_000.jpg
SpAgg_001.jpg
SpAgg_002.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Bygget avancerar och det som saknas just nu för begynnande test är i princip en zenerdiod på 36V.
Insåg att jag måste ha det istället för en 30V som anges i schemat, annars kan strömbegränsningstransistorn få negativ kollektor bas-spänning.
Har dock 3st 12V zener som borde fungera fint.
Hittade en trafo på 28V AC i gömmorna men önskar mig en 30V eller 2x15V. De finns men inte så vanliga förutom ringkärna. De är onödigt dyra tycker jag.
C8 bör vara en minst 40V variant dessutom.
723_Montering_000.jpg
723_Montering_001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Inser också nu att jag ju redan har reglerad 36V på kortet och kunde besparat mig ett motstånd och en zenerdiod. :)
Kanske kan koppla förbi med en bit tråd.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Studerade detta lite mer i LTSpice. Det är inte fördelaktigt att strömregleringskretsen får 36V matning samtidigt som 723 får det. Därför är det bra med separat 36V reglering till konstantströmkällan, Ett motstånd, zenerdiod och kondensator för annan tidskonstant.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

FRAKO är ökända för att vara dåliga. Detsamma gäller ROE. Undvik att använda sådana, även om de är NOS.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

De får sitta i tills de brinner upp.
Har inte sett något reparationsobjekt/projekt i någon tråd där dessa bytts ut ?
Jag tror de är bra grejer. Prisvärda.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Hittade igen 30V/1A trafon från mitt EFA- bygge. Ska testa den först istället för att köpa ny. Lådan är snygg med instrument monterade. Klass 2 mätare inköpta på Clas i sjön. Har uttag för skalbelysnings lampor. De är inte lätta att hitta nu för tiden.
Skriv svar