Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Huggbäverns synttråd (nytt namn)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är inte bara Putlers hejdukar i Vita Huset som jämte stollar som tror jorden är platt och biblen är en historiebok som dyker upp i flödena.

Här var en video om en reverb-enhet. Som nämnts är ju PT2399 vääääldigt populär och billig för att skapa lite eko och efterklangseffekter, men Beltons modul är nog lite bättre.
Nu flaggar Thonk för att någon grej håller på att bli unobtainium, kanske ekomodulen, men jag har ju redan en sådan modul:
https://www.elby-designs.com/contents/e ... everb.html

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kanske behövs en filler ändå. Sprejade på baksidan av kroppen och man se tydligt ådringen eller vad man nu säger. Kanske en massa jobb med slippapper fixar detta men ORKA ...
IMG_0421.JPG
IMG_0423.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Du behöver filler 8)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hittade en burk filler i källaren när jag grävde fram min slipmaskin och burken var inte tom :whoho: men när jag skakat mig och burken halvt fördärvade och försökte spreja var det stopp. Nånstans var det stopp :( . Jaja, jag har en lista på saker jag vill ha från Biltema. Jag skänkte min fina borrsats till dottern (det var ju dumt men samtidigt en god gärning, och jag kan klara mig med en borrsats med färre borr och glesare mellan storlekarna.

Jag kämpar med bror stors tangentbord och ska skala 20cm sladd UTAN att skada sladdarna inuti och ytterisoleringen är styv och ogörlig. Jag ska ha hem de sista komponenterna till syntkorten jag fick med mig från USA och jag borde felsöka min 50W MOSFET-förstärkare ...

... men ett jobb som är viktigt just nu är att gå igenom alla moduler jag har byggt, nästan byggt eller ska bygga, samla in all info jag kan innan sajter läggs ner.
Här är ett (inte så) bra exempel:
Detta är en rör-VCA som har ett rör som aktiv komponent. Här är nya dokumentationen (för senaste versionen): https://www.elby-designs.com/contents/e ... e_VCA.html
Och här är dokumentationen så som den såg ut en gång och gällde för den version jag har: https://sdiy.info/wiki/CGS_tube_VCA/timbral_gate
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Denna filler köpte jag, dock var det ett tag sedan jag använde den, fick rekommenderat den på ett radioforum.
IMG_4389.jpeg
IMG_4390.jpeg
IMG_4391.jpeg
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag kör en sprejfiller från Biltema och siiitttteeeerrrrr jusssst och sssskkkkaaakkkkkaaarrrr burken ....

Jag kollade i en färgaffär först och de hade olika slacks spackel och fillers men en del var inkompatibla med de sprejfärger jag ska använda. Tycker dock att den fyllde dåligt, men det får bli ett antal lager och att tömma burken.

Vid middagstid var jag förbi jobbet och fick med mig en träpinne hem att skruva fast i gitarrkroppen för att ha något att hålla i.

Jag har också stoppat i de sista ( :doubt: ) komponenterna i korten från USA och börde göra mycket annat. Mitt i allt elände fick jag en förfrågan om en korsett. Jag ställer gärna upp och syr en korsett (det vore mer än kul) men tiden ...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Snart har jag tömt hela burken ... och mottot är "Let it run!". Jag funderar på att boka tvättstugan en kväll (så jag kan vändra ut ordentligt) och hänga plankan framför värmefläkten i totkrummet i fem timmar för att påskynda att klägget torkar.
IMG_0425.JPG
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Burken tom och jag slipade inte mellan sprutningarna ... :badgrin: Nu får kroppen hänga till sig tills alla lager torkat, sedan blir det slipa av.

Fick även en rosa rem till basen och "knoppar" man fäster remmen med (straplock på ren svenska). Kom med en 50W D-förstärkare, undras om den kan funka som förstärkare i en basrigg.
straplock.jpg
Med en straplock kan man enkelt knäppa av remmen om man inte vill ha den på.

Jag råkade sedan hitta min USB-sladd jag beställde från AliX för 120 år sedan. Ska försöka läsa på och sedan göra ett försök att återställa rösterna i plastplankan (DX7an).
IMG_0430.JPG
Har börjat inventera mina moduler...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag är imponerad av hur mycket du får gjort.
(Hjort? Var det inte bäver?)
Jag hittade tillslut ditt PM. :oops:

One small step ..sequencer.
One giant rack ..for everything.
Och en bas!
:tårta:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

It ain't over until the fat lady sings ...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Hängde ut kroppen i solen, vilken förstås försvann som en löning ...
IMG_0438.jpg
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Aha...Det var du som orsakade väderomslaget...Jag undrade just.

Få nu inte för dig att kasta på sommardäck, jag vill inte ha en ny istid nu.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag var förbi däckhotellet och undrade om det var dags för sommarsandaler. "Näää, SMHI har förutspått glaciäris ...". Jag har nån tid den 33e mars ... eftersom 2 april inte existerade i systemet.

Rensat undan lite från köksbordet och ska dels montera batterihållaren i synten, fixa Bror Stors tangentbord (måste fylla på i den tråden lite) och så något annat som brann med öppen låga.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Batterihållaren på plats. Sitter med dubbelsidig tejp så man lätt kan byta batteri.
IMG_0447.JPG
IMG_0449.JPG
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Baskatarren, den lite udda koaxialhögtalare jag tagit hem (Master Audio 8"/horn) och en bit av den plyfa jag tillskansat mig.
IMG_0468.JPG
Jag kollade efter (billiga) 10" och 12" basar och även om en och annan nådde ner till sådär 55Hz, kändes den här basen som en bra kompromiss - 63Hz får väl bara funka (stoppar i en Onken-låda) och jag har en diskant med i paketet. Delar med ett 6/12dB-filter (6dB för basen, 12dB för diskanten).
Jag har en transistorförstärkare i källaren (ett stereopar faktiskt) men tänker att jag gör nog aldrig något vettigt av dem så jag kan väl nyttja i den här riggen. Alternativet är en 60W chipamp jag har men passar D-klassstärkare för detta ändamål?? En slik förstärkare skulle ju vara bra för ett kompakt SMPS och den lilla förstärkaren och några få tåtar och kraftdelen vore löst.
Skriv svar