Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
Tjena!
Grabbens Xbox-dosa drabbades av drifting, så jag tönkte att det är väl inge problem, bara at byta ut. SÅ jag köpte en ny Weller we 1010, flux, och en weller kopparfläta, eller vad det heter. Jag hade på flux och ställde tempen på 385 grader, men lodet fullkomligt vägrar sugas upp i flätan, spelar ingen roll hur hög temp jag har, jag stannade vid 420. Jag försökte rigga upp med kapplastavar och filme, vet att videon blev dålig, men jag hoppas ni kan utgöra nåt av den iaf. Kan ni vara snälla och säga vad för fel jag gör? Tittar man på videos på youtube när dom använder en fläta så sugs deras lod upp som en svamp direkt.
Tack på förhand.
Grabbens Xbox-dosa drabbades av drifting, så jag tönkte att det är väl inge problem, bara at byta ut. SÅ jag köpte en ny Weller we 1010, flux, och en weller kopparfläta, eller vad det heter. Jag hade på flux och ställde tempen på 385 grader, men lodet fullkomligt vägrar sugas upp i flätan, spelar ingen roll hur hög temp jag har, jag stannade vid 420. Jag försökte rigga upp med kapplastavar och filme, vet att videon blev dålig, men jag hoppas ni kan utgöra nåt av den iaf. Kan ni vara snälla och säga vad för fel jag gör? Tittar man på videos på youtube när dom använder en fläta så sugs deras lod upp som en svamp direkt.
Tack på förhand.
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
du måste få bort oxiden från lödspetsen, den ska vara metalliskt blank och inte svart...
skaffa en lödsvamp och prova gnugga spetsen mot en sådan.
om inte prova med stålull, eller byt spets.
lödön på kortet smälter inte, sätt dit mera tenn och smält den ordenligt med lödkolven innan,
speciellt om kortet är lackat?
skaffa en lödsvamp och prova gnugga spetsen mot en sådan.
om inte prova med stålull, eller byt spets.
lödön på kortet smälter inte, sätt dit mera tenn och smält den ordenligt med lödkolven innan,
speciellt om kortet är lackat?
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
ALLT över 300°C är att destruera lödpunkterna!
Till blyhaltigt lödtenn (numera olagligt) använder jag 280, till blyfritt 300.
Med de höga temperarurer du använder oxideras allt direkt och du kan glömma att få det till att fungera.
Spetsen ska vätas ordentligt med lödtenn, det kan bara ske med att rensa den försiktigt och peta på lödtenn, var inte blyg med lödtennen.
När man sedan har en "våt" yta kan man fundera pä att börja löda.
Använd INTE slipande rengöring, stålull KAN användas om det är illa men YTTERST försiktigt o sparsamt!
Till blyhaltigt lödtenn (numera olagligt) använder jag 280, till blyfritt 300.
Med de höga temperarurer du använder oxideras allt direkt och du kan glömma att få det till att fungera.
Spetsen ska vätas ordentligt med lödtenn, det kan bara ske med att rensa den försiktigt och peta på lödtenn, var inte blyg med lödtennen.
När man sedan har en "våt" yta kan man fundera pä att börja löda.
Använd INTE slipande rengöring, stålull KAN användas om det är illa men YTTERST försiktigt o sparsamt!
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
rätt...Använd INTE slipande rengöring, stålull KAN användas om det är illa men YTTERST försiktigt o sparsamt!
bra spetsar är belagda med en metall som inte oxiderar och den ska man inte slipa bort...
men det är moment22, om man inte får bort oxiden eller något fastbränt går det inte att löda....
speciellt om man använt den till ngt annat typ svetsa plast e.d.
börja med att bada spetsen i massor av lödtenn, flussmedlet brukar äta upp oxid och skit...
men ibland går inte det, har man ingen ny spets får man ta till stålull och beställ nya spetsar.
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
Mässing-bollen som brukar vara standard idag funkar ganska bra till att hålla oxiden borta.
Se till att alltid ha lite tenn på spetsen när den sitter i stället.
Bygger det ändå på lite onödigt mycket så tycker iallafall jag att dom här "Tippy" rengörarna fungerar ypperligt.

Se till att alltid ha lite tenn på spetsen när den sitter i stället.
Bygger det ändå på lite onödigt mycket så tycker iallafall jag att dom här "Tippy" rengörarna fungerar ypperligt.

Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
Tack för alla svar!
Jag såg på en video att man skulle ha 380 grader, så därför började jag köra på det. Men då kanske det var för högt. Jag höjde successivt eftersom jag tolkade det som att inte värmen klarade av att gå igenom flätan ända fram till lodet för att smälta det.
Men enligt er så ska jag först göra rent spetsen med spn där tip activator, köra på flux, och sen ha ca 300 grader, borde det fungera då? ELler är det nåt annat?
Jag såg på en video att man skulle ha 380 grader, så därför började jag köra på det. Men då kanske det var för högt. Jag höjde successivt eftersom jag tolkade det som att inte värmen klarade av att gå igenom flätan ända fram till lodet för att smälta det.
Men enligt er så ska jag först göra rent spetsen med spn där tip activator, köra på flux, och sen ha ca 300 grader, borde det fungera då? ELler är det nåt annat?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34860
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
Få spetsen ren mekaniskt - bort med oxiden. Sedan klutta på lödtenn som får smälta ut på spetsen och torka av.
Torka av spetsan innan du kör ner den i elektroniken och torka av spetsen innan du sätter lödkolve i hållaren.
Då har du hela tiden medan du jobbar en ren spets som klarar jobbet.
Torka av spetsan innan du kör ner den i elektroniken och torka av spetsen innan du sätter lödkolve i hållaren.
Då har du hela tiden medan du jobbar en ren spets som klarar jobbet.
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
Har inget bra tips men kan känna igen att det är ibland svårt att få lodet att gå upp i flätan.
Flussmedel har du. Kör mest bly/tenn lod och har då 350 grader som lagom temp på just we 1010.
Är det blyfritt får jag ofta gå högre, t ex som du har så den inställningen är okej. Beror på hur det uppför sej vid lödning,
får liksom backa ner tills att det precis smälter lagom fort och så.
Sen på videon verkar du få in lod i flätan första gången. Andra försöket, där tycker jag du kunde värmt några sekunder till,
det tar ofta lite tid.
Och spetsen är inte så snygg, skaffa en sån här och kör i den i då och då. Håller den ren och fin, och får bort överflödigt lod. Sen om du ska hålla på med lödning, så istället för hartassen eller vad det är du stryker på flussmedlet med så skaffa flussmedel i spruta
och en doserare till det typ sån här finns lite olika
Flussmedel har du. Kör mest bly/tenn lod och har då 350 grader som lagom temp på just we 1010.
Är det blyfritt får jag ofta gå högre, t ex som du har så den inställningen är okej. Beror på hur det uppför sej vid lödning,
får liksom backa ner tills att det precis smälter lagom fort och så.
Sen på videon verkar du få in lod i flätan första gången. Andra försöket, där tycker jag du kunde värmt några sekunder till,
det tar ofta lite tid.
Och spetsen är inte så snygg, skaffa en sån här och kör i den i då och då. Håller den ren och fin, och får bort överflödigt lod. Sen om du ska hålla på med lödning, så istället för hartassen eller vad det är du stryker på flussmedlet med så skaffa flussmedel i spruta
och en doserare till det typ sån här finns lite olika
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
En sådan avlödning Du försöker göra är svår. Det är stora kopperytor, dubbelsidigt och genompläterat. Värmen bara rinner bort och det är jättesvårt att få upp komponenttråden ur hålet. Det är inte som Du gör något jättefel.
Förvärmning med hetluft och en professionell avlödningspenna med vacuum är rätt verktyg för uppgiften. Det är mycket svårt med en lödveke, den fungerar bäst på små lödpaddar. En tennsug och en kraftig lödkolv med stor värmesamlande massa är nog det bästa sättet till låg kostnad. Det är viktigt att spetsen får maximal kontakt. Bredsidan emot, inte den tunna udden.
Förvärmning med hetluft och en professionell avlödningspenna med vacuum är rätt verktyg för uppgiften. Det är mycket svårt med en lödveke, den fungerar bäst på små lödpaddar. En tennsug och en kraftig lödkolv med stor värmesamlande massa är nog det bästa sättet till låg kostnad. Det är viktigt att spetsen får maximal kontakt. Bredsidan emot, inte den tunna udden.
Senast redigerad av Marta 1 mars 2025, 14:31:43, redigerad totalt 1 gång.
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
Ja vad är det för komponent? Är det ena benet på ett motstånd eller liknande, en pryl med två ben?
Värm då tennet rakt på och dra ut benet med tång/pincett när det smälter.
Är det en större pryl med flera ben går inte det.
Sen tennet i hålet, värm med pennan och direkt efter du drar bort pennan blås till utav h-e mot hålet med putmun.
Värm då tennet rakt på och dra ut benet med tång/pincett när det smälter.
Är det en större pryl med flera ben går inte det.
Sen tennet i hålet, värm med pennan och direkt efter du drar bort pennan blås till utav h-e mot hålet med putmun.
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
Bra att öva på är surpluskort och slaktade typ tv radio och andra liknande prylar.
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
Jag använder Weller 480 graders spets , ibland 425 ° , viktigt att spetsen hålls ren och att man väter spetsen med lödtenn innan avlödning/ lödning , man jobbar snabbt och enkelt
Lämpligt att öva på något skrotkort, värmer man för länge så kan folien släppa från kortet eller komponenter brännas sönder
Lämpligt att öva på något skrotkort, värmer man för länge så kan folien släppa från kortet eller komponenter brännas sönder
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
Nu var det ju iofs wellerfläta, det borde vara bra, men det är STOR skillnad mellan olika lödflätor, en billig kinesisk kommer inte att fungera lika bra som en mer proffsig som dessutom ofta kommer hermetiskt förpackad och indränkt i fluss..
Men det finns ju andra problem här, spetsen och värmeavledningen.
Men det finns ju andra problem här, spetsen och värmeavledningen.
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
Kjell säljer Vellemans fläta och den tycker kunderna är kanon.
Här finns tips för lyckat resultat: https://easybraid.descoindustries.com/h ... braid.aspx
Här finns tips för lyckat resultat: https://easybraid.descoindustries.com/h ... braid.aspx
Re: Var snäll och förklara varför jag är värdelös på lödning
wranzzon,
de 380 graderna var kanske Farenheit, om engelska uppgifter, men det motsvarar 193,3 oC.
de 380 graderna var kanske Farenheit, om engelska uppgifter, men det motsvarar 193,3 oC.