2 färger på gammal Prusa kina kopia.
- SeniorLemuren
2 färger på gammal Prusa kina kopia.
Tänkte bygga om min gamla 3D-skrivare till 2 färgsskrivare. köpte för länge sedan Bigtreetech ZSYong 2IN1 samt 2 st enheter för Bowdenmatning som blivit liggande.
Skrivaren är försedd med ett gammalt GT2560 moderkort. Jag funderar på om jag skall gradera upp det till ett 32 bitars med WIFI samtidigt. Hittade detta på Amazon som verkar ovanligt billigt. Fördelen är att det inte har fasta stegmotordrivare.Törs man satsa på ett sådant? Är det för övrigt någon som har goda råd för detta projekt?
Skrivaren är försedd med ett gammalt GT2560 moderkort. Jag funderar på om jag skall gradera upp det till ett 32 bitars med WIFI samtidigt. Hittade detta på Amazon som verkar ovanligt billigt. Fördelen är att det inte har fasta stegmotordrivare.Törs man satsa på ett sådant? Är det för övrigt någon som har goda råd för detta projekt?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: 2 färger på gammal Prusa kina kopia.
Jag hade nog försökt få till allt med det gamla kortet först, för att sedan köra klipper. Eller kanske börjat med klipper direkt...
Inte för att det ser ut att vara något fel på kortet du länkade men blev positivt överraskad av hur smidigt det var med klipper nyligen så tycker jag det är er bra alternativ. Nackdelen är att du behöver något att köra klipper på, jag hade en orange pi zero 3 över.
Inte för att det ser ut att vara något fel på kortet du länkade men blev positivt överraskad av hur smidigt det var med klipper nyligen så tycker jag det är er bra alternativ. Nackdelen är att du behöver något att köra klipper på, jag hade en orange pi zero 3 över.
- SeniorLemuren
Ok, det verkar intressant. Men pajen har ju inte de anslutningar och stegmotordrivare m.m som ett moderkort har. Hur är det löst. Jag har en gammal paj med, wifi-modul, kamera och display liggandes någonstans.
- SeniorLemuren
Efter lite tittande på tuben förstår jag att jag behöver ett control board mellan pajen och skrivaren. Vart hittar man ett sådant billigt
- Klas-Kenny
Ska du köra Klipper så har du kvar det "vanliga" styrkortet också.
Du kopplar då styrkortet via USB till Pi'n och så styr Pi'n skrivaren.
Men byter då mjukvaran i styrkortet till en som hör till Klipper.
Men du vill inte ha en allt för stenålders Pi till Klipper, tror det rekommenderas minst en version 3 eller så.
Du kopplar då styrkortet via USB till Pi'n och så styr Pi'n skrivaren.
Men byter då mjukvaran i styrkortet till en som hör till Klipper.
Men du vill inte ha en allt för stenålders Pi till Klipper, tror det rekommenderas minst en version 3 eller så.
Använder man inte octoprint bör man klara sig på en sämre pi.
Ska testa en zero 2 w på min andra delta, hade tänkt ha den först på den jag började med men har inte hittat den än. Skulle aldrig städat, jag hittar inget nu....
Ska testa en zero 2 w på min andra delta, hade tänkt ha den först på den jag började med men har inte hittat den än. Skulle aldrig städat, jag hittar inget nu....
Jag drog ut länge på att gå över till klipper, men när jag väl började på gick det smidigt och var inte alls så krångligt som jag tyckte det verkade.
- Klas-Kenny
Min erfarenhet är ungefär exakt densamma. 
Man var nog avskräckt då det verkade avancerat (vilket det kanske var också) för tio år sen då det var nytt och ovanligt.
Men när jag tog klivet nu för ett par månader sen blev jag överraskad hur enkelt det var. Klart enklare än att customisera Marlin tex.

Man var nog avskräckt då det verkade avancerat (vilket det kanske var också) för tio år sen då det var nytt och ovanligt.
Men när jag tog klivet nu för ett par månader sen blev jag överraskad hur enkelt det var. Klart enklare än att customisera Marlin tex.
- SeniorLemuren
Har för mig att det är en pi 3b. Så man laddar alltså upp en sketch till GT2560 med Arduinos Ide och kopplar sedan ihop paj med GT2560 via usb-portarna?
Ja det stämmer. Laddar du ner klipperkoden finns det mjukvara med (eller om du behöver ladda ner den) och sedan är det bara att köra rätt make-kommando så byggs klipper på din rpi och flashas sedan direkt till styrkortet samtidigt som servicen på din rpi installeras.
Octopi rekommenderar jag. Otroligt enkelt att skicka sin stl direkt från din slicer.
Jag hade samma styrkort som dig.
Octopi rekommenderar jag. Otroligt enkelt att skicka sin stl direkt från din slicer.
Jag hade samma styrkort som dig.
- SeniorLemuren
Det verkar ju betydligt lättare att konfigurera Klipper än Marlin och eftersom jag är tvungen att konfigurera om efter ombyggnad så är det ju lika bra att ta steget direkt.
Jag rekommenderar varmt Kiauh https://github.com/dw-0/kiauh för att installera klipper och allt runt omkring. Skulle rekommendera fluidd eller mainsail före octoprint, men det går att använda flera samtidigt och prova vad man gillar bäst.
Det är ju betydligt trevligare att ändra i en configfil och starta om än att behöva kompilera om för att ändra småsaker.
Det är ju betydligt trevligare att ändra i en configfil och starta om än att behöva kompilera om för att ändra småsaker.
- SeniorLemuren
Jag kom ihåg fel. de oi 3 jag trodde jag hade kvar sålde jag här på forumet. Den jag hade kvar var en pi 1. Så nu behöver jag köpa en pi 3.ds77 skrev: ↑24 februari 2025, 19:47:07 Jag hade nog försökt få till allt med det gamla kortet först, för att sedan köra klipper. Eller kanske börjat med klipper direkt...
Edit: Skall vara Raspberry Pi Modell B+ V1.2. Behöver något som duger till Klipper.
- SeniorLemuren
Jag har flera extruders med 2 olika typer av Nema 17 stegmotorer. Den ena motorn är lite längre än den andra. Den lilla motorn har ingen beteckning, den lite längre motorn är märkt 1.7 A.
På den gamla extrudern som jag skall byta ut mot 2 st Bowden extruders satt det en 1.8 A motor på en direktmatad hotend.
Min fråga är: Räcker det med den lilla motorn eller bör jag välja den större? Det är ju en gammal Prusa så jag försöker inte slå hastighetsrekord. Kanske max 120 mm/s. På min Voron sitter det ju en pytteliten pankaksmotor och den orkar ju bränna på med 400 mm/s
På den gamla extrudern som jag skall byta ut mot 2 st Bowden extruders satt det en 1.8 A motor på en direktmatad hotend.
Min fråga är: Räcker det med den lilla motorn eller bör jag välja den större? Det är ju en gammal Prusa så jag försöker inte slå hastighetsrekord. Kanske max 120 mm/s. På min Voron sitter det ju en pytteliten pankaksmotor och den orkar ju bränna på med 400 mm/s