'hur många sätt att göra kretskort?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

'hur många sätt att göra kretskort?

Inlägg av grym »

vi har ju alla behov att på något sätt få ihop våra byggen, från spikplattor till mycket avancerade flerlagers kretskort
började fundera på hur många olika sätt man kan få ihop elektronikkomponenter och vilka sätt som är lämpliga för amatörer(inget ont i det , ibland kan amatörer göra bättre saker än proft, men i detta fallet så är det skillnad i maskinpark och antal gjorda kort)
och sedan hur man kan variera olika delar av processen

spåna på , för jag tror jag missat intressanta allternativ när jag under ett antal år inte hadde så mycket intresse för elektronik

jag säger spikbräde och löda komponeter och tråd därpå
fortsätt ni ska vi se om dta kan komma upp några roliga förslag
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

JBV

Inlägg av JBV »

Det där såg inte så kul ut att bygga :D

Riktigt billigt och enkelt alternativ:
Laminat med fotoresist, Bläckstråle eller laser på vanligt kopierpapper, belysa med vanligt lysrör en halvtimme eller så, framkalla med kaustiksoda och sen etsa som vanligt...
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag har gjort några kort med en graverings-fräs i borrmaskin utan kordinatbord.
Det var inte så svårt som man kan tro.
1. Rita ledningsmönstret med en lämplig penna.
2. Borra hålen.
3. ställ in höjden på borrmaskinen så den tar lagom mycket.
4. Fräs bort ett spår mellan alla linjer, det ska gå bra utan att lyfta fräsen.

Tips: Starka händer är ett plus, metoden lämpar sig inte till kort med många komponenter.
Resultatet ser ut som skit men det fungerar.

Bildbevis:
Bild
Senast redigerad av Chribbe76 12 januari 2007, 18:22:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Veroboard

Exprerimentplatta. Dock inte så praktistk för permanent installation

Sen finns det även en annan variant av "lödtorn" som Svebry säljer. Ser ut som en lång lista med lödtorn med 1cm mellanrum.

edit: Kom på ett till alternativ. Fågelbo!
Senast redigerad av Fritzell 12 januari 2007, 19:31:26, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Virning är ju ett alternativ.
nanopile

Inlägg av nanopile »

eriikh

Inlägg av eriikh »

nanopile:
Fina beskrivande bilder för de som inte vet vad ett kopplingdäck är :lol:

Sen har vi ju den "nya" metoden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=11805

/Erik
Tekko

Inlägg av Tekko »

För många men min favorit är cnc tillverkning.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

När jag började så var det målning med pensel och cellulosalack som gällde, därefter etsning.

Det bästa jag provat var MeccaNorma gnuggisar och tape för fotografisk överföring, film i reprokamera och sedan göra korten med negativ resist Agfa Copyrex.
nanopile

Inlägg av nanopile »

För en fotografisk klåpare, vad är Agfa Copyrex och vad är en reprokamera.
Jag har mina tankar men har nog fel.

Provade o gå till ABA kopiering o fick layout på någon form av plastfilm som de tydligen andvände i offset på något vis.
Skickade det jag fick till Dalles pcb o han sade att det var kanonbra, urfina linjer.
farbrorlarry
Kontakt:

Inlägg av farbrorlarry »

Chribbe76: Hur några mil brukar din lösning klara?

Måste nästan gå fortare att använda morsans sollampa från tidigt 80 tal och fotoresist.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

En reprokamera är en stor pjäs som står på golvet, som en jättestor bälgkamera. Man lägger i orginalet, lämpligtvis på transparent ritfilm, och exponerar samt framkallar för att få ett negativ att göra kortet från. Jag gjorde mina kort i skala 2:1 med 0.8mm tape som tunnast, det blev då 0.4mm linjer.

Copyrex var en negativ professionell fotoresist som det gick att göra mycket bra kort med. Produkten tillverkas inte sedan säkert 20 år tillbaka p.g.a. att den var mycket miljöfarlig. Det var bara att torka kortet med en bit hushållspapper och lägga på lack. Det blev absolut perfekt helt utan minsta lilla mista förutsatt attlinjerna i filmen var klara och genomskinliga.

Etsning i väteperoxid/väteklorid stark så det kokte som i en häxkittel, men aldrig minsta tendens till att etsa igenom lacken eller krypa under i kantera. Det jobbigaste var att ta av fotolacken, det fanns nästan ingenting som kunde lösa upp exponerad lack utan intensiv gnuggning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

nanopile: Kunde du inte ha väntat tills efter jordbävningen innan du tog bilderna? :D
Varje bild ligger på ca 2MB och det är bara 1/3 av den första bilden som går att se utan att bli yr. Lite synd, för det ser ut att vara ett riktigt imponerande pyssel! Skickligt!

Men åter till ämnet:
Första gången jag såg en labbplatta så gick jag i 7an. Lyckades låna hem en över sommarlovet. Men när det gäller mina egna grejjer så började jag med spikplatta, gick över till exprimentkort/veroboard och vidare till gnuggisar och negativ resist på vanligt kretskortslaminat. Ungefär då köpte jag min första labbplatta. Nu skriver jag ut på OH-film, belyser i solarie och framkallar/etsar som vanligt. MadModder har en bra beskrivning av den proceduren här.

Jag har två lite ovanligare grejjer på gång:
(Det är väl egentligen detta som tråden handlar om.) :)

* Ett projekt som kommer bli en TFT-UV-box. Den fungerar så att man kopplar den till datorn och visar en kretskortslayout (banorna) på skärmen. Denna överförs med hjälp av ljus till kretskortet. Sedan framkallar och etsar man som vanligt.
* Det andra projektet består i att bygga om en bläckstråleskrivare så att man kan skriva ut direkt på kretskortet med vattenfast bläck. Efteråt är det bara att etsa.

Idolbild på en labbplatta/kopplingsdäck/breadboard. (Kärt barn har många namn...)
Bild

edit: Glömde en metod som jag brukar använda när det inte känns värt besväret att pyssla med OH-film:
Metoden är ganska lik den Chribbe76 beskrev.
Kort sagt så skriver man ut kretskortslayouten på papper, ritar av den med en vattenfast penna på kretskortslaminatet och etsar.
Längre beskrivning med bilder.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

farbrorlarry skrev:Chribbe76: Hur några mil brukar din lösning klara?
Måste nästan gå fortare att använda morsans sollampa från tidigt 80 tal och fotoresist.
Mina fräsningar är 0.7mm breda och ledningarna är nog svårt att göra mindre än 0.5mm.
Att dra en ledare mellan benen på en krets med 2.54mm delning är inte omöjligt men jag skulle inte försöka göra det.

Det här är gjort med kniv:
[img]http://ake.myftp.org/forum/Ytmonterat_t ... nterat.jpg[/img]
Skriv svar