Strömförsörjning stör ut mikrofon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
malman

Re: Strömförsörjning stör ut mikrofon

Inlägg av malman »

317 regulatorn i sig genererar inte några störningar att tala om... Den är en linjär komponent som bränner bort effekt för att ta ned spänningen... Den genererar inga höga frekvenser som kan störa.. den jobbar i dc mod så att säga...

.jag tror fortfarande på att du har problem med jordslingan som skapas mellan anr-enhetens matning, dess signaljord till bilstereon och tillbaka till matningsjord....

Kan verifieras genom att du matar anr via 1,5v batteriet men ansluter dess jord också till 12v matningsjord... Så tror jag du har samma störning igen ..
Lödörat

Inlägg av Lödörat »

Det lät ju intressant!
Tydliga verifieringar är alltid bra. Jag tar och testar det asap, tack!
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Om det viner enbart när motorn är igång så kommer vinandet troligtvis från generatorn.

Sätt en likriktardiod t.ex. 1N400x (x= 1...7) mellan B+ och regulatorn så att kondensatorn på regulatorns ingång bara matar regulatorn och mikrofonen.
Testa även en större kondensator (1-10µF).
0,1µF keramisk i parallell med 1µF elektrolyt borde fungera *OM* det är den vägen bruset kommer in.

Har du provat jordslingebrytaren i schemat?
Eller bara koppla bort jord mellan ANR & BT-mottagare?
Lödörat

Inlägg av Lödörat »

Nu har jag testat att driva mikrofonen med ett externt batteri (fint ljud utan störningar) och samtidigt testat att koppla ihop batteriets minus med bilens jord (cigguttaget, jordad skruv i taket nära backspegeln) via en lös sladd.

Störningarna uppkom bara då slingan hade kontakt med bilens jord! Ett steg närmare!
Tack malmen!

Ska se om jag har en likriktardiod hemma att testa med. Borde ha kondingar av större storlek också.
det blir nästa test :)
malman

Inlägg av malman »

Bra, då för jag fram mitt tidigare förslag att använda en isolerad dc/dc konverter igen.. :)
Palle500

Strömförsörjning stör ut mikrofon

Inlägg av Palle500 »

Ingen vet hur mikrofonförstärkaren är internt kopplad mot sitt batteri och även utsignalen som går in i BT-modulen?
IMG_6196.jpg
Kan vara svårt att hitta en liten isolerad dc/dc som ger ca 1,5 V ut?
När nu orsakerna till de olika störningarna är hittade så är nog enklaste lösningen att göra som mrfrenzy föreslog:
Använd ett stort batteri som kopplas via ett relä och att relät styrs tex via tändningen.
Alt. kan en isolerad dc/dc som ger tex 12 V ut mata befintlig seriereglering. Eller 5 V ihop med anpassad seriereglering så du inte behöver bränna bort så mycket effekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Lödörat

Inlägg av Lödörat »

Vid testet igår lödde jag ihop en sådan krets (med ett Varta AA-bat) och den funkar strålande. Den kommer användas nu framöver och räcker väl ett gott antal timmar med tanke på ökningen av mah.

Dock, eftersom jag är envis och inte vill ha en lösning som innefattar batteribyte/plötsligt avbrott pga låg spänning etc på sikt så testar jag gärna en isolerad dc/dc-konverter.
Kan något i den här stilen vara passande? Storleken lockar. Behöver bara hitta en som dessutom går att köpa, i synnerhet i enstyck.
9V är ju inom LM317:s tolerans för inspänning.

https://www.digikey.se/sv/products/deta ... P/16986581
StefanStarn

Inlägg av StefanStarn »

Hej,
Jag har ett liknande problem. men i mitt fall är det troligen inte strömförsörjningen som ger störningar i handsfree micken, eftersom jag kör blåtandsreceivern och telefonen på en 5V powerbank.
Pratar jag i luren är det inga störningar, men pratar jag i handsfree blir det störningar för den jag pratar med. Det finns ju enkla båtandsreceivrar med integrerad mic som fungerar störningsfritt, men jag vill ha just den här lösningen. Vad är det som gör att vissa mickar ger störningar. Finns det någon lösning. Är tyvärr grön på området? Tips mottages tacksamt på var jag kan vända mig för praktisk hjälp. Går det att mäta sig fram på något sätt?
Tack på förhand
Stefan
RogerJoensson

Inlägg av RogerJoensson »

Har du provat att sätta seriemotstånd på både plus och minusmatningen samtidigt? Dubbeljord/jordfel kan nämligen fortplanta sig lika bra genom plus och minusmatningen.
Det finns en risk att mikrofonen då försöker ta mer av matningen genom audiojorden, så det kan vara på plats att då samtidigt prova med audio-tranformatorn på ljudsidan (den som inte hjälpte tidigare).

Dioder is serie riskerar att koppla störningsmässigt nästan lika hårt mot jord/plus som utan, så förmodligen hjälper dioder inte.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

malman skrev: 5 februari 2025, 02:05:26 317 regulatorn i sig genererar inte några störningar att tala om... Den är en linjär komponent som bränner bort effekt för att ta ned spänningen... Den genererar inga höga frekvenser som kan störa.. den jobbar i dc mod så att säga...

.jag tror fortfarande på att du har problem med jordslingan som skapas mellan anr-enhetens matning, dess signaljord till bilstereon och tillbaka till matningsjord....

Kan verifieras genom att du matar anr via 1,5v batteriet men ansluter dess jord också till 12v matningsjord... Så tror jag du har samma störning igen ..
Det är inte alldeles ovanligt att linjära regulatorer självsvänger. Det brukar kunna förekomma ibland när användarna inte följt rekommendationen om avkoppling på in och utgång av regulatorn.
malman

Inlägg av malman »

Att mäta på störningar på mic-nivå är svårt... Dels är det väldigt svaga nivåer vi pratar om... Dels riskerar mät sladdar o instrument introducera egna sörningar så mätresultaten blir svårtolkade och kanske tom förvillande...

Så enklast är nog trots allt uteslutningsmetoder och analys.

Börja med att rita ett schema på din setup... Där apparater, signaler, signal jordar och strömförsörjningar ingår..
Skriv svar