Torra lödningar på mätarhus (bil)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Guldstrand
Inlägg: 6
Blev medlem: 9 mars 2022, 22:18:39
Ort: Lindesberg

Torra lödningar på mätarhus (bil)

Inlägg av Guldstrand »

Jag har problem med hastighetsmätaren på min gamla Ford Focus från 2002.

Bytte hastighetsgivaren, men det blev ingen förbättring.

Har läst att det kan bero på torra lödningar på kretskortet bakom mätaren. Att det ska vara ganska vanligt på denna modellen.

Jag är nybliven sjukpensionär och har inte råd att köpa ett nytt eller annat begagnat mätarhus.

Funderar på om jag ska våga ge mig på lödningarna, men jag har ingen som helst erfarenhet av att löda. Dessutom har jag inget flux hemma heller. 😏
Och jag känner ingen i min närhet som kan löda.

Bilen ska besiktigas innan den 28 februari, så det börjar bli bråttom.

Någon som har möjlighet att hjälpa mig på något sätt?
Jag bor ca 6 mil norr om Örebro.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36167
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Torra lödningar på mätarhus (bil)

Inlägg av Glenn »

Fluss behövs inte, däremot kanske det är dumt att öva på något du vill ha kvar så att säga.
Bjaellerud
Inlägg: 1586
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Torra lödningar på mätarhus (bil)

Inlägg av Bjaellerud »

Samma sak på instrumentet i min gamla Volvo 740.
Hade fyra fem beg instrument att byta med, men var samma fel på alla, olika delar av instrumentet lyste inte, eller visade inget utslag.
Till slut fick jag nöja mig med ett där bensinmätaren inte funkade....

Försök att löda om kretskortet lyckades inte. Men de var flera glappkontakter.
Kretskortet där var ett flexibelt, en stor film, där lödningar var dåliga.
Gick att få fram glappen genom att peta och trycka på kortet.

Jag är van att löda och har gjort det i hela mitt liv, men det räckte inte.

Flux är inbakat i elektroniklödtenn.

Risken vid lödning var att smälta flexkortet. och på så vis skapa nya fel.

Dvs det är inte att rekommendera att försöka själv, ännu svårare att bedöma vem som skulle kunna fixa saken.

ett svårt fall, och risken att bli helt utan är stor om man försöker...

Vi talar om att "laga sönder"

Nu bet jag förstås inte om det liknar i din bil det jag erfor från 740:in.

Roysan
Prins Valiant
Inlägg: 1423
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Torra lödningar på mätarhus (bil)

Inlägg av Prins Valiant »

Det finns nog bara 1 alternativ, skicka iväg det och få det reparerat av de som kan. Här är en länk till en sådan firma, detta är bara ett exempel. Jag har ingen erfarenhet av dem men det finns ett antal företag som lever på detta: https://atech2.se/ford/kombi-inst/focus ... 04%29-4270

Tänk på att ifall du börjar trassla/löda, nekar dessa företag oftast att ta emot för reparation. Det brukar vara en del av villkoren. Det faktum att du kan göra din del genom demontering / montering reducerar priset, det kostar att ha bil.
Hade själv det klassiska Volvo740-problemet. Skickade, lagade och fick tillbaks fungerande mätare.
Skriv svar