Lamputtag som gått sönder.
Lamputtag som gått sönder.
Råkade ha sönder ett lamputtag när jag möblerade om i mitt hus. Den är av typen monterad på väggen utan dosa och med två stift och ett hål för jord alltså den halvmåneformade.
Var inne på Biltema men där fanns dom inte. Inte heller Bauhouse eller Jula hade dessa.
Funderar på om dessa halvmåneformade kontakter utgått till förmån för de trepoliga platta kontakterna som inte heller finns för montering på vägg där man saknar dosa eller har en dosa.
Behöver kanske inta byta alla men är praktiskt att ha uttag i huset som är kopplade till vägguttag bara för belysning som lampetter och golvlampor.
Var inne på Biltema men där fanns dom inte. Inte heller Bauhouse eller Jula hade dessa.
Funderar på om dessa halvmåneformade kontakter utgått till förmån för de trepoliga platta kontakterna som inte heller finns för montering på vägg där man saknar dosa eller har en dosa.
Behöver kanske inta byta alla men är praktiskt att ha uttag i huset som är kopplade till vägguttag bara för belysning som lampetter och golvlampor.
Re: Lamputtag som gått sönder.
Pratade med elkillen som fixar elen åt mig och fick svaret att gamla systmet inte längre är tillåtna. Kommer han och fixar uttagen i min biograf kunde han byta ut alla andra uttag i huset. Vet inte orsaken till att gamla uttagen inte längre är tillåtna. Kanske lika bra att byta alla tio lamputtagen som jag har i huset till trepoliga flata uttag.
De nya uttagen kallas för DCL-uttag.
Det är en EU-standardisering som infördes i april 2019 med syfte att öka säkerheten och förenkla processen för att installera och ansluta olika typer av belysning.
Det är en EU-standardisering som infördes i april 2019 med syfte att öka säkerheten och förenkla processen för att installera och ansluta olika typer av belysning.
Nej, den standarden infördes 2009. Men den gamla var tillåten fram till 2019. Man får fortfarande byta ut de gamla. Det är inget fel på dem. DCL är inte direkt ett lyft men stora delar av EU saknade en standard, där är det ett lyft.
-
Säter>Då är väl det enklaste lösningen?
Ja, men företaget tjänar så lite pengar på det.
Ja, men företaget tjänar så lite pengar på det.
- Klas-Kenny
Problemet är ju att även om man får sätta upp den gamla typen då man byter, så blir det svårare och svårare att få tag i dessa.
Sen att byta alla är ju relativt enkelt OM man har jord framdraget överallt. Annars är det lite mera pyssel och kan dra med sig ännu mera.
Sen att byta alla är ju relativt enkelt OM man har jord framdraget överallt. Annars är det lite mera pyssel och kan dra med sig ännu mera.
Lite svårt att veta hur man ska koppla eftersom märkningen är nästan osynlig men lägger man handen på lamparmaturen i metall och den andra på vattenkranen vet man att man kopplat fel eller rätt! Tycker att märkningen borde vara tydligare eftersom det visst var ok för hemmapularen att byta trasiga kontakter.
Jag känner med handens baksida om det är jordat eller inte, helt utan vattenkran.
Här kan du köpa
https://proffsbutiken.se/produkt/lamput ... ol-vit-ut/
https://proffsbutiken.se/produkt/lamput ... ol-vit-ut/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Nu är det någon som inte kan läsa som varit i farten igen! Det gäller att läsa allt och kunna tolka det man läser. Det står att man kan byta, om man har nödig kännedom.helmut skrev: ↑26 februari 2025, 20:39:45 Lite svårt att veta hur man ska koppla eftersom märkningen är nästan osynlig men lägger man handen på lamparmaturen i metall och den andra på vattenkranen vet man att man kopplat fel eller rätt! Tycker att märkningen borde vara tydligare eftersom det visst var ok för hemmapularen att byta trasiga kontakter.
Man ska alltså förstå vad man håller på med och kunna göra rätt.