oanvända ingångar LS
oanvända ingångar LS
Jag behöver en JK-vippa för att få en fyrkantvåg med 50% pulskvot.
En 74LS73 innehåller 2st vippor.
Hur är det bäst att göra med ingångar på den oanvända vippan ?
En 74LS73 innehåller 2st vippor.
Hur är det bäst att göra med ingångar på den oanvända vippan ?
Re: oanvända ingångar LS
För en oanvänd vippa eller grind kanske det inte spelar någon roll, men jag har för mig att jag sett en generell rekommendation att ha oanvända ingångar via 1K till Vcc.
En öppen ingång kan plocka upp störningar och en fladdrande utgång kan kanske orsaka störningar?
/π
En öppen ingång kan plocka upp störningar och en fladdrande utgång kan kanske orsaka störningar?
/π
Sätter alltid minst 10k då det kan vara för lite för lågt med 1k för vissa kretsar. Vet inte hur petiga 74LS-serien är men det är en tumregel att inte låta ingångar ligga flytande oavsett. Den äldre CD4000 mosfet serien tex var man dock tvungen till det då ingångarna på dessa var extremt känsliga och plockade tom upp 50Hz brum om de var flytande.
1k drar tillräckligt hög till att inte störningar kommer igenom och säkrar även att störningar från VDD inte spökar heller.
Tänk på att inte alla kan avkoppla spänningsmatningen på ett bra sätt.
Och kanske ett 1k motstånd fungerar bra som en jumper som hjälper mönsterkortsritningen...
Tänk på att inte alla kan avkoppla spänningsmatningen på ett bra sätt.
Och kanske ett 1k motstånd fungerar bra som en jumper som hjälper mönsterkortsritningen...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Logikingångar tål väl direkt förbindning med spänningsmatningen, oavsett kretsfamilj. Aldrig hört något annat.
Och det sänker inte strömförbrukningen att koppla motstånd istället för direkt till matning eller jord?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Med utgången som logisk noll, ska motsvarande ingång inte dra mer än 0,4 mA, så det har ingen större verkan att stoppa ett motstånd där. Det ska vara om man använder 10k eller mer, men jag tror nog jag hellre har en stabil ingång än att jaga några µA.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag brukar lägga ingången tvärt emot utgången. Dvs, om det är en inverter lägger jag ingången till +5V för att få utgången låg.
Är det en buffer lägger jag ingången till GND så utgången blir låg.
Inga motstånd inblandade.
I detta fallet med en 74LS73 hittar jag inget om detta i de två datablad jag läst. Det brukar annars stå där hur man ska göra med oanvända ingångar.
Är det en buffer lägger jag ingången till GND så utgången blir låg.
Inga motstånd inblandade.
I detta fallet med en 74LS73 hittar jag inget om detta i de två datablad jag läst. Det brukar annars stå där hur man ska göra med oanvända ingångar.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
ingångar hos 74xx och 74LSxx (Är det fler?) går höga som oanslutna. Men det är inte riskfritt att praktisera detta om det finns störningar i närheten.
Läste nånstans att om man kopplar så grinden i fråga ger en hög utgång, drar ingången minst ström. Ca 20 µA.
Men när det är en vippa med Q och Q så kan det inte spela någon roll.
Det känns i alla fall bättre när en utgång är noll.
Läste nånstans att om man kopplar så grinden i fråga ger en hög utgång, drar ingången minst ström. Ca 20 µA.
Men när det är en vippa med Q och Q så kan det inte spela någon roll.
Det känns i alla fall bättre när en utgång är noll.

- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Koppla dem till VCC eller 0V eller alternativt parallellt med den andra vippan
- ta det som ger bäst layout.
Swech
- ta det som ger bäst layout.
Swech