Klas-Kennys skrivaräventyr

Allt som rör 3D-skrivare.
Gimbal

Re: Klas-Kennys skrivaräventyr

Inlägg av Gimbal »

Ja det borde vara en bra uppgradering tycker man. :tumupp:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

MNorrgren skrev: 6 februari 2025, 22:22:35 Hur fungerar filamenttorken?
Den har inte kommit ännu. Står för leverans "Late February".
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ah du, se där. Ursäkta missade nog att det var lite leveranstid… ska dock bli intressant att höra. Lite sugne på en själv också!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick hem filamenttorken här om dagen. :)
Så här långt positivt överraskad av kvalitén. Känns inte alls så plastig som jag var rädd.

Den turkos varianten tycker jag ser väldigt plastig ut, varför jag hade relativt låga förväntningar. Men den känns riktigt bra.
Så väldigt glad att jag hittade denna grå Snapdryer, hade varit trist att ersätta plastdetaljer med 3D-printade som var min ursprungsplan.

Passar dessutom perfekt att ställa ovanpå min 3D-skrivare.
Skrev ut en ny genomföring genom "taket" med en M6-gänga för att montera slanganslutning för att dra slang mellan torklådorna och skrivarhuset.

Passar perfekt med dessa fyra också. :D
För jag tänker inte ha en stående på torken, bättre att ta bort lådan och plugga igen lufthålen som torken använder. Tror inte att den håller lika tätt som pluggarna.
20250219_180451.jpg
Verkar göra ett hyggligt jobb med att torka. De två jag hittills kört en omgång har gått från ca. 40%rh till 15-20 på ett sextimmarspass enligt mätaren på lådan.
Finns vissa som tycker den kan bli effektivare genom att byta ut luften under torkning (finns inte riktigt någonstans för fukten att ta vägen) och det finns adaptrar att skriva ut för att åstadkomma det.
Säkert bra för att snabba upp torkprocessen, och kan väl vara bra att göra om man tänker torka nytt filament väldigt ofta. Men jag har för avsikt att alltid ha de mest använda rullarna i en låda så de håller sig torra. Då spelar det ingen större roll hur lång tid torkningen tar.

Har inte hunnit skriva ut så mycket med "torkad" plast ännu, men märkte spontant ingen större skillnad på ABS-GF filamentet jag testat i alla fall. Kanske marginellt bättre utskriftskvalité mot en gammal Benchy jag hittade, men det kan bero på många fler faktorer än bara torkning. Och hållfastheten är fortfarande ungefär densamma.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Åh se där! Det gick ju relativt fort! Ska bli kul att se hur skillnaden blir! Kanske inte så fuktig luft nu på vintern, så kanske märker det mer på sommaren?

Hur pass lågt kan du komma i fuktighet med en sån? Verkar ju dock mycket smidigt att kunna köra direkt från torken! Lite sugne själv nu. Tack för du lade upp info om den.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Den stora skillnaden är väl främst om man låter filamentet ligga länge.
De rullar jag har nu är relativt färska och som du säger är det vinter nu, så förväntar mig ingen större skillnad efter torkning just nu.

Men vet ibland när jag inte skrivit ut på länge (halvår-år) och haft en rulle PLA i skrivaren så har resultatet varit skräp när man sen börjar skriva ut igen.
Det borde kunna undvikas med detta.
Och så osäkerhetsfaktorn, om utskriftskvalitén plötsligt dalar kan jag i alla fall utesluta fuktig plast direkt.

Vet inte hur lågt det går att komma, har bara kört rekommenderade 6 timmar nu och det har landat på 15-20 %rh. Skulle kunna köra lite längre tid bara för att se om det händer mer därefter.
Sen är det ju silica-gel i behållaren, så det bör kunna sänka luftfuktigheten ytterligare över tid kan tyckas.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Tricket är väl att ha en känslig våg och mäta vikten på rullarna då och då medans man torkar.
När de slutar att sjunka i vikt så är de torra. (Lärdom från internet, jag har ingen tork själv. Ännu.)
Men som redan nämnts, så här års brukar inte fukten vara något problem, tvärtom kör jag en luftfuktare hemma just nu. Var nere på 16% i sovrummet här om dagen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

PLA kan nog ha problem med fukt ja, är så länge sedan jag använde det så kommer knapp ihåg men har något i baknacken med sådan problem första året, dock inte haft några problem efter att jag bytte till PETG oavsett var skrivaren står.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Hur går det med skrivaren? Blir det bra utskrifter? Fortsätter med samma skrivare eller du ska köra på något nytt?

Du kör klipper i den va? Jag har problem att få igång koden , eller ja, få ihop koden för det första överhuvudtaget…

Ett nedrans elände att få till alla inställningar och så. Hur har du skrivit det? Fanns det färdigt till din? Jag kör ju såklart med ett kort, the kraken, som det inte finns mycket dokumentation till alls än, så få som har köpt det.

Några tips på hur jag ska få ihop det tänkte jag säga men vad som behövs till?

Jag har fått in klipper på en raspberry, lagt in mainsail och så. Jag har kontakt till styrkortet med raspberryn och via putty och sedan när jag går in via SSH via datorn. Så där är kontakt i alla fall. Men det är själva koden i printer.cfg filen samt alla det andra bredvid. Måste man köra macros osv?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo men den fungerar ganska bra, har inte gjort så mycket med den på sistone mer än att bara använda den.

Bytte printhuvud tillbaka till original, mitt utskrivna i PLA gillade inte värmen av ABS och att det hela är inkapslat. Hade framförallt problem med att Z-offset inte var tillförlitligt, insåg till sist att det beror på att proben flyttar på sig. Men efter att ha gått tillbaka till original så funkar det bra.
Ska nog försöka förbättra kylfläkten lite, men den funkar hyfsat.
Främsta anledningen till att jag skrev ut det en gång var för att minska fläktljudet genom att kunna köra Noctua-fläktar. Men fläktljud är inte så mycket till problem nu när skrivaren är inkapslad.

Och så har jag bytt yta på printbädden till en från Prima Creator. Creality som jag körde med tidigare gillade inte 90°C bäddtemperatur utan delaminerade över tid.

Jo, jag kör Klipper.
För min skrivare så fanns grundkonfiguration färdigt för min skrivarmodell. Men fick peta ihop en del detaljer, även lägga till Z-prob manuellt med mera.
MNorrgren skrev: 29 mars 2025, 00:26:01Men det är själva koden i printer.cfg filen samt alla det andra bredvid. Måste man köra macros osv?
För att initialt bara få igång skrivaren borde du inte behöva peta i så mycket mer än bara printer.cfg.
Jag hade börjat med att leta fram en konfigurationsfil för samma eller någon liknande skrivare som din, borde finnas någonstans?
Sen om du har ett annat drivkort än vad den konfigurationen är gjord för så borde du inte behöva ändra så mycket mer än vilka GPIO-pinnar som används för step, dir, enable, ändstopp etc. för de olika stegmotorerna/axlarna. Och motsvarande detaljer för temperaturgivare och liknande.

Macron borde du inte behöva något till en början. Jag har gjort ett par stycken, men det är mer för att underlätta i framtiden sen. Ta det senare.
Till exempel så har jag gjort start- och stop-macron. Mest för att kunna hålla såna skrivarspecifika detaljer i skrivaren istället för i Slicern. Kan ju även göra macron för att underlätta filamentbyte och massa annat om man vill. Men som sagt, ta det senare, när du kommit så långt att skrivaren kan röra sig i alla axlar, du kan ställa rätt temperaturer, nolla hemlägen etc.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Men det låter bra ju, lägg gärna upp bilder på det du gör, det är intressant att följa! Kul att se vilka förändringar i bygget och hur resultatet blir!

Ja ok, det blir så pass varmt även uppe på extrudern så PLA inte gillar det? Å katten, det trodde jag inte! Hmm, bra att veta! Klarar PETG och så av det? Eller rent av ABS?

Tacka jo jag har försökt få ihop det. Hittat något som liknar min, men fasen det är svårt att få ihop. Jag är så sjukt usel på programmering , även om inte detta är det så är det ändå ja.. lite likt ochjag förstår verkligen inte det. Det går liksom inte in i huvudet! Men, får försöka läsa på.

Just nu har jag strul med att få en tempsensor att fungera. Jag ska få in en PT-100, men vilka parametrar ska jag ha, vilka värden osv osv. Usch x det blev ett enormt projekt haha… lagom kul just nu!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, det blev inte helt lyckat. Fast det kan också ha varit den (relativt, jämfört med innan Klipper) höga accelerationen som inte gick riktigt bra ihop med den ganska klena infästningen av den stora plastkåpan i printhuvudet också.
Det var ju inte så att den smälte ihop helt, men den satt inte stadigt över tid.
Ska se om det kan bli någon uppdatering med foton. :wink:

Visst är det väl VZ330 du bygger? De har ju en exempelkonfigurationsfil här:
https://docs.vzbot.org/vz330_mellow/ele ... ter_Config

Kopiera in hela den konfigurationen hos dig, grunderna bör ju stämma.
Sen bara gå igenom den rad för rad och kolla en sak i taget, om det stämmer med just din skrivare/drivkort.
Visst var det BTT Kraken du kör med? Då finns exempel-config här: https://github.com/bigtreetech/BIGTREET ... kraken.cfg
Så kan du se vilka GPIO-pinnar på drivkortet som används till vad och bara kopiera över.

Tittade i printer.cfg till VZ330 som jag länkade ovan, den innehåller några sektioner som heter något med tmc5160, de kan du nog ta bort om du inte använder såna drivare.

Just för PT100 så ger Google en hel del, till exempel:
https://docs.vorondesign.com/community/ ... PT100.html
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tack för infon där.

Efter mååååånga om och men fick jag till slut rätt på det. Det slutade med att jag fick flasha om mitt kort, The Kraken, det var något som blev fel där. Jag hade också påbörjat en printer.cfg fil själv med vz-bot och kraken inställningar. Har försökt anpassa det efterhand men den var inte klar. Hade också lagt in en fil för olika macros, men det var några fel i den så fick ta bort det… måste lägga till det manuellt sedan längre fram.

Men , nu har jag i alla fall fått igång det och har kontakt med kortet så klipper startar upp! Puh!

Fick också pilla med inställningar för då framförallt temp-sensorerna. Jag har fått in bra för byggplattan, den verkar ok. Men min pt-100 … jaa, den är värre. Den började med att stå på 85 grader. När det var 17-18 grader i rummet. Byggplattan visar rätt men pt100 visar galet fel.
Jag tror att den antingen är kass eller så är det pga jag har en med 3 trådar. The kraken verkar endast vilja ha 2 eller 4 trådar! Hm. Hur som helst så ändrar sig inte temperaturen i datorn eller ja… när jag värmer sensorn! Den förblir helt stilla på samma temperatur hela tiden. Jag får dessutom sätta mycket udda värden på referensresistensen.. ska vara 400,430 alt 470 ohm. Jag har fått ändra till 348 ohm för att den ska visa rätt rumstemperatur, alltså utan att jag värmt upp den. Jag värmer sensorn med en tändare, den visar inte någon ökande temp utan den står kvar på samma… hm.

Nåja, får prova ny sensor! Huvudsaken är att jag fått kontakt med allt!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Några bilder då. :)

Som sagt, monterat tillbaka original printhuvud samt bytt printbädd.
Printbädden funkar ganska bra, fäster lite för dåligt i den ibland men å andra sidan släpper det väldigt snällt. Men framförallt ABS är lite småproblematiskt. Men funkar oftast om man kör med brim.
20250330_134557.jpg
Skrev ut en "ring" för extruderfläkten. Inte optimal på något sätt men ogillar att ha extruderfläkt från bara ett håll och denna var vad jag hittade snabbt.
Utskriven i ABS-GF 0.1mm lagerhöjd.
20250330_134513.jpg
Fick även problem med min filamentdetektor. Den mjuknade lite av värmen inne i kapslingen så lagret släppte. Nyss skrivit ut en ny, även den i ABS-GF (gamla var PLA), får se om den håller bättre. Annars får det bli att designa om den till att fästa lagret med skruv istället.
20250330_134543.jpg
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Du det är bra ut! Riktigt bra!
Snygg lösning med ringen som kyler, det är något jag också ska fundera över!
Skriv svar