Hjälp mig, jag har stillestånd i hjärnkontoret:
Hur blir ingångsoffsetspänningen med följande koppling (bortse från biasströmmarna in på respektive ingång)
"Generator output" förstärks en gång men eventuell skillnad mellan utgång och ingång (dvs förvrängningen) förstärks 101 ggr (med angivna värden)
(det är en koppling som används för att mäta THD hos extremt linjära förstärkarkopplingar, tex vissa OP)
Offset OP förstärkare
-
Offset OP förstärkare
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Offset OP förstärkare
Även offsetspänningen förstärks 101 gånger.
Man kan tänka så här:
Input offset spänningen kan modelleras med en spänningskälla i serie med plusingången.
Nollställ nu utspänningen från generator output, d v s ersätt generatorn med en kortslutning till jord.
Nu har du en helt vanlig icke inverterande förstärkarkoppling som förstärker offsetspänningen på plusingången med förstärkningen 101 gånger
Man kan tänka så här:
Input offset spänningen kan modelleras med en spänningskälla i serie med plusingången.
Nollställ nu utspänningen från generator output, d v s ersätt generatorn med en kortslutning till jord.
Nu har du en helt vanlig icke inverterande förstärkarkoppling som förstärker offsetspänningen på plusingången med förstärkningen 101 gånger
-
Re: Offset OP förstärkare
Ah, såklart. Nu fick jag huvudet på rätt håll. Bra beskrivning , ritade upp det så ser jag vad du menar och det är såklart uppenbart. Tack för svaret.
Då kan man lätt mäta ingångsoffsetspänningen med kopplingen. För FFT osv är det ju ändå AC kopplat.
Har några suspekta OP som jag måste kolla om de är fake eller inte.
Troligen kommer en LM4562 ge mycket liten THD inom Audiobandet som precis går att mäta med ett vettigt ljudkort. Är det en dålig piratkopia ger den troligen mer, 0,002 % skulle ju ge ca 0,2% vilket är väldigt mycket. Om inte, well då är det NE5532 som man tabbat om och det är inte hela världen. De är snudd på lika.
Faktum är att utöver NE5532 behövs inga andra egentligen förutom OPA2134 med FET ingångar
De skiljer sig åt mycket på offset (0,1 mV vs 4mV typ) så det går inte ta fel. Och på strömförbrukning.
Då kan man lätt mäta ingångsoffsetspänningen med kopplingen. För FFT osv är det ju ändå AC kopplat.
Har några suspekta OP som jag måste kolla om de är fake eller inte.
Troligen kommer en LM4562 ge mycket liten THD inom Audiobandet som precis går att mäta med ett vettigt ljudkort. Är det en dålig piratkopia ger den troligen mer, 0,002 % skulle ju ge ca 0,2% vilket är väldigt mycket. Om inte, well då är det NE5532 som man tabbat om och det är inte hela världen. De är snudd på lika.
Faktum är att utöver NE5532 behövs inga andra egentligen förutom OPA2134 med FET ingångar

De skiljer sig åt mycket på offset (0,1 mV vs 4mV typ) så det går inte ta fel. Och på strömförbrukning.