Om man vill brotcha 1 cm djupa hål med diameter 1mm, i plast, med så hög precision som möjligt, i förhållande till pris? Det behöver ju inte vara några större effekter det handlar om, men jag gissar att man vill ha rätt hög hastighet på spindeln. Tänkte montera den mot ett linjärlager för z axeln, vet inte vad som är lämpligast för att få rörelsen som man vill, kulskruv och stegmotor?
x och y axel fixerad jigg för objektet som skall bli brotchad.
Förslag på spindel? Är inte jättepriskänslig, men det börjar det dra iväg alldelens för mycket i delar ror jag inte iland projektet......
I förhållande till hur det ser ut nu är den billigaste bänkborrmaskinen från jula bättre, men skulle haft upp det några snäpp därifrån.
Gissar att 20-30 kkr är ok för spindel och linjärlager går det att komma undan billigare är det ingen nackdel
Edited
Lade till sista raden
Förslag till spindel
- rysshack.se
- EF Sponsor
Re: Förslag till spindel
Manuell kretskortsborrmaskin? Dremel?
Antar att verktygsinfästning är avgörande...
Hur ser brotchens infästning ut?
Antar att verktygsinfästning är avgörande...
Hur ser brotchens infästning ut?
- rysshack.se
- EF Sponsor
Nuvarande maskin är för hand, kommer inte någonstans i närheten av ritningsspec.......
Och repeterbarheten tvivelaktig.
Funderar på att bygga en automatiserad då det är tusentals som ska brotchas per år.
Och repeterbarheten tvivelaktig.
Funderar på att bygga en automatiserad då det är tusentals som ska brotchas per år.
-
För smådetaljer så kanske en sån här? MICRO Milling machine MF 70 https://www.proxxon.com/en/micromot/27110.php
5000-20000varv.
Nackdelen med den är att man måste veva även höjd-axeln och den sitter inte jättebekvämt till. Jag har en sådan ombyggd med stegmotorer, som jag bearbetat cm-små detaljer med. Har funkat bra.
För 1cm tjock plast, kan 5000 varv vara för mycket (risk för att det smälter).
Det finns annars en massa hyggligt billiga borr/fräsmaskiner med X/Y bord att kolla in. Det verkar vara vad du söker(?).
5000-20000varv.
Nackdelen med den är att man måste veva även höjd-axeln och den sitter inte jättebekvämt till. Jag har en sådan ombyggd med stegmotorer, som jag bearbetat cm-små detaljer med. Har funkat bra.
För 1cm tjock plast, kan 5000 varv vara för mycket (risk för att det smälter).
Det finns annars en massa hyggligt billiga borr/fräsmaskiner med X/Y bord att kolla in. Det verkar vara vad du söker(?).
Vilka är måtten på plastbiten?
Är alla hål på en sida eller ska det brotchas/borras från flera håll?
Hur många hål på varje sida?
Hur många hål totalt på en "plastbit"?
Hur stor yta (L x B) är det på arbetsstycket?
Om du t.ex. vill göra 5000 på ett år (ca 25 per arbetsdag) så ska det väl helst gå på några minuter per plastbit?
En heltidsperson som ska passa maskinen och byta plastbit när en är klar är ju inte gratis...
/π
Är alla hål på en sida eller ska det brotchas/borras från flera håll?
Hur många hål på varje sida?
Hur många hål totalt på en "plastbit"?
Hur stor yta (L x B) är det på arbetsstycket?
Om du t.ex. vill göra 5000 på ett år (ca 25 per arbetsdag) så ska det väl helst gå på några minuter per plastbit?
En heltidsperson som ska passa maskinen och byta plastbit när en är klar är ju inte gratis...
/π