Frågan var hur om man kan få på en kilremsskiva på en ”modern” Boschgenerator. Mia gav ett bra svar som jag klipper in.
Traktorn i det här fallet är en engelsk 60talsskapelse. Sålunda med plusjordat Lucassystem. De har inte direkt rykte om sig att fungera. Det i elsystemet som fungerar är i princip startmotorn och glödningen. Inget av det existerande är beroende av polariteten. Så tanken var att byta ut dynamon mot en växelströmsgenerator. Jag har en liggande som köptes till en A4 -96, men nödreparationen på den gamla generatorn höll så bra att den aldrig blev bytt. Det är en 120A generator med multiribb rem.MiaM skrev:Detta förtjänar kanske en separat tråd, men enklast är väl att ta en av de nyaste och vanligaste bilgeneratorerna som redan har rätt remskiva? Typ t.ex. vad som satt på de flesta Volvo 240 är väl gissningsvis något som är både billigt och lätt att få tag på?
Se dock upp för att ifall du endast har tändningen som last över nyckel (eller motsvarande så behöver du kanske en diod i serie med laddningslampan, eftersom åtminstone i teorin kommer annars generatorn driva tändningen baklänges genom lampan och motorn kanske få tillräcklig gnista för att inte stanna när du slår av nyckeln. Tror inte detta är nåt problem men ifall den vägrar stanna så är det en trolig orsak. Gäller såklart inte diesel, på en sån kopplar du lampan parallellt med typ solenoid som bryter bränslet ifall du har en elektrisk sådan. Eller så sätter du ett tidsrelä som driver lampan några sekunder varje gång du kör startmotorn, ifall du ens har elektrisk solenoid istället för typ startpedal.
Jag har någon tanke om att testa att bygga svets på den också, inte för att det är nödvändigt, utan kul.
Sannolikt skulle inte en gammal kilrem riktigt räcka till då. Så det bästa är nog att byta remskiva på motorn. Även om det är något bökigt.