Ny generator på gammal traktor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Ny generator på gammal traktor.

Inlägg av danei »

Jag ställde en fråga om en remskiva i den här tråden men jag startar en egen tråd.
Frågan var hur om man kan få på en kilremsskiva på en ”modern” Boschgenerator. Mia gav ett bra svar som jag klipper in.
MiaM skrev:Detta förtjänar kanske en separat tråd, men enklast är väl att ta en av de nyaste och vanligaste bilgeneratorerna som redan har rätt remskiva? Typ t.ex. vad som satt på de flesta Volvo 240 är väl gissningsvis något som är både billigt och lätt att få tag på?

Se dock upp för att ifall du endast har tändningen som last över nyckel (eller motsvarande så behöver du kanske en diod i serie med laddningslampan, eftersom åtminstone i teorin kommer annars generatorn driva tändningen baklänges genom lampan och motorn kanske få tillräcklig gnista för att inte stanna när du slår av nyckeln. Tror inte detta är nåt problem men ifall den vägrar stanna så är det en trolig orsak. Gäller såklart inte diesel, på en sån kopplar du lampan parallellt med typ solenoid som bryter bränslet ifall du har en elektrisk sådan. Eller så sätter du ett tidsrelä som driver lampan några sekunder varje gång du kör startmotorn, ifall du ens har elektrisk solenoid istället för typ startpedal.
Traktorn i det här fallet är en engelsk 60talsskapelse. Sålunda med plusjordat Lucassystem. De har inte direkt rykte om sig att fungera. Det i elsystemet som fungerar är i princip startmotorn och glödningen. Inget av det existerande är beroende av polariteten. Så tanken var att byta ut dynamon mot en växelströmsgenerator. Jag har en liggande som köptes till en A4 -96, men nödreparationen på den gamla generatorn höll så bra att den aldrig blev bytt. Det är en 120A generator med multiribb rem.
Jag har någon tanke om att testa att bygga svets på den också, inte för att det är nödvändigt, utan kul.

Sannolikt skulle inte en gammal kilrem riktigt räcka till då. Så det bästa är nog att byta remskiva på motorn. Även om det är något bökigt.
Användarvisningsbild
säter

Re: Ny generator på gammal traktor.

Inlägg av säter »

Om du köper en universalgenerator på Biltema kostar den en tusenlapp.
Då sitter det remskiva på och allt är nytt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Innan du gör denna övning. Kontrollera att startmotorn snurrar åt "rätt" håll om du minusjordar batteriet.
Då jag ännu inte sett en plusjordad "modern" generator så är testet billigt sätt att inte slösa bort pengar i onödan.
svanted

Inlägg av svanted »

det gör den sannolikt då både rotor och stator byter polaritet samtidigt.
som generator i traktorn räcker en enkel kilremskiva om du itne ska ha jättemånga och starka lampor..
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Problemet med att montera en växelströmsgenerator från en bil på en traktor skulle jag påstå innebär problem med varvtalet. En likströmsgenerator av den gamla hederliga typen kräver ett betydligt lägre varvtal för att generera effekt.
Som exempel kan jag nämna mina motorer i båten Volvo D67. Det är 100 Amp bilgeneratorer på dem. Motorerna är från 1970 så de var från början försedda med likströms-generatorer.

Remskivorna på växelströmsgen. är så små de kan bli och att byta remskiva på motorerna är förknippat med stora kostnader. (Specialtillverkning)

Mina motorers maxvarvtal är 2400 rpm. Marchfart 1800 rpm. Jag kör för det mesta på ekonomi max 800-1000 rpm. då laddar inte mina generatorer någonting alls med den nuvarande utväxlingen. En original likstömsgenerator till denna motor ger full effekt vid låga varvtal, tyvärr omöjliga att köpa, annars hade jag omgående bytt ut växelströmmarna.

Jag antar att även traktorer arbetar med låga varvtal så det gäller att man kan växla upp varvtalet avsevärt, genom att byta remskivor, om man skall få ut några ampere. Hade jag haft original likströmmare så hade jag utan tvekan renoverat dem även om det hade krävt total omlindning av både ankare och fält. ( Fast det kan jag ju gjoprt själv, så det skulle inte bli så blodigt.) :)

Man kan ju undra varför man övergick till växelströmsgenetarorer i bilar, Svaret är nog att de är avsevärt enklare och billigare att tillverka.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har monterat växelströmsgenerator från bil (typ B18, B20) på ett par gamla traktorer, utan några direkta problem.
Inte bytt några remskivor eller något utan bara monterat rakt av.

En traktor jag gjort det på behöver att man gasar till en gång från tomgångsvarv för att den ska börja ladda. Men har man bara gjort det en gång så laddar den hur bra som helst.
Och gör man inte det "manuellt" så sker det per automatik så fort man börjar köra. Bara om man startar och låter stå på tomgång som den inte laddar.
Kan hända att det bara är för låg effekt i laddlampan också, gjorde aldrig några djupare tester då det är ett sånt litet problem.

Den andra traktorn fungerar perfekt utan sådana problem.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har för mig att det snarare var ett problem att gå likströmsgeneratorerna (dynamo) att ladda på låga varv. En växelströmsgenerator kan ge mer effekt och klarar sig med mindre underhåll.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

danei:

Av bilelektriker har jag fått beskrivet att likströmsgeneratorer inte laddar på tomgång i en bil, men att växelströmsgeneratorer gör det.

I en bil är 800 - 6000 RPM ett typiskt varvtalsspann. I en traktor eller i en båtmotor (diesel) är spannet typiskt betydligt mindre.

Utväxlingen har betydelse. En AC-generator klarar typiskt högre varv och bör väl rimligen vara växlad för högre varv?

Kanske kan man ha dubbla varvtalet på generatorn, i förhållande till motorvarvet, i en traktor som inte varvas mer än ca 3000 RPM?

Här är några tankar om DC- och AC-generator i traktor.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=20409

AC-generatorn håller bättre. Bl.a. så har den inga kol.

danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

De har ju kol, men det är bara till magnetiseringen. Så en klart lägre ström och en kontinuerlig kontaktyta.
Jag har en traktor med en dynamo som inte laddar alls. Planen är att konvertera till en modernare generator. Men det är inte trångt och jag har funderat just på utväxlingen.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Jag tänkte på AC-generator med permanentmagneter.

Der är nog ovanligt med AC-generatorer med permanentmagneter i bilar?

Här är AC-generatorer på 500-2000 watt med permanentmagneter från aliexpress.

https://vi.aliexpress.com/item/1005008142649158.html

Om man nu skulle vilja ha en sådan...

Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

De gamla använder kol, men de är enkla att byta och håller mycket, mycket länge på en traktor.

Det bör som sagt ej vara några problem att montera en alternator på en äldre traktor, man får komma ihåg att bryta strömkretsen bara när man stänger av traktorn, brukar sätta en liten indikeringslampa på panelen så att man ser det.
Tex gamla Bosch och de var väldigt enkla att välja mellan + eller - till chassiet, "rysstraktorn" har + till chassiet men det var inga problem på den att göra det med en standard generator, var dock ett tag sedan nu så det kanske har ändrats hur generatorerna är gjorda idag... Men de från 80-90 talet är extremt enkla att koppla in på en äldre traktor. Tror jag har någon gammal likströmmare liggande annars om det krisar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

pi314 skrev: 16 februari 2025, 17:54:21 Jag tänkte på AC-generator med permanentmagneter.

Der är nog ovanligt med AC-generatorer med permanentmagneter i bilar?

Här är AC-generatorer på 500-2000 watt med permanentmagneter från aliexpress.

https://vi.aliexpress.com/item/1005008142649158.html

Om man nu skulle vilja ha en sådan...

De där har garanterat kol.

Generatorer är i allmänhet jordade i chassit. Så man kan inte välja polaritet. Men en gammal traktor har just inget som är beroende av rätt polaritet.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Chat gpt hittade detta. En äldre **likströmsgenerator (dynamo)** börjar vanligtvis ladda redan vid **900–1200 rpm** på generatorns axel och kan ge en användbar laddström från cirka **1500–1800 rpm**.
generator jämför.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Ska man välja DC- eller AC-generator
Jag frågade också ChatGPT och fick ett annat svar. Kanske beror svaret på vad och hur man frågar?

I min fråga frågade jag bl.a. om utväxling och varför det skedde en total övergång till AC-generatorer i bilar för drygt 50 år sedan.
Utväxlingen är intressant eftersom det är motorvarvet som är det intressanta. Väl?

Hela min fråga:
[VISA]
More than 50 years ago most cars had DC generators for charging. Later most cars have an alternator for charging instead. The reason I have heard is that a alternator charges at a lower engine rpm than a DC generator. That the alternator charges at idle RPM. What about the generator and the alternator RPM? Is the gear ratio between the engine and the generator different than the gear ratio between the engine and the alternator?
(Slut på Visa/Dölj)

Kort citat från svaret:
An alternator produces power more efficiently at lower speeds and can generate useful voltage at idle.
Hela svaret:
[VISA]
Yes, the gear ratio (or pulley ratio) between the engine and the generator was different from the ratio used with an alternator. Here’s why:

1. DC Generator (Dynamo) RPM & Pulley Ratio
A DC generator (dynamo) needed to spin relatively fast to produce enough voltage and current. It typically required at least 1,500–2,000 RPM to start generating useful charging voltage and would not charge well at idle.
• Because of this, the pulley ratio between the engine and the generator was usually higher (a smaller pulley on the generator, larger on the crankshaft).
• This increased the generator’s RPM compared to the engine RPM, but even with this, the generator struggled to charge at idle.

2. Alternator RPM & Pulley Ratio
An alternator produces power more efficiently at lower speeds and can generate useful voltage at idle. It can also spin much faster without issues (sometimes over 10,000 RPM at high engine speeds).
• The alternator is typically geared with a lower ratio than a dynamo, meaning a slightly larger alternator pulley.
• Even with this lower ratio, an alternator can start charging at around 1,000 RPM and provide good charging current at idle (600–800 RPM engine speed).

Why Does an Alternator Work Better at Low RPM?
• Internal Design: Alternators use a rotating magnetic field (instead of a rotating coil like in dynamos), which makes them more efficient at different speeds.
• Diodes for Rectification: Alternators use diodes to convert AC to DC, eliminating the need for a mechanical commutator (which is a limiting factor in dynamos).
• Higher Voltage Regulation: Alternators can generate high voltage at low RPM, and modern regulators adjust the field current to optimize performance.

Summary:
The DC generator had a higher pulley ratio to try to compensate for its higher minimum operating speed.
The alternator has a lower pulley ratio but still charges better at low RPM due to its more efficient design.
This is why alternators completely replaced DC generators in cars!
(Slut på Visa/Dölj)

Om man ska tro på svaret som jag fick av ChatGPT så var det motiverat att byta generatorn i bilar från DC till AC för ca 50 år sedan.

Svaret jag fick stämmer väl med den uppfattning som jag hade och har om varför det skedde en övergång från DC till AC-generatorer i fordon för ca 50 år sedan.

Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Why Does an Alternator Work Better at Low RPM?
• Internal Design: Alternators use a rotating magnetic field (instead of a rotating coil like in dynamos), which makes them more efficient at different speeds.
Här talas det om en generator med permanentmagneter i rotorn. En växelströmsgenerator i en bil har en lindning även o rotorn. En permanent-magnetförsedd växelstömsgenerator är många gånger bättre än en gamal dynamo och används med förkärlek i små vindsnurror. Jag har en sådan på båten och den levererar energi vid låga varvtal och är klart bättre än en dynamo. En bilgenerator i min vindsnurra skulle inte ge en enda ampere.
Skriv svar