Laga electrolux assistent no:4

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Naesstrom

Re: Laga electrolux assistent no:4

Inlägg av Naesstrom »

Av ren nyfikenhet, var hittade du remmen till N4'an, vår har börjat slå ifrån med nu när det är lite tyngre degar!
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Men måste man plocka bort fjädern innan man skruvar av muttern, eller? isf hur?

orkar inte börja demontera innan jag har full koll på hur jag får bort allt ;)

//
Ajac

Inlägg av Ajac »

Nej du behöver inte plocka bort fjädern om du inte vill, men jag tror att det blir enklare. Om du inte plockar ur den så tror jag att den kommer att "hålla emot" när du börjar gänga ur muttern.
Om du skruvar ur "stoppskruven" i den fjädrande delen som håller rullen i bunken så går den att lyfta rakt upp. När den är ur så kan du få ur fjädern uppåt sen är det bara att börja riva isär :)

/Andreas
simply
Kontakt:

Inlägg av simply »

Stoppskruven är den som fungerar som fot i liggande läge, eller den som finns i lilla hålet som justerar höjd på degkrok?

Stoppskruven/Foten sitter på en gängad pinne som förhindrar att armen kan dras ur.... hmmm...

//
Thundertass

Inlägg av Thundertass »

13th.Marine skrev: 27 januari 2015, 12:12:36 EDIT: Någon som har hittat passande fötter till dessa? Gummit i vår N1 är sedan länge borta.
Inser att detta var väldigt länge sedan, men kanske har någon hittat fötter någonstans?
liffa35

Inlägg av liffa35 »

Jag har CADat upp fötterna och skrivit ut dem i gummi.
https://www.thingiverse.com/thing:6084159
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Håll i armen och skruva bort stoppskruven helt. Dra armen åt det håll fjädern vill tills det inte fjädrar längre. Kom ihåg hur långt det var! Har för mig det är ett varv och lite till. :humm:
Dra sen upp armen.
Beroende på hur mycket gojs det är i går det mer eller mindre trögt.
tobias_84

Inlägg av tobias_84 »

Tjena experter!

Jag bumpar denna tråd då den verkar finnas länkad till på många olika ställen på nätet och är även top-resultat på google.

Har fått i uppdrag att renovera upp en N4 och tänkte nu kolla med er experter angående renovering av motorn och vill inte skada dom befintliga delarna då det är begränsat med reservdelar.
Lagren låter dåligt så de skall bytas, men då behöver jag dela motorn, men lite osäker på vilket sätt som är bäst.
  • Anslutningen mot tillbehör.
    • Är detta en plastdetalj som är pressad på axeln och skall således bara dras rätt ut?
    • Kan man använda motorskölden som en avdragare?
  • Drivhjulet.
    • Drivhjulet ser ut att vara gängad på. Skall det 'bara' vara att skruva det åt motsatt håll?
    • Är det fullt med loctite och behöver värmas?
    • Är axeln under plastanslutningen mot tillbehör fasad så man får ett bra mothåll på drivhjulet?
/Tobias
Skriv svar