Jag har stött på ett problem som jag inte riktigt klarar att klura ut, men tänker att det säkert finns någon här som kan ha en förklaring.
Jag ska bygga ett kort som ska ha en liten Arduino och like kring komponenter, och för att driva detta så har jag byggt en SMPS baserat på Power Integrations TNY290 krets. Själva designen av SMPS kretsen och transformator har jag fått via Power Integrations online designer.
Transformatorn har jag virat själv enligt data från designen och den prototypen jag byggde för att testa det hela innan jag ritade ett riktigt kort och beställde etc. fungerade som tänkt, dock hade jag väldigt mycket högfrekvent oljud från primär lindningen.
För att råda bot på det så när jag virade ett par transformatorer till de färdiga korten så lackade jag den primär lindningen med CRC Plastic 70. När det hade torkat och de andra lindningarna har virade så kopplade jag in transformatorn och spänningssate kortet. Jag blev dock lite förvånad när TNY290 kretsen bokstavligt exploderade. Lite förvirrade och tänker att ja, det har ju testats en del med det kortet så jag mätte delar i den primära sidan och allt annat verkar vara helt ok, så jag testade att montera i en ny TNY290. Samma sak hände en gång till.
Och jag kan alltså inte räkna ut varför. Jag har gjort följande:
* Jag har kontrolerat alla komponenter både på primär och sekundär sidan, och allt ser helt ok ut.
* Jag har försökt mäta den primära lindningen så gott det går med en multimeter, och även dragit upp en primär lindingen och mätt den utdragen ifall det skulle vara så att Plastic 70 skulle ha lyckats lösa upp isoleringen på tråden, men jag får ungefär samma värde i båda fallen. Nu är det ju svårt att mäta så låga resistanser exakt med en multimeter (Eller ialla fall med min något åldersstigna), men jag har inte tvär kortis i något av fallen.
Jag försökte skydda benen på bobinen så gott det gick när jag lackade transformatorerna, men vad jag kunnat läsa så ska det ju vara en lack som är gjort precis för detta och andra tillfällen när man behöver isolera elektronik.
Så, är det något väldigt uppenbart som jag missar här, eller någon som kan ha någon annan bra idé? Jag kan tillhandahålla mer information om det skulle behövas.
Tacksam för all insikt.

/Johan Ch