Ok, då är jag med. Designmässigt skulle jag föredra svart kabel. Men jag kan förstå att det blir enklare att hålla koll på plus och minus med svart och röd. Dock kan jag ju dra kablarna på insidan av västen.
En fråga. Är kardel samma sak som ledare? En kabel med 4 poler, en kabel med 4 ledare, en kabel med 4 kardeler. Är det samma sak?
Om du skalar en sladd ser du att löedaren kan vara uppbyggd av en (koppar)tråd eller ett knippe av flera koppartrådar. I datablad kan det stå "Uppbyggnad 7x0.1mm2", det betyder att innerledaren består av 7 tunna kopparledare. Sladden du hittade ovan består av endast EN innerledare.
I en applikation där man kan förvänta sig att sladden rör sig är det bättre att ha en mångkardelig sladd eftersom den är mindre känslig för materialuttröttning. Den enkardeliga sladden som utsätts för upprepade rörelser kan haverera (avbrott) tidigare. Vicka på en enkardelig sladd några gånger så ser du hur enkelt den går till avbrott.
Ok... Är det för att mostånden är parallella? Jag vet att det totala motståndet är olika om motstånd är i serie eller parallellt. Om jag byter ut motstånden till höger mot 660 Ohm. Blir det samma då?
Vet inte om detta kan hjälpa dig i tänkandet.
Jämför dina elritningar med vattentryck.
Batteriet är vattenkranen (spänning) på plus är det anslutet vattenslangar som pressar vattnet igenom olika kraftiga veck (resistanser) på slangen, ju kraftigare veck ju högre motstånd (resistans) och då även mindre vattenflöde.
Dina lysdioder kan du se som små vattenhjul där trycket/spänningen försvinner och sen rinner vattnet tillbaka i kanaler (minus ledningarna) till vattenkällan/batteriet).