val styrning mindre cnc

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: val styrning mindre cnc

Inlägg av grym »

personligen vill jag ha tre delar

cad cam maskin, så jag kan bestämma vad och hur det skall göras, och kunna ändra gkoden själv

någon som kör grblhal?
verkar vara en hel del olika alternativ i hårdvara där och hur man ska plocka ihop programmet
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

detta tog en annan vändning
dom ville inte göra något med detta, så jag fick maskinen mot att jag tog bort den fort, så den står i garaget
och jag som hadde en liiten förhoppning på att kunna städa där, men en portalfräs kan väl vara kul att ha

då kommer funderingarna på mer allvar vad som skall göras

tror jag börjar med enklast möjliga och se om allt funkar på något sätt

tror inte den klarar något precisionsarbete så trä för bli vad den skall användas för
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag håller på att bygga om min CNC som har nema 23 motorer. Har testat att köra med fluidnc, ESP32 och Gsender. Det verkar fungera bra för mig. Jag använde Arduino Mega tidigare men CPU:n hängde inte med att köra axlarna i någon nämnvärd hastighet.

Om jag körde mer än 1000 mm/min så ballade det ur om alla tre axlarna rörde sig samtidigt. Skruvarnas stigning är 4 mm så max varvtal är då 250 rpm. Det behövs snabbare CPU om man skall få lite fart på maskinen.

Än så länge har jag bara kört motorerna omonterade för att testa programvaran. Det gick att varva upp de 3 motorerna samtidigt, till mer än 3000 mm/min. med ESP32. Nema 23 skall kunna köras i upp till 1000 rpm. Det betyder att man teoretiskt skall kunna köra i upptill 4000 mm/min. Fast vid det varvtalet får man räkna med dåligt vridmoment. Så håller man sig på max 800 rpm bör det fungera ok, beroende på vad man fräser förstås.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag är en av de udda personerna som inte har en bärbar dator, men om man har
en sån så verkar FluidNC passa bra. Ta med sej datorn till fräsen, och kör.

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

går ju lika bra med en stationär vid maskinen om det så behövs, helt ok för min del

ska kolla lite mer på FluidNC
hawkan

Inlägg av hawkan »

webui så telefonen räcker till och med. SeniorLemuren har väl praktisk erfarenhet,
jag har bara installerat för test kanske 2 år sedan. Hade ingen maskin att sätta det i då,
men för en maskin med stegmotorer så ser det synnerligen intressant ut.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Jag har svängt ihop ett eget kort för FluidNC, vill du så kan jag skicka ett tomt kretskort med schema och allt för att testa?
Finns en bugg (som sig bör) till SD kortet, men det var lätt att patcha. Jag har inte kommit längre än att få igång stegmotorerna och att få lägesgivarna att läsa av ingångarna, råkade snubbla över en maskin i höstas med mera avancerad styrning så det har slukat delar av min fritid :D
hawkan

Inlägg av hawkan »

Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då kan jag skriva lite

skaffade ett cnckort med esp32
dokumentationen var inte riktigt 100, men fick tag yaml filen och lade in den

har ugs på datorn och fick program från fusion att fungera till att motorerna snurrar i luften

då kommer en del saker till som skall göras, men föst ska jag prova lite vid skrivbordet så jag har lite mer koll på hur yaml filen har för möjligheter

nu vet jag i vilken ordning man kan göra det så det blir funkis, men första gången så famlar man runt en del

men verkar trevligt och funkis, återkommer
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nu har jag fått in det i fräsen, funkar bra och jag kan köra filer från fusion

behövdes justera yaml filen för riktining och utväxling

ser ut som det finns nollpunktsswitchar som man ska kunna lägga in och lite annat smått och gott

men det var smidigt när man väl fick tummen ur och läsa instruktionerna och prova sig fram lite

ska kolla om jag kan få till spindeldriften med varvtal med, nu är den bara on off
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fick till spindelvarval analogt, måste ordna lite då spindlen tar lång tid på sig att varva upp

skulle vilja ha handratt och lite annat smått, men körde en plyfa i mått och allt ser ut att fungera

nollpunkter behöver ordnas med
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

när man hållt på med, ehum, riktiga maskeiner så är det en del saker man vill ha
handratt och mätprober är en sak, verktygsväxlinga hadde varit riktigt trevligt, men för dyrt än så länge, börjar komma ner till 10,000 kr

såg att det fanns byggbeskrivningar för handratt till fluidnc så jag skaffade delarna och byggde ihhop
funkar , absolut , rätt känsla i snurrdelen , nej

så jag såg att det finns en annan modell så jag provar att bygga den med när delarna kommer
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar