Fick en låda skrot av en granne som tror att det är nåt till hans kompressor men som aldrig blev använt. Är det en Y-D omkopplare och finns isf nån som kan tipsa om hur det ska kopplas bara utifrån bilden? Hamnar nog på nån loppis.
Ha en goo fredagskväll // Karl B.
Okänt elektronikskrot
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Okänt elektronikskrot
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Okänt elektronikskrot
Y-D start eller en fram-back kopplare.Troligast är vä Y-D om det var tänkt för en kompressor.
Med tanke på att det står Asea på prylarna så är de ju närmare 40 år gamla.
Med tanke på att det står Asea på prylarna så är de ju närmare 40 år gamla.
-
Det är en Y/D kopplare! Om du tittar på kontaktorerna är de märkta H, Y o D.kilimanjaro skrev: ↑7 februari 2025, 18:40:10 Fick en låda skrot av en granne som tror att det är nåt till hans kompressor men som aldrig blev använt. Är det en Y-D omkopplare och finns isf nån som kan tipsa om hur det ska kopplas bara utifrån bilden? Hamnar nog på nån loppis.
Ha en goo fredagskväll // Karl B.
IMG_9468.jpeg
H är huvudkontaktorn. (som alltid är på tillsammans med en av Y eller D.)
Y är den som ger start i Y läge.
Sedan tar det 3,5 s innan timern ger signal att gå över till D-läge.
Har inte lagt ner så mycket tid på att försöka följa inkopplingen. Lite svårt att följa med bara den bilden du har.
Ser dock ut som inkoppling av faserna sker på Huvudkontaktorns nedersida.
Vilken spänning har kontaktorspolarna? Viktigt om du ska försöka koppla in den.
Lägger du in de tre faserna och ser till att du startar med rätt spänning. (så att kontaktorspolarna får rätt spänning.)
Då ska den slå om i D-läge efter 3,5 s i Y-läge.
Fungerar säkert. Ska du koppla in en motor får du se till att den är för Y/D start.
-
- EF Sponsor
- Kontakt:
Mindmapper: Ser att du svarat i flera trådar om detta ämne så jag fortsätter att nyfiket fråga i ditt inlägg.
Spolarna är 220 v vilket jag tolkar som att nollan ska in men jag blir inte klok på var.
Samtliga A1 och A2 ligger parallellt och anslutna till dels tidreläet men också till det andra relät längst till höger på bilden och en strömbrytare fanns med men inte ansluten vilket jag tolkar som att det är på och av för hela konstruktionen. Kan det vara så att relä längst till höger är det som sätter fart på de andra funktionerna?
Om faserna ansluts till kontaktor märkt H borde utgången till motorn vara efter säkringsmodulen på kontaktorn som sitter jämte tidrelät.
Vars tror du att nollan ska anslutas eftersom jag tror att spolarnas andra sida ansluts til en av faserna.
Med vänlig hälsning, // Karl B.
Spolarna är 220 v vilket jag tolkar som att nollan ska in men jag blir inte klok på var.
Samtliga A1 och A2 ligger parallellt och anslutna till dels tidreläet men också till det andra relät längst till höger på bilden och en strömbrytare fanns med men inte ansluten vilket jag tolkar som att det är på och av för hela konstruktionen. Kan det vara så att relä längst till höger är det som sätter fart på de andra funktionerna?
Om faserna ansluts till kontaktor märkt H borde utgången till motorn vara efter säkringsmodulen på kontaktorn som sitter jämte tidrelät.
Vars tror du att nollan ska anslutas eftersom jag tror att spolarnas andra sida ansluts til en av faserna.
Med vänlig hälsning, // Karl B.