Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Förstår inte riktigt hur ett vallhorn kan behöva batterier
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om de varit ute i kallt väder så kan dom behövas värmas upp innan de används, därför behövs två AA batterier.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag var på väg att posta detdär också... :D

Nå, Mekat igång snake eye kameror från Kina, man får väl vad man betalar för, men för 35:- med frakt och tull tyckte jag det var helt ok, varning , förstora INTE upp saker som kläder, mellan tangenterna på tangentbordet och liknande... :sick: :D

Edit, sorry, trodde att detta var senaste gärningen tråden... Fel tråd för detta kanske... :oops:
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Läsare för elmätaren (Vattenfall) via P1-port. Kopplad via en grenkontakt som även matar effektvakten till laddboxen. Mätaren klarar mao att driva båda enheterna.
20250203_134556.jpg
Enheten (som ska få en låda) skickar även vidare datat till mitt hemsnickrade smarta hem-system. Ska senare ta datat vidare därifrån till Home Assistant.
El.png
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Är detta något du kan dela med dig av ?
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Enkla svaret är Ja!

Det lite mer komplicerade är att det kräves en del för att få det att funka. Jag har ju som nämnts byggt upp ett egen smart hem-system. Det består av olika noder (varav denna är en) som samlar in data eller styr saker. En av noderna är en RPI, som ger ut en webbsida för att presentera datat och att styra de olika noderna. Jag använder Zbee-moduler från Digi, som kör Zigbee i botten. Tror att det finns pinkompatibla moduler som kör andra protokoll.

Mina noder (förutom RPI) kör med barebone AVRmega328P eller som i detta fall AVRmega328PB.

Jag har lagt ner mycket tid på att bygga ett modulärt system, så varje funktion är en modul (programblock). Det körs som ett pseudomultitaskingsystem, där modulerna endast kan kommunicera genom att skicka meddelanden till varandra. Det gör att det är lätt att skapa en ny modul genom att lägga in de moduler som behövs samt att skapa en ny för den specifika funktion. Jag har skapat moduler för bl a EEPROM, I2C, OneWire, SD1306 och HD44780-baserade displayer, analoga och digital ingångar, PWM mm, förutom de som alltid behövs för radiokommunikation mm. När modulerna skickar meddelanden till varandra, spelar det ingen roll om mottagande modul är i samma nod eller någon annanstans i nätet.

Som kuriosa kan jag nämna att EEPROM-modulen är lite speciell. Eftersom det inte går att dedikera vissa minnesadresser till olika moduler (då man inte vet vilka som kommer att finnas tillsammans i en viss nod), så har jag implementerat ett filsystem i EEPROM-et. Det gör att om man behöver lagra någon information så skapar man en fil med angiven längd, som man se kan skriva, läsa, ändra storlek på mm, utan att veta var i minnet datat ligger.

Som kuriosa kan jag nämna att i motsats till vad vissa anser om allokering av minne dynamiskt, så använder jag detta mycket flitigt. I stort sett allt handlar om att allokera och deallokera minne, t ex när datapaket skickas mellan olika moduler. För att ha koll på minnet så loggas hela tiden maximalt använt minne, så att jag kan spåra minnesläckor och verifiera att tillräckligt minne finns tillgängligt.

Jag är själv ganska imponerad av att allt detta går att göra i AVRmega328-or.

Kan även nämna att jag kompilerar exakt samma kod (fast med delvis olika moduler) till RPI'n. Skillnader för processorena hanteras av macro-direktiv. På så sett vet jag att ev ändringar slår igenom i alla miljöer.

(Borde ha gjort en egen projekttråd kanske...)

Så, tillbaka till din fråga. Vad är du intresserad av? Korten eller hela klabbet?
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Egentligen bara den som "snackar" med elmätaren"

Men det hela ser intressant ut.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Mera svetsning på rishögar, denna gång en Mazda 6.

Plocka bort framskärmen, riktigt förvånad att se rostskydd på insidan.
Bild

Effektiviteten av rostskyddet kan ifrågasättas i botten av skärmen
Bild

Det är nu tröskeln som ska bort
Bild

Innanför tröskeln såg det oväntat nog helt bra ut
Bild

Zink svetsprimer på insidan av ekonomiplåten
Bild

Redo för "Cut & butt"
Bild

Svetsat och slipat, några hål som ska svetsas ännu.
Bild

Vet inte den här svetsen, kemppi kempomat 2500, grinig skulle jag beskriva den som. Ibland går det riktigt bra, ibland spottar och fräser det, ibland bränner det hål. Visst lite sånt hör alltid till, men tycker den är även grinig på tjockare gods. Rengjort linern, kollat rullarna, nytt munstycke osv. Vet inte om det är nån elektronisk komponent typ nån likriktare som inte är 100 eller värre, trafon. Eller nånting annat, men det är en ganska simpel maskin, borde ta upp den och kolla.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hur gammal är den ?

Jag var för flera år sen spekulant på en mazda 6 som var misstänkt billig, när jag kollade upp den så hade den fått "bra att veta" på besiktningen i stil med "rostskadade sidobalkar", om jag minns rätt var bilen 6 år(!) gammal.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Den här bilen är 20 år gammal, 2005 dvs. Men bara 23500 mil på mätaren.

Den rostar som *** tyvärr.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Spraya i fluidfilm i dom där utrymmena sen för rostskydd
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag kör på Dinitrol ML personligen, eller linolja om jag gör det på sommaren så bilen har tid att torka.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag reparerade framskärmen igår. En bit av ekonomiplåten som lämnade över från tröskeln gick att forma om till en ny botten, så där fick jag bra valuta ur den delen.

Bild

Bild
PatrickOhlson
Tidigare PP3DP_SE

Inlägg av PatrickOhlson »

Moderniserade vår ECL Comfort 100m med en Ohmigo wifi

Väldigt nöjd
Screenshot_20250214_072112_Home Assistant.jpg
https://youtube.com/watch?v=hV9UH0uQTZI
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Mitt första el-projekt!

Har designat en enorm Loka citron kork och skrivit ut på min 3D skrivare. Sen har jag satt dit en strömbrytare, batteri, motstånd och lysdioder. Kan inte löda så jag använde krympslang att sätta ihop alla komponenter.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar