Tryckluft rör/slang installation
Re: Tryckluft rör/slang installation
Aducerade delar går inte att svetsa, enbart gängat, inget annat.
- Mizzarrogh
Ja, jag menade heldragna rör, typ blå eller gröna rör. Jag fick lära att de skall svetsas helt utan aducergods i ett industrisystem.
Är väl hur backarna ser ut som avgör. Man pressar väl tills det tar stopp, och kraften har de, åtminstone de hydrauliska.
Har en liknande hydraulisk för att pressa vajerlås med och kraft har de.
Men det finns att hyra t ex från hygglo för några hundra per dag. Om man kan ha allt färdigt så det bara är att pressa kan det vara väl så enkelt, och billigare.
Har en liknande hydraulisk för att pressa vajerlås med och kraft har de.
Men det finns att hyra t ex från hygglo för några hundra per dag. Om man kan ha allt färdigt så det bara är att pressa kan det vara väl så enkelt, och billigare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ja, fördelen är att du kan bygga hela systemet och därefter pressa alla skarvar i ett moment.
Viktigt att grada rörändarna ordentligt och se till att insticket är tillräckligt, dvs i botten.
Viktigt att grada rörändarna ordentligt och se till att insticket är tillräckligt, dvs i botten.
Jag startade en liknande tråd för många år sedan, och har av olika skäl aldrig slutfört mitt projekt.
Edit: här är min gamla tråd: viewtopic.php?f=13&t=64200 ..tydligen 12 år sen
Men iaf, då kom jag efter en del råd fram till att använda PEM-rör, de vanliga tål inte så bra tryck men det fanns dom som klarade 16(?)bar som inte var så farligt dyra.
Sen beror det väl lite på hur långt och mycket man ska dra, jag hade stora planer då men i dagsläget är jag mer inne på att bara flytta kompressorn till stora garaget och dra in ett rör med två uttag i det lilla garaget, då blev det kanske 20m rör totalt. ( ..och sen bygga ett elsystem för att kunna "köpa tid" med en knapp för att ha kompressorn igång, från båda garagen.. ..på försigkommen anledning)
Edit: här är min gamla tråd: viewtopic.php?f=13&t=64200 ..tydligen 12 år sen

Men iaf, då kom jag efter en del råd fram till att använda PEM-rör, de vanliga tål inte så bra tryck men det fanns dom som klarade 16(?)bar som inte var så farligt dyra.
Sen beror det väl lite på hur långt och mycket man ska dra, jag hade stora planer då men i dagsläget är jag mer inne på att bara flytta kompressorn till stora garaget och dra in ett rör med två uttag i det lilla garaget, då blev det kanske 20m rör totalt. ( ..och sen bygga ett elsystem för att kunna "köpa tid" med en knapp för att ha kompressorn igång, från båda garagen.. ..på försigkommen anledning)
Senast redigerad av Glenn 1 februari 2025, 17:35:45, redigerad totalt 1 gång.
Att tänka på, rörsystemet skall luta mot en avtappningspunkt.
Alla anslutningar till stammen skall luta uppåt, 45 grader är lämpligt då pressrördelar finns med 45 graders vinkel, annars rakt upp.
Alla anslutningar till stammen skall luta uppåt, 45 grader är lämpligt då pressrördelar finns med 45 graders vinkel, annars rakt upp.
PEM-rör är väl vanliga svarta plaströr man t ex gräver ner?
Undrar hur snyggt det blir, det sackar väl mellan upphängningspunkterna, kanske inte så mycket.
Kopplingarna kostar väl som vanliga skruvkopplingar kan jag tänka.
Tittade på ett plastslang-kit med kopplingar, se trådstarten.
Men jämfört med metallrör, galvat rör eller kopparrör, tycker jag nog metallrör har ett mera gediget intryck.
Behöver inte säga något om hur det fungerar, bara hur det ser ut.
Just nu tycker jag att hårda kopparrör med mjuklödda kopplingar leder. Men det är omöjligt att göra färdigt hela rörledningen på golvet
i verkstan för att sedan hänga upp i ett stycke. Det får göras i delar, och är inte så sugen på att brassa med gasolen uppe vid taket för att löda ihop.
Så det behöver kombineras med press eller skruvkoppling. Kanske skruvkoppling för det är enkelt?.
Undrar hur snyggt det blir, det sackar väl mellan upphängningspunkterna, kanske inte så mycket.
Kopplingarna kostar väl som vanliga skruvkopplingar kan jag tänka.
Tittade på ett plastslang-kit med kopplingar, se trådstarten.
Men jämfört med metallrör, galvat rör eller kopparrör, tycker jag nog metallrör har ett mera gediget intryck.
Behöver inte säga något om hur det fungerar, bara hur det ser ut.
Just nu tycker jag att hårda kopparrör med mjuklödda kopplingar leder. Men det är omöjligt att göra färdigt hela rörledningen på golvet
i verkstan för att sedan hänga upp i ett stycke. Det får göras i delar, och är inte så sugen på att brassa med gasolen uppe vid taket för att löda ihop.
Så det behöver kombineras med press eller skruvkoppling. Kanske skruvkoppling för det är enkelt?.
Ja, metallrör blir säkert bättre, men kostar ganska mycket mer, PEM-slang är billigt i sammahanget.
Klamrar man hyfsat tätt blir det nog bra tror jag, dom är ju rätt styva.
..Nu fick jag ju feeling och blev taggad på att bygga hemma hos mej med, det har som sagt stått på todolistan sen 2012
Klamrar man hyfsat tätt blir det nog bra tror jag, dom är ju rätt styva.
..Nu fick jag ju feeling och blev taggad på att bygga hemma hos mej med, det har som sagt stått på todolistan sen 2012

Elförzinkade stålrör med presskopplingar, tex https://www.rinkabyror.se/artikel/vsh-e ... -22-x-1-5/
Billigare än koppar och ser bättre ut. Bäst val tycker jag om man kan låna press.
Billigare än koppar och ser bättre ut. Bäst val tycker jag om man kan låna press.
Det är det jag har använt, typ.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mizzarrogh
Hur ser man skillnad på sänksmidda kopplingar och aducergods? (typ om man har en låda med gamla delar)
Aducer är poriga i ytan, smidda har en jämn yta (ofta).
Sedan ser man också på Aducergodset att eventuella beteckningar, logotyper mm är gjutet, medan på de smidda delarna är typ "stansat"
Om du tittar på bilden ovan, jag har använt aducerade vinklar på reducerarens utgångssida, iofs inte helt ok, men funkar i detta fallet.
Sedan ser man också på Aducergodset att eventuella beteckningar, logotyper mm är gjutet, medan på de smidda delarna är typ "stansat"
Om du tittar på bilden ovan, jag har använt aducerade vinklar på reducerarens utgångssida, iofs inte helt ok, men funkar i detta fallet.
Nu tänkte jag fråga om man kan ha skruvkoppling vad heter det skärkoppling? på stålrör och så ser jag att TomasL har det.
Bra med bild.
Jag tror inte skillnaden i kostnad är så stor. Det stickprov jag gjort säger ca 30 kr/m billigare med stålrör, kopplingar motsvarande dyrare för stål.
I min lokala Hornbach, för det får vara att jag kan gå dit och köpa delar. Så himla bra är jag inte på att planera att jag kan beställa allt från Rinkaby.
Bra med bild.
Jag tror inte skillnaden i kostnad är så stor. Det stickprov jag gjort säger ca 30 kr/m billigare med stålrör, kopplingar motsvarande dyrare för stål.
I min lokala Hornbach, för det får vara att jag kan gå dit och köpa delar. Så himla bra är jag inte på att planera att jag kan beställa allt från Rinkaby.
Du kan använda standard VA-kopplingar eller annat valfritt fabrikat av kompressionskopplingar på stålrören, behövs inga speciella kopplingar, CU-press funkar utan problem, dock kanske det ser lite konstigt ut.