Designfilosofi tryckluftsinstallation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gitters

Designfilosofi tryckluftsinstallation

Inlägg av Gitters »

Jag tänkte sätta upp en tryckluftskompressor på en mindre verksamhet, dom har inte några stora luftflöden utan mest lite enkel pneumatik. Tror man hade klarat det på 100l/min, men jag vill ändå ha möjligheten att använda tryckluftsverktyg och blåsmunstycke när det är service på utrustningen eller man får in större projekt. En Atlas Copco G5 FF(exempelbild) ska installeras, den har tryckluftstork till 2-3 grader och inbyggd tank. Det är en skruvkompressor på runt 700l/s, vilket borde räcka för lite verktyg.

Men om den här skulle sluta fungera har jag hittat en begagnad Atlas Copco LE3, utan tork eller filter(10år gammal) som jag tänkte sätta in i systemet med pressostaten ställt på ett lägre tryck. Då finns det även möjlighet att göra service på G5:an.

Hur ska man bäst göra för att hålla LE3 i bra skick? En fundering jag hade var att sätta en backventil på utloppet och låta bottendräneringen som blåser botten var 30.e minut tömma kompressorn så att den startar var 4.e timme eller ngt i den stilen. Finns det något bättre sätt?

En kollega trodde att man brukade designa anläggningar med 2 x 100%, men det känns som att kostnaden blir onödigt hög, redundansen behövs ju inte särskilt ofta. 1x100 torkad + 1x20 ej torkad kanske beskriver det bättre.

Bild
Mindmapper

Re: Designfilosofi tryckluftsinstallation

Inlägg av Mindmapper »

Känns sådär att starta L3 så ofta borde räcka med 1-2 gång i veckan.
Redundansen beror väl på vilken verksamhet man har. Som du beskriver det borde man klara sig med att hålla de kritiska maskinerna i verksamheten igång.
Likaså om man ska ha redundans på torksidan, beror också på behovet av torkad luft. Är inte det behovet kritiskt klarar man kortare tider genom att nätet är riktigt utformat och underhållet.

På ett ställe jag jobbat la torken av. Ingen upptäckte det förrän vattenuppsamlarna blev fulla. Det var ingen speciellt kritisk verksamhet utan som du angivet pneumatik och verktyg. Den som upptäckte det var en kille som skulle måla en utrustning som blivit blästrad.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag undrar (därför att jag inte vet) men är det så att en skruv mår bättre av att gå längre perioder men med få start/stop cykler, (typ som en värmepumpskompressor om förstås vad jag menar) så att det bli litet tvärtemot en kolvkompressor som kan köras intermittent i obegränsat intervall men tenderar att få dålig driftekonomi om den köres kontinuerligt. Eller?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Du har rätt. En kolvkompressor ska köras intermittent max ca 50% av tiden. Antingen kan den startas och stoppas eller avlastas. Bryter man mot detta kan topplock eller kolv smälta ( jag har sett det i verkligheten ).

En skruvkompressor får ej stoppas eller avlastas för ofta, minst X antal minuter mellan varje avlastning beroende på tillverkare. Bryter man mot detta slits den i förtid.
Alla tillverkare av skruvkompressorer erbjuder antingen variabelt insug eller frekvensomriktare för att kunna erhålla kontinuerlig drift. (OBS eftermontera inte utan att kontrollera med tillverkaren).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

En del av de riktigt gamla hade minns jag cirkulerande vattenkylning för att minska risken att kolven skär eller topplocket deformeras vid långvarig drift.
gkar

Inlägg av gkar »

Är luft viktigt så bygg dubbla redundanta system, men det blir dyrt i inköp, i service och drift och det låter som att du inte behöver det.

GAx är mycket tillförlitliga och Atlas har bra service. Ta höjd för problem men förvänta dig inte att du får det! Jag har 2x1000L tank till en GA7FF och det är ganska lagom. När vi använder lite luft räcker tankarna en hel dag(ar).

Atlas GAxff går alltid runt 5-10 minuter när de väl startats för att bli helt varma och inte ansamla vatten i oljan, dvs, den sköter sig helt själv. Om luften inte behövs kopplar den ihop insug och utsug så att den inte bygger tryck men står och brummar.

Om det inte är extremt kritiskt hade jag bara haft en kompressor. Under den tiden service görs, vilket man kan försöka göra när luft inte behövs så mycket använder man luften i tanken som frånskiljs från kompressorn med en ventil. Behöver man lite mer luft så fundera på 1000L+ extra tank, det kanske räcker under servicen? Har du dubbla tankar så sätt en direkt vid kompressorn så att den kan jobba mot något om man gör service, sedan rör och ventil till nästa tank och sedan ut i nätet. Den sista tanken fungerar som nödluft under servicen.
https://duab.se/garage-verkstad/trycklu ... 0-l-11-bar

Om det är okej att du inte har torkad luft så ta bort torken helt, annars om du nu ska ha dubbla kompressorer, se till att båda går igenom torken. Får du in vatten i rör kan det ligga ganska länge innan det tar sig ut, ännu längre om flödena är låga.

Vill man ändå ha liten backupkompressor hade jag hanterat det helt manuellt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Behöver man peak 1000 l/min kan man också köpa 2st 500l/min och köra dem i pardrift. Då får man redundans med lägre kapacitet till ganska låg kostnad och man får lång livslängd då driften kan optimeras. Det blir också ofta låg energiförbrukning.
(Gäller alltså skruvkompressorer som mår bra av hög last).
Gitters

Inlägg av Gitters »

Atlas Copco skriver att deras kolvkompressorer klarar 100% duty cycle, men på andra ställen står det att dom inte gör det. Skruvkompressorerna går avlastat en stund innan dom stoppar, förmodligen för att minska slitaget vid start och stopp.

Om man väntar med att starta en kolvkompressor 2ggr per dag, finns det inte risk att oljefilmen har runnit av delarna, och att starten orsakar onödigt slitage?

Bild
Gitters

Inlägg av Gitters »

gkar skrev: 31 januari 2025, 20:59:33 Är luft viktigt så bygg dubbla redundanta system, men det blir dyrt i inköp, i service och drift och det låter som att du inte behöver det.

GAx är mycket tillförlitliga och Atlas har bra service. Ta höjd för problem men förvänta dig inte att du får det! Jag har 2x1000L tank till en GA7FF och det är ganska lagom. När vi använder lite luft räcker tankarna en hel dag(ar).

Atlas GAxff går alltid runt 5-10 minuter när de väl startats för att bli helt varma och inte ansamla vatten i oljan, dvs, den sköter sig helt själv. Om luften inte behövs kopplar den ihop insug och utsug så att den inte bygger tryck men står och brummar.

Om det inte är extremt kritiskt hade jag bara haft en kompressor. Under den tiden service görs, vilket man kan försöka göra när luft inte behövs så mycket använder man luften i tanken som frånskiljs från kompressorn med en ventil. Behöver man lite mer luft så fundera på 1000L+ extra tank, det kanske räcker under servicen? Har du dubbla tankar så sätt en direkt vid kompressorn så att den kan jobba mot något om man gör service, sedan rör och ventil till nästa tank och sedan ut i nätet. Den sista tanken fungerar som nödluft under servicen.
https://duab.se/garage-verkstad/trycklu ... 0-l-11-bar

Om det är okej att du inte har torkad luft så ta bort torken helt, annars om du nu ska ha dubbla kompressorer, se till att båda går igenom torken. Får du in vatten i rör kan det ligga ganska länge innan det tar sig ut, ännu längre om flödena är låga.

Vill man ändå ha liten backupkompressor hade jag hanterat det helt manuellt.
GA-kompressornerna är fina maskiner, jag har ett par som kämpat på bra i 20år utan några större problem. Oljeläckage inträffar ibland när slangarna i oljeåterföringen blir gamla och spruckna, dom borde bytas i serviceprogrammet var 10.e år eller ngt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Bättre kolvkompressorer är gjorda i gjutjärn med riktiga cylinderfoder, men det är egentligen mest om man behöver högre lufttryck än standard man har nytta av dem idag för detta tycker jag om man inte bara har den som komplement att kunna blästra och köra gamla tryckluftsverktyg någon gång ibland. Idag tror jag att den gamla typen med enorma cylinderblock är på väg att fasas ut till förmån får moderna typer av skruvkompressorer. De genererar mycket överskottsvärme och drar massor med ström eller soppa i jämförelse tycker jag. Det är mer om man behöver ha tillgång till tex 14 Bar intermittent man har nytta av dem idag om det är någonting man avser att använda ofta dagligen. Tryckluftsverktyg har generellt dålig driftsekonomi jämfört med elverktyg. Kör man hela dagen skulle jag byta till moderna BLDC motorer om det är verktyg som används i produktion, men om man använder farfars verktyg några gånger i veckan (som man ju ofta gör på en liten verkstad) blir det ju annat, då spelar det ingen roll på det viset.

Vill man blästra mycket eller lackera så är en skruv överlägset bäst.

Ett alternativ här kunde kanske vara att ha en mindre oberoende system med en skruvkompressor till plasman och som går till en extra tank som kan kopplas in manuellt till annat vid behov, då blir det inte lika kritiskt vad ni sätter på distributionsledningar till resten av verkstaden. Plasman kommer ju inte att förbruka speciellt mycket luft här, däremot vill den nog ha ett jämt, konstant flöde över tid.
Skriv svar