Är luft viktigt så bygg dubbla redundanta system, men det blir dyrt i inköp, i service och drift och det låter som att du inte behöver det.
GAx är mycket tillförlitliga och Atlas har bra service. Ta höjd för problem men förvänta dig inte att du får det! Jag har 2x1000L tank till en GA7FF och det är ganska lagom. När vi använder lite luft räcker tankarna en hel dag(ar).
Atlas GAxff går alltid runt 5-10 minuter när de väl startats för att bli helt varma och inte ansamla vatten i oljan, dvs, den sköter sig helt själv. Om luften inte behövs kopplar den ihop insug och utsug så att den inte bygger tryck men står och brummar.
Om det inte är extremt kritiskt hade jag bara haft en kompressor. Under den tiden service görs, vilket man kan försöka göra när luft inte behövs så mycket använder man luften i tanken som frånskiljs från kompressorn med en ventil. Behöver man lite mer luft så fundera på 1000L+ extra tank, det kanske räcker under servicen? Har du dubbla tankar så sätt en direkt vid kompressorn så att den kan jobba mot något om man gör service, sedan rör och ventil till nästa tank och sedan ut i nätet. Den sista tanken fungerar som nödluft under servicen.
https://duab.se/garage-verkstad/trycklu ... 0-l-11-bar
Om det är okej att du inte har torkad luft så ta bort torken helt, annars om du nu ska ha dubbla kompressorer, se till att båda går igenom torken. Får du in vatten i rör kan det ligga ganska länge innan det tar sig ut, ännu längre om flödena är låga.
Vill man ändå ha liten backupkompressor hade jag hanterat det helt manuellt.