Ritning nybörjare
Ritning nybörjare
Hej jag har precis börjat plugga el och har fått en uppgift jag har problem med. Jag ska installera 2 strömbrytare som kontrollerar samma armatur,2 vägguttag och ett trefas uttag. Jag har gjort min ritning och skulle uppskatta feedback eller korregering.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- FormerMazda
Re: Ritning nybörjare
Hej och välkommen till forumet!
Innan vi börjar så behöver åtminstone jag en bättre förklaring på funktionen.
Som jag tolkar det nu så ska två brytare styra allt, vilket inte känns rimligt.
Så försök beskriv lite bättre hur saker ska styras först.
Innan vi börjar så behöver åtminstone jag en bättre förklaring på funktionen.
Som jag tolkar det nu så ska två brytare styra allt, vilket inte känns rimligt.
Så försök beskriv lite bättre hur saker ska styras först.
Tycker beskrivningen är ganska glasklar.
Kopplingen som så ser helt korrekt ut. Dock kunde ju brytarna vara lite mera separerade för tydlighetens skull.
Typ sätt en kopplingsdosa till och ha brytarna under varsin. Lite så som det ser ut i verkligheten.
- FormerMazda
Meningsbyggnaden lämnade utrymme för tolkning, det rimliga borde vara att styra armaturen med brytarna såklart.
Men, om tanken är att rita en central som matar 1st 3-fasuttag, 2st vägguttag och en trappkopplad armatur så saknas ju lite.
3-fasuttaget bör ha en egen avsäkring.
Uttagen och armaturen kan ha egen eller delad säkring, det avgörs av andra faktorer.
I centralen som är ritad nu saknas inkommande matning, hur den är ansluten mot jordfelsbrytaren och hur sen nollskenan ansluts i centralen och yttre komponenter mot detta.
Sen som Fortran säger, rita gärna dosor så som dom borde förekomma i verkligheten för uppgiften.
Är det en skoluppgift så tänker jag att ledtrådar till lösning är bättre än en klar lösning, tanken är ju att lära sig.
Men, om tanken är att rita en central som matar 1st 3-fasuttag, 2st vägguttag och en trappkopplad armatur så saknas ju lite.
3-fasuttaget bör ha en egen avsäkring.
Uttagen och armaturen kan ha egen eller delad säkring, det avgörs av andra faktorer.
I centralen som är ritad nu saknas inkommande matning, hur den är ansluten mot jordfelsbrytaren och hur sen nollskenan ansluts i centralen och yttre komponenter mot detta.
Sen som Fortran säger, rita gärna dosor så som dom borde förekomma i verkligheten för uppgiften.
Är det en skoluppgift så tänker jag att ledtrådar till lösning är bättre än en klar lösning, tanken är ju att lära sig.

-
Det där är ingen ritning! Kanske ändå, en ritning är en mekanisk annordning. Oftast med måttsättning.
Förmodligen är det ett kretsschema du kanske skulle rita. Tror inte att det är ett enlinjeschema.
Eftersom det är så osäkert är det svårt att ge tips. En viktig sak i utbildningssammanhang är att lära ut de definitioner som används inom yrket. Genom att använda rätt språk samtalar yrkesmännen och förstår varandra.
Förmodligen är det ett kretsschema du kanske skulle rita. Tror inte att det är ett enlinjeschema.
Eftersom det är så osäkert är det svårt att ge tips. En viktig sak i utbildningssammanhang är att lära ut de definitioner som används inom yrket. Genom att använda rätt språk samtalar yrkesmännen och förstår varandra.
börja med ett elschema, vilka fysiska komponenter man sedan använder vid en eventuell installation är en helt annan sak, som kan variera av många anledningar.
Tack för alla svar! Jag ska bli bättre och tydligare när jag förklarar!
Jag har fått en skoluppgift som lyder, "vi vill att du installerar en armatur som kan styras från två olika ställen, under respektive strömbrytare vill vi även ha vägguttag. Alla kopplingar ska ske i EN kopplingsdosa.
Jag har försökt att förbättra utifrån "pointers" och detta är vad jag kom fram till, rätta eller informera gärna om det är något jag kan göra bättre eller inte har fattat.
Har försökt göra så tydligt jag kan men är inte säker hur det ser ut för andra.
Jag har fått en skoluppgift som lyder, "vi vill att du installerar en armatur som kan styras från två olika ställen, under respektive strömbrytare vill vi även ha vägguttag. Alla kopplingar ska ske i EN kopplingsdosa.
Jag har försökt att förbättra utifrån "pointers" och detta är vad jag kom fram till, rätta eller informera gärna om det är något jag kan göra bättre eller inte har fattat.
Har försökt göra så tydligt jag kan men är inte säker hur det ser ut för andra.
-
Eftersom tydligen inte skoluppgiften innehåller någon uppgift om hur det ska dokumenteras, anser jag att den som utbildning är väldigt dålig. Din dokumentation är helt utan förankring i standard. Den som är mest standardlik är kanske den undre, den har visa likheter med ett enlinjeschema.
Fast i ditt utförande kommer den inte ens i närheten av ett enlinjeschema eftersom den saknar en av de viktigaste bitarna av information. Hur många ledare (och vilka) som finns i varje kabelsträcka.
Du har ritat in en central fast det inte finns med i uppgiften. Jag tolkar det som att kopplingsdosan matas från en befintlig enfasgrupp, då det inte står i uppgiften att centralen ska var med i uppgiften. Det står hellre inget om att kopplingen i centralen ska ritas ut och hur centralen matas.
Fast i ditt utförande kommer den inte ens i närheten av ett enlinjeschema eftersom den saknar en av de viktigaste bitarna av information. Hur många ledare (och vilka) som finns i varje kabelsträcka.
Du har ritat in en central fast det inte finns med i uppgiften. Jag tolkar det som att kopplingsdosan matas från en befintlig enfasgrupp, då det inte står i uppgiften att centralen ska var med i uppgiften. Det står hellre inget om att kopplingen i centralen ska ritas ut och hur centralen matas.
Upplägget på ritningen har tydliga fördelar för förståelsen. Även om man inte använder den typen av ritningar ute på byggen.
Jag gissar att det ska framgå var alla ledare ska monteras i ritningen. Om den sista ritningen illustrerar elrören så ska ju ledningsritningen matcha den.
Jag gissar att det ska framgå var alla ledare ska monteras i ritningen. Om den sista ritningen illustrerar elrören så ska ju ledningsritningen matcha den.
Du skriver att du ska ha ett trefas uttag. Nu har du ritat det som ett intag, som matar centralen...
kalleman,
Är det en distanskurs du har börjat läsa el på eller en riktigt kurs med närvaro på en skola med lärarledd undervisning?
Är det en distanskurs du har börjat läsa el på eller en riktigt kurs med närvaro på en skola med lärarledd undervisning?
Senast redigerad av Haralt 1 februari 2025, 15:27:59, redigerad totalt 1 gång.
Det saknas en trepolig minibrytare i centralen (som trefasuttaget ska kopplas till). Sen är nog tanken att du ska rita det som om brytarna sitter i olika ändar av rummet. Alltså att löp/mellan-trådarna passerar genom kopplingsdosan.
Laborationstavlorna på elutbildningarna brukar vara anslutna med en 3-fas gummikabel och bilderna kommer med 99.9% säkerhet från FastEl / EasyEL där det finns ett menyalternativ "Utbildning - inkopplingsschema" så vi kan nog utgå från att eleverna skall rita med detta verktyg - om det sedan inte är relevant för hur en riktig elritning på ett bygge ser ut hör väl inte riktigt hemma här.
Ett exempel från applikationen där man visar en trappkoppling:
Ett exempel från applikationen där man visar en trappkoppling:
Utbildningen är på plats, men våran mentor dyker inte upp så ofta som jag vill. Många frågor blir osvarade eller "oklart" läst om.
Jag vill lära mig, även om utbildningen inte är topp så kommer jag hitta andra källor att lära mig ifrån t.ex elektronik forument. Jag skulle gärna ta exempel eller hänvisning till vart jag kan lära mig RÄTT, ledtrådar funkar också!
Förlåt i förväg för alla "dumma" frågor/ritningar jag kommer med
.
Ny uppgift
"kunden vill ha en belysning som kunden kan styra från två olika platser. styrningen ska ske med hjälp av ett impulsrelä och impulsknappar. armaturen/lamputtaget ska monteras på vägg ovanför elcentralen. strömställare monteras enligt standard cc 1000 Ö.G. Lokalen är ett torrt område. använd standard 437 01 02 och 436 40 00 där mått inte anges eller för att läsa om krav på IP-klassning.
Gör ett:
1.Inkopplingsschema.
2. installationsritning."
Det står ingenting om central eller trefas i uppgiften men våran mentor är bestämd om att det är såhär vi ska göra för att kunna strömsätta och testa systemet.
Jag är absolut inget proffs på easy-el.
Installationsritning kommer...
Detta är mitt försök av ett inkopplingsschema
Jag vill lära mig, även om utbildningen inte är topp så kommer jag hitta andra källor att lära mig ifrån t.ex elektronik forument. Jag skulle gärna ta exempel eller hänvisning till vart jag kan lära mig RÄTT, ledtrådar funkar också!
Förlåt i förväg för alla "dumma" frågor/ritningar jag kommer med

Ny uppgift
"kunden vill ha en belysning som kunden kan styra från två olika platser. styrningen ska ske med hjälp av ett impulsrelä och impulsknappar. armaturen/lamputtaget ska monteras på vägg ovanför elcentralen. strömställare monteras enligt standard cc 1000 Ö.G. Lokalen är ett torrt område. använd standard 437 01 02 och 436 40 00 där mått inte anges eller för att läsa om krav på IP-klassning.
Gör ett:
1.Inkopplingsschema.
2. installationsritning."
Det står ingenting om central eller trefas i uppgiften men våran mentor är bestämd om att det är såhär vi ska göra för att kunna strömsätta och testa systemet.
Jag är absolut inget proffs på easy-el.
Installationsritning kommer...
Detta är mitt försök av ett inkopplingsschema