Bygget av en Laser(skydds)låda
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Senaste gärningen
Tillverkat en låda till min laser Xtool D1 Pro, plywood 9mm.
Småsaker återstår innan målning, bl.a. eldragning för belysning, extern fläkt och uttag för lasern och Air Assist.
Småsaker återstår innan målning, bl.a. eldragning för belysning, extern fläkt och uttag för lasern och Air Assist.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Slutförde konstruktionen av lådan till min laser. Och trots alla mätningar får jag såga upp den och höja den lite
Här är lite bilder. Fler kommer med lasern inne i den, dröjer till måndag kväll eller tisdag.

Här är lite bilder. Fler kommer med lasern inne i den, dröjer till måndag kväll eller tisdag.
Fick du med någon plats att montera kamera också?Mickecarlsson skrev: ↑25 januari 2025, 22:04:29 Slutförde konstruktionen av lådan till min laser. Och trots alla mätningar får jag såga upp den och höja den lite![]()
Jag insåg precis att jag blir tvungen att göra något liknande. Jag har använt ett "tält" tidigare men jag får inte plats med det där jag kommer vilja ha lasern i fortsättningen.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ahhh, det har jag inte tänkt på, kamera. Men det får bli en sådan också.
Jag höjer nog lådan med 10 cm, får såga upp den en bit från botten och lägga in en passbit.
Jag höjer nog lådan med 10 cm, får såga upp den en bit från botten och lägga in en passbit.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Bygget av en Laser(skydds)låda
Detta blev ett projekt, inte Senaste gärningen
Idag sågade jag isär lådan, mätte upp 60mm med mina fina mätblock och en vinkelhake, skruvade fast en list för att styra cirkelsågen. Sågade. Här är det sågat längs med sidan. Här är passbitarna fastskruvade med massor av lim, det får torka tills i morgon då jag sätter tillbaka ovandelen. Anledningen till detta är att jag missade att ta med höjd för Air Assist-slangen, den tog i ”taket” längst inne.
Samt att jag vill ha tillbehöret för att rotera föremål, det bygger lite på höjden.
jag ber admin flytta de inlägg jag gjort i senaste gärningen till denna tråd.

Idag sågade jag isär lådan, mätte upp 60mm med mina fina mätblock och en vinkelhake, skruvade fast en list för att styra cirkelsågen. Sågade. Här är det sågat längs med sidan. Här är passbitarna fastskruvade med massor av lim, det får torka tills i morgon då jag sätter tillbaka ovandelen. Anledningen till detta är att jag missade att ta med höjd för Air Assist-slangen, den tog i ”taket” längst inne.
Samt att jag vill ha tillbehöret för att rotera föremål, det bygger lite på höjden.
jag ber admin flytta de inlägg jag gjort i senaste gärningen till denna tråd.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Bygget av en Laser(skydds)låda
Liten uppdatering.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag köpte färgat plexiglas på Bauhaus, testade med två olika UV-ficklampor, en med 395nm och en med 365nm och den lite mer gula blockade det bäst, den oranga släppte igenom allt.
Sen om det funkar på 455nm som lasern har vet jag inte.
Sen om det funkar på 455nm som lasern har vet jag inte.

Det var lite det jag undrade över, jag kollade efter plexi avsett för dessa våglängder men det vart ordentligt dyrt.
Jag har lite orange-gul plexi som går bra att skära med lasern så jag tänker att den tar upp en del i alla fall. Egentligen skulle jag klara mig utan fönster och bara använda kameran....
Jag har lite orange-gul plexi som går bra att skära med lasern så jag tänker att den tar upp en del i alla fall. Egentligen skulle jag klara mig utan fönster och bara använda kameran....