Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
RoAd

Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?

Inlägg av RoAd »

Jag är inte orolig för funktionen på kortet, det är av hyfsad kvalitet för att vara ett experimentkort (kan faktiskt vara köpt på just Elfa för några år sedan). Jag stör mig bara (lite) på att det ser lite amatörmässigt ut. Men jag tror att jag behåller det som det är tills vidare. I.a.f. tills jag använt systemet ett tag och är säker på att jag inte vill förändra något.

Testade för övrigt att driva en 5kW byggfläkt idag och TRIAC-kylningen verkar fungera bra. Efter ca en timme kunde man precis ana att flänsarna började bli ljumna.

Har beställt ett nytt bastu-aggregat på 8kW och ska låna hem en FLIR-kamera från jobbet och analysera värmeutvecklingen lite noggrannare när jag fått det levererat. Men det ser lovande ut så här långt.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Har fått hem både bastuaggregat och temperatursensorn från ali express. Allt är monterat och första bastubadet taget.

På det hela taget fungerar det bra. Knäpptyst, vilket känns ovant efter att i flera år hört den gamla kontaktorn slå och brumma.

Det som inte fungerar superbra är temperatursensorns responstid. Den går upp i temperatur rätt fort men ner är den rejält långsam. Om jag håller den i handen en liten stund så hoppar den ganska snabbt upp till 25-26 grader, men sedan tar den 10-15 minuter att gå tillbaka till rumstemperatur igen.

Det verkar ställa till det en del för styrningen och bastun pendlar en del i temperatur. Och när jag försöker köra en auto-kalibrering i ESPhome (mjukvaran som styr allt) så säger den till slut att uppvärmning och avkylning inte är symmetriska och ber mig fixa det.

Kan jag på något sätt ha fått en trasig sensor eller beter de sig så här dåligt? Jag trodde att jag skulle vara klar med den biten efter att jag köpte denna, men det verkar inte bättre än att jag får leta efter en ny sensor.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Är det verkligen något problem? Rummet kommer också värmas upp mycket snabbare än det kyls av. Att ställa PI-parametrar manuellt är inte svårt.

Orsaken är säkert att du har en vattentät sensor och tätningsmassan håller kvar värmen inuti efter att rummet kylas av
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fullt normalt
den termiska resistansen i luft är betydligt högre än för kontakten med din34 gradiga hands direktkontakt

ska man ha snabbare respons, som du inte behöver ha i praktisk bruk, vill du ha så liten termisk massa i temperaturgivaren som möjligt
och så hög luftväxling som möjligt
läs en liiiten givare i en luftström framför en sugande fläkt

men beroende på kapsling kan man ha en liten gammal kläm på kylfläns på givaren, men onödigt
RoAd

Inlägg av RoAd »

mrfrenzy skrev: 24 januari 2025, 00:35:08 Är det verkligen något problem? Rummet kommer också värmas upp mycket snabbare än det kyls av. Att ställa PI-parametrar manuellt är inte svårt.

Orsaken är säkert att du har en vattentät sensor och tätningsmassan håller kvar värmen inuti efter att rummet kylas av
Jag testade att skruva av "locket" så kretsen inuti blev exponerad direkt mot rummets temperatur men det verkade inte göra någon skillnad. Men det kanske är normalt beteende trots allt, bara jag som aldrig kommit i kontakt med någon sensor som är så vansinnigt långsam. Även de inkapslade DS18B20 man kan köpa lite varstans reagerar på sekunder och inte minuter.

Får se om jag kan justera bort problemet med PID-kontrollern. Men för mig är det verkligen inte enkelt att "ställa PI-parametrar manuellt". Rena grekiskan. Och jag hittar inte heller någon enkel beskrivning på vad de tre parametrarna gör. Eller jo det gör jag förstås, men ingen enkel nog för en total-novis som mig att förstå :)

Tillägg: Att sensorn skulle vara vattentät kan vi väl utesluta föresten. Den mäter ju trots allt luftfuktighet :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bild på givaren underlättar, insidan
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

RoAd skrev: 24 januari 2025, 09:10:35
mrfrenzy skrev: 24 januari 2025, 00:35:08 Är det verkligen något problem? Rummet kommer också värmas upp mycket snabbare än det kyls av. Att ställa PI-parametrar manuellt är inte svårt.

Jag testade att skruva av "locket" så kretsen inuti blev exponerad direkt mot rummets temperatur men det verkade inte göra någon skillnad. Men det kanske är normalt beteende trots allt, bara jag som aldrig kommit i kontakt med någon sensor som är så vansinnigt långsam. Även de inkapslade DS18B20 man kan köpa lite varstans reagerar på sekunder och inte minuter.

Får se om jag kan justera bort problemet med PID-kontrollern. Men för mig är det verkligen inte enkelt att "ställa PI-parametrar manuellt". Rena grekiskan. Och jag hittar inte heller någon enkel beskrivning på vad de tre parametrarna gör. Eller jo det gör jag förstås, men ingen enkel nog för en total-novis som mig att förstå :)

Tillägg: Att sensorn skulle vara vattentät kan vi väl utesluta föresten. Den mäter ju trots allt luftfuktighet :)
Hur ska den kunna mäta luftfuktighet om den är instängd i en låda?
RoAd

Inlägg av RoAd »

grym skrev: 24 januari 2025, 11:29:06 bild på givaren underlättar, insidan
Kan ta ett när jag kommer hem.
Hur ska den kunna mäta luftfuktighet om den är instängd i en låda?
Varför tror du att den är instängd i en låda? För att jag skrev "locket"? Det är inte ett lock till någon låda jag menar utan en del av sensorn som går att skruva av. Den är i något metalliskt "grusigt" material som går att blåsa genom.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Var lite mörkt och det blev inte superbra med blixten heller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jas39

Inlägg av jas39 »

Med ett antal högskolepoäng i reglerteknik så borde jag ju kunna sätta upp en PID reglering i sömnen. Men....

Jag gjorde så här för min algoritm

Under uppvärmning med full effekt stiger temperaturen med 2.3 grad per minut
Vid avstängning för uppnådd temperatur får jag en översläng på 5 grader peak, 3 minuter senare, och 4 grader efter 2 minuter..
Vid avstängning tappar bastun temperatur med 0.5 per minut.

Algoritmen blev då kör full effekt upp till önskad temp-4,
Reglera tempen med ett element i intervallet temp-4.
Sänk önskad temperatur till 70 efter 10 minuter från det att dörren öppnats första gången efter uppnådd temperatur.
Maxtid på 3 timmar.

Så här långt har ingen klagat på bastuupplevelsen...
RoAd

Inlägg av RoAd »

Tack för hjälpen. I värsta fall så får jag kanske programmera mig runt problemet på något liknande sätt.

Men jag har tittat lite mer på det och i den inbyggda PID-kontrollen i ESPhome som jag använder finns det som sagt en auto-kalibrering som klagar på att uppvärmning och avkylning inte är symetriska. Ihop med den informationen står det också:
Please try reducing the positive_output value

Det sade mig inte så mycket först, men efter att ha läst dokumentationen lite noggrannare så inser jag att det är en parameter som går att sätta när man kör den där kalibreringen. Så det kan kanske hjälpa till att få fram bättre värden.

Det finns dessutom en del justeringar som går att göra inom det sk. deadband. Det kanske kan användas för att efterlikna din lösning.

Du som utan tvivel är betydligt kompetentare i ämnet får jättegärna slänga ett öga på https://esphome.io/components/climate/pid.html och se om du har något förslag på vad jag skulle kunna prova. Jag är fortfarande helt vilsen :)

Jag använder för övrigt en funktion i ESPhome som heter slow_pwm för att styra värme-effekten steglöst (fördelen med att använda TRIAC istället för reläer). Så redan nu minskar kontrollen effekten när temperaturen börjar närma sig målet. Dock inte tillräckligt.

https://esphome.io/components/output/slow_pwm.html
jas39

Inlägg av jas39 »

Jag var kanske otydlig men jag hoppade över alla försök till PID och gjorde en egen. Borde ge den ett namn så den hamnar i läroböckerna framöver 😎

Just det, glömde säga att jag reglerar på 20 sekundersintervall. Borde vara typ 0.8 graders ökning för ett sånt intervall vid full effekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

just bastu är lite annan reglering för bästa badande

där ar det bättre att reglera zoner i aggregatet

kör man bara temperatur så får man usel ångbildning

för min del är det optimala ett litet bastuaggregat som kan hålla bastun på säg 70 grader med full effekt hela tiden
och då ha varma fina stenar för god ångbildning
och något som kan få upp temperaturen fort , skulle funka med en elbjörn eller liknande

en del bastuaggregat har flerstegstermostater där en slinga är på hela tiden upp till för hög temperatur
ex, förra jobbets, 12kw, med 2 st trefasgrupper
där man först kopplade ort ena gruppen
sedan den andra
bäst hadde varit att ha ett tredje steg där en slinga var aktiv så man haft varma stenar ovanpå den slingan hela tiden

temperaturen i bastun är en sak, god ångbildning är njutningen
RoAd

Inlägg av RoAd »

jas39 skrev: 27 januari 2025, 17:47:33 Jag var kanske otydlig men jag hoppade över alla försök till PID och gjorde en egen. Borde ge den ett namn så den hamnar i läroböckerna framöver 😎

Just det, glömde säga att jag reglerar på 20 sekundersintervall. Borde vara typ 0.8 graders ökning för ett sånt intervall vid full effekt.
Ok, då förstår jag. Var det för att du inte trodde att du skulle få det bra med en sådan, eller saknades det till den firmware du använder?

Jag är ganska nära att bli nöjd med den nuvarande lösningen så jag tror att jag ska försöka justera lite till. Det kan vara så enkelt att jag överdriver problemet p.g.a. den gamla styrningen som slog till och från (med betoning på slog) ganska frekvent (typ varannan minut). Men jag får en känsla av att den håll temperaturen lite jämnare. Vill tyvärr inte montera upp den igen för att testa :)
grym skrev: 27 januari 2025, 18:55:48 just bastu är lite annan reglering för bästa badande

där ar det bättre att reglera zoner i aggregatet
Tyvärr går alla tre elementen i mitt aggregat genom både stenfacket i mitten och de sidofack som är tomma. Det gjorde de även på det gamla aggregatet. Jag undrar om jag sett något aggregat som går att styra i zoner. Men jag håller ju med om att det skulle ge större frihet att styra på andra sätt.

Två aggregat har jag inte plats med.
jas39

Inlägg av jas39 »

Jag skrev min mjukvara direkt i esp-idf, espressifs utvecklingsmiljö, utan några sådana bibliotek. De kanske finns men det här fungerar bra nog.

Jag har ett tylö aggregat med liknande 3 fack. Kan köra 3 eller 1 element/ 3 faser eller 2 men eftersom alla 3 element går igenom stenkistan så kan jag möjligen värma en dryg 1/3 av den minimum

Min kanske är en superslow pwm, med 20 sek, intervall. Ser egentligen ingen anledning att moderera den fortare
Skriv svar