Mitsubishi Robot RV3-AL

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
daemoned
Kontakt:

Mitsubishi Robot RV3-AL

Inlägg av daemoned »

Allt började med att jag ville ha lite aluminium profiler och bygga lite diverse saker men främst till ett CNC bygge. Hitta en auktion med ca 40 meter profiler, där följde dock med en robot och lite diverse mekanik. La ett skambud och vann det lite oväntat Bild

Efter att ha fått hem allt och börjat kolla på det så såg roboten ut som den var i bra skick och kontrollen, kablar mm fanns med. Så jag gav mig på att få igång den, och aluminium profilerna får vänta Bild

Efter att ha kopplat ihop allt så stod det bara ”FAiL” på kontrollern vad jag än tryckte på och efter lite Googlande så kom jag fram till att batteriet var urladdat och hur man också nollställde och gjorde en total reset på det.

Manualer för både robot och kontrollen gick att hitta på nätet, det enda som tog lite tid och som krävde digital arkeologi var att hitta de gamla PC kontroll programmen.

Rätt trevligt när man skruvar på den och ser ”Made in Japan” på allting, märks att det är gjort för industrin inte minst för att det fortfarande håller och funkar nu 24 år senare Bild

Robot: Mitsubishi RV3-AL med CR2-532 kontroller från år 2001 ca.

Fortsättning följer, här är lite bilder så länge:
IMG_3853.jpg
IMG_3929.jpg
IMG_3930.jpg
IMG_3931.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Oskar

Re: Mitsubishi Robot RV3-AL

Inlägg av Oskar »

Spännande! Har du någon ålanerad uppgift för roboten sedan?
Användarvisningsbild
daemoned
Kontakt:

Re: Mitsubishi Robot RV3-AL

Inlägg av daemoned »

Oskar skrev:Spännande! Har du någon ålanerad uppgift för roboten sedan?
Tänkt göra lite allt möjligt med den pen plotter, sätta en liten luft spindel på den och fräsa/gravera saker, vakuum sugpropp så kan man göra pick and place kanske.
Möjligheterna är oändliga Bild
Enligt databladet så klarar den 2 kg vikt med en precision på 0,04 mm
Skriv svar