Bang & Olufsen labbnätaggregat - reparation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Bang & Olufsen labbnätaggregat - reparation

Inlägg av Glenn »

Akai skrev: 20 januari 2025, 06:36:23 Dock är jag lite nyfiken på apparaten som står jämte på Glenn's bild :D HP??
Till vänster ? ..Om jag minns rätt är det en till voltmeter, från Farnell, men jag ska kolla när jag kommer ut till "labbet" :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Nu kom potentiometrarna :D

Axeln på de nya potentiometrarna är av plast och kanske lite väl fladdrig för att inge premiumkänsla, men funkar gör det. Nu kunde jag ändra spänningen på båda utgångarna. Tog en stunds letande i diverseskruvlådan, men jag hittade brickor som gjorde att de mycket mindre potentiometrarna satt bra.
20250123_213032.jpg
20250123_213038.jpg
Här är båda potentiometrarna utbytta.
20250123_214253.jpg
Upptäckte att spänningen på ena utgången bara gick justera till omkring 26V. En titt i schemat som Danny länkade till och där hittade jag att justering av maxpunkt på regleringen kunde göras med trimpot P3. Så jag provade och visst, där gick fint att justera upp regleringen till 30V.
20250123_214309.jpg
Sedan.
Som den lätt störda människa jag är kunde jag inte låta bli att öppna en av de gamla potentiometrarna och försöka se varför inte löparen rörde sig. Sagt och gjort, nitar borrades upp och så tog jag mig en titt. Verkar som om det är en slags friktionskoppling. Det var lite oväntat, men förklarar varför inget hände när man vred på axeln. En fjäder trycker på axeln, som har ett spår där tre kulor löper. Antar att axeln rör sig något och trycker ut kulorna, varpå den yttre delen med löparen rör på sig. Vid ändstoppet stannar löparen, men axeln kan fortsätta, med lite mer motstånd. Något kärvade säkert därinne, möjligen hade det lossnat med lite lättflytande olja på rätt ställe, eller kanske fjädern hade tappat sin spänst? Nåväl, nu har jag ju redan bytt ut potentiometrarna.
20250123_220022.jpg
20250123_220200.jpg
Jag tänkte att nätagget kan sitta under hyllan ovanför bänken. Det är ingen ventilation i toppen av lådan, så det skulle nog fungera hyggligt.
20250123_215203.jpg
Nu var det här fixat, nu skall jag gå vidare till andra, eller snarare, fortsätta med andra projekt.

Jo. De bruna kondingarna. De mäter så bra, med mycket bra ESR, så de får vara kvar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Verkar vara gamla klassiska multiturnpotar.
Liknande funktion har jag på en gammal AGA läderradio (3000?) med just 3 kulor för att få utväxling på stationsratten.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Aha, det är så det funkar. Det tänkte jag inte på!
I mitt fall hände ingenting hur mycket man än snurrade på axeln.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Var isärtagningen destruktiv ? Annars kanske du kan få igång dom ?

Dock gillar jag inte multivarvspotar för detta andamål, jag har ett labbagg där man får vrida typ 8 varv för att gå från 3 till 12V, jobbigt, föredrar utan tvekan systemet med en grov och en fininställningsratt.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jo det var tyvärr en destruktiv process. Det har inte bara nitar, utan även två små kopparstift som höll ihop potentiometrarna med lödning. Det var svårt att få isär.

Jag tycker det fungerar bra utan flervarv som det blev efter bytet.
Skriv svar