Fixa Fluke902.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Skogskatt

Fixa Fluke902.

Inlägg av Skogskatt »

Hej.
Jag är ny i forumet och nästan ny på elektronik.
Min projekt:
Reparera mitt nya förvärv, en Fluke902.
defekter:
1- motståndet/kontinuiteten fungerar kaotiskt (se video). Jag har öppnat och hittade en liten kopparbit som bröts av från en liten del placerad i den vridbara väljarmekanismen. Jag vet inte hur jag ska ta isär den utan att riskera att förstöra den. en YouTube-video, om att reparera en Fluke 376, visar en stor likhet, men inte exakt.

2- bakgrundsbelysningen fungerar intermittent, och kan ändras om den får en liten stöt/rörelse.
All hjälp är välkommen.
Tack.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mindmapper

Re: Fixa Fluke902.

Inlägg av Mindmapper »

Välkommen till forumet!
Kan tyvärr inte hjälpa dig med att få tillbaka biten i Fluken i rätt position. Men är konfident att du löser det.
Ytor i omkopplare rengörs försiktigt med medicinsk alkohol eller spray för att rengöra elektronik. Se bara till att de inte innehåller en massa annat skräp.
Försök konstatera om det är knappen för belysningen som oxiderat. Att bygla stället där man tror att glappet finns kan vara ett bra sätt att felsöka glapp på.
Skogskatt

Inlägg av Skogskatt »

Tack så mycket för ditt svar. Jag hittade en liten bit trasig koppar, fallen från en del som är inbäddad i den vita plasten (av vridknappens mekanism) och som får kontakt med kortet.
Jag letar efter en leverantör (eller begagnad fel, defekt meter..),.. och ett sätt att demontera den utan att förstöra den vita plasten, (se bild).
TACK.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Har du kollat om den faller in under deras "Industrial Products Limited Lifetime Warranty"?
Jag har fått en missvisande multimeter som jag bärgade ur skroten på gamla jobbet utbytt till en splitter ny på det viset. Värt att kolla i alla fall.
Skogskatt

Inlägg av Skogskatt »

Jag har inte gjort det än. Jag kommer att kontakta dem. Är det Fluke i Sverige eller i USA?
Tack så mycket.
H.O

Inlägg av H.O »

När jag fick min utbytt (~10år sedan) så var det i Sverige. Men det var inte FLUKE utan nått företag som hanterade servicen åt dom vill jag minnas.
Skogskatt

Inlägg av Skogskatt »

Jag fick svar from fluke

Fluke IG Technical Support EU <techsupport.eu@fluke.com>

"This Fluke product is warranted to be free from defects in material and workmanship for a period of three years from the date of purchase.Please note that this warranty does not cover fuses, disposable batteries, or damage resulting from accidents, neglect, misuse, alterations, contamination, or abnormal operating or handling conditions. Additionally, resellers are not authorized to extend any other warranties on behalf of Fluke.To request service under warranty, please contact your nearest authorized Fluke service center to obtain return authorization instructions. You may then send the product to the service center along with a description of the issue.This warranty is your sole remedy. No other warranties, including those of fitness for a particular purpose, are either expressed or implied. "

Så är deras regler. Jag ska försöka hita den trasiga delen och byta ut den. Det är "spring contacts". Jag letar.
Tack
Skriv svar