Två hål i strömbrytardosan istället för tre?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
FixarFia

Två hål i strömbrytardosan istället för tre?

Inlägg av FixarFia »

Hej!

Försöker laga tryckströmbrytaren på en bordslampa i mässing (Anna Ehrner) från Ateljé Lyktan. Har skruvat o monterat isär allt, och det var ju inte så svårt. Åkte till lampbutiken och köpte en ny tryckknappsströmbrytare och tänkte skruva tillbaka allt såsom det varit.
Men- det gick inte, för den nya strömbrytaren hade bara två ingångar medan den gamla hade tre - numrerade. En för den blå sladden (nollan) på ena sidan, och en för en grön och en för en gul sladd. Den gröna och gula sladden kom, tillsammans med en brun fasledare, från lamp-sockel-sidan. Från stickpropps-sidan av lampan går förutom den bruna ledaren också en blå nolla, som var fäst i ett av strömbrytarens tre ingångar, och sen en gulgrön jordningssladd, som ännu är skruvad till metallramen som håller ihop/isär allt.

Min fråga är nu; hur ska jag gå till väga? Vilka är de gula och den gröna sladdarna? Och finns det ens tryckknappsströmbrytare för tre sladdar idag? Eller måste jag byta ut glödlamps-sockeln och hela sladden och hela alltet till ngt som är mer modernt...?

Jag förstår att jag - om det är oerhört komplicerat - får anlita en elektriker, men har jag klarat av att montera isär bakluckan på min bil och byta elektronik där, och koppla in taklampor hemma, skulle jag bli tacksam ifall någon som kan detta kunde förklara på ett trevligt sätt. Jag är intresserad av att lära mig. Om ni själva inte vet hur man gör, så skrolla vidare, men om ni vet hur man gör eller hur jag kan ta reda på det, tipsa mig gärna. Självklart ska man vara säker med el. Annars kan det gå åt helvete. Men jag låter mig inte avfärdas för att jag har glitter på naglarna. Dessa händer river väggar och hugger ved och byter däck på bilen och tapetserar och plockar ögonbryn och gör rätt mycket själv. Så jag vill lära mig. Om det finns någon som kan förklara.
IMG_8589.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av FixarFia 20 januari 2025, 21:37:52, redigerad totalt 1 gång.
FixarFia

Re: Två hål i strömbrytardosan istället för tre?

Inlägg av FixarFia »

Sorry, laddade upp fel bild
IMG_8578.jpeg
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om det är en E27/E14 sockel, kan den gröna från sockeln vara gängringen. Den ska då anslutas till nollan, det minskar risken för att någon pillig under lampbyte får fingern på fasen.

Den bruna ledning från sockeln får då vara bottenkontakten enl. logiken om färger.

Men detta är definitivt ett tidpunkt där mätningar är essentiella!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Har du ingen vana eller utbildning om starkström, ring en elektriker!
thomas_gbg

Inlägg av thomas_gbg »

Hela den lampan består av mässing vilket är elektriskt ledande. Så den vill du inte koppla fel för det kan bli riktigt obehagligt.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Inlägg av Synesthesia »

Vad sitter det för lampa i lamphållaren, och hur ser det ut inuti lamphållaren? Trycker man på strömbrytaren flera gånger för olika ljus eller ljusstyrka? I så fall förklarar det att det är 3 trådar istället för 2, och då har det varit en specialvariant av brytare för just detta.
Men det är lite konstigt val av färger om de använder gul och grön för ström in till lampan då gul-grön alltid är skyddsjord.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Gul och grön var fullt normala färger för tändtråd förr.
De ett finns E27 socklar med två poler för tändtråd, med lampor med dubbla glödtrådar. Men efter som Fixarfia inte ens vet vad ledarna är till bör hon nog inte koppla det här.
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Skum lampa har aldrig sett en tvåtrådsglödlampa i 230 V utförande. Är det bajonettfattning?
Men max 160 watt
IMG_6157.jpg
IMG_6156.jpg
hawkan

Inlägg av hawkan »

Du får ta reda på vart de tre sladdarna går och hur det är tänkt. Skruva isär sockeln så ser du.
Användarvisningsbild
LeCanard

Inlägg av LeCanard »

Dessutom har den blå ledaren förtenta kardeler, vilket i min värld är borde resultera i en smäll på fingarna på den som gjort det.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Men förtennades inte kopparkardeler på ca 1960-1970 talet. Det var så de gjorde då. De använde inte krimptång och ändhylsor då, kanske då inte hade uppfunnits.
Denna lampa trådskaparen har, kanske är en antiklampa.

Ange gärna vad de som är fel med att förtenna kopparkardeler, så att trådskaparen förstår.
Senast redigerad av Haralt 21 januari 2025, 10:03:42, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Det var lika fel 1960 att förtenna kardeler. Man visste inte bättre.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mickecarlsson skrev: 20 januari 2025, 20:44:33 Har du ingen vana eller utbildning om starkström, ring en elektriker!
Det är det här som gäller, eller som någon uttryckte det ”om du måste fråga, ska du inte göra det själv”.
Gamla apparater och lampor är trickiga att fixa. I det här fallet ska man inte bara byta strömbrytare utan allt kablage, även om lampan knappast är antik (minst 100 år gammal).

Det kan synas näpet att förtenna ändarna på sladdstumparna men dels krymper tennklumpen i skruvfattningarna och roskerar ramla loss, dels finns stor risk att i skarven mellan lött (lödat för dem som inte vet vad det heter) och olött lätt brister.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag föreslår att FixarFia anger en ort så kan säkert en EFare hjälp till med detta.
Lampan är lite udda med tre ledare, kanske man rent av vill byta lampsockeln med om den som sitter idag är nån udda typ.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Lägg upp bilder på hur sockeln ser ut när du öppnat den.
Skriv svar