Retroverkstan - Ny programserie
Re: Retroverkstan - Ny programserie
Youtube är utmärkt, absolut värt ca 120.-/månad för att slippa reklam.
Det är inte så att intressanta teknikprogram saknas på linjärkanalerna då de produceras på youtube?
Skulle kunna vara så. Det började gå utför med linjär tv när de la ner tekniskt magasin.
Och jo, jag betalar för YouTube.
Och jo, jag betalar för YouTube.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Ett roligt och ganska avslöjande inlägg, Gorgus.
I dessa såpor (jag raderar ordet ”doku”) får vi lära oss ALLT om narcissism, sociopati och psykopati, men när vi kommer till teknik och vetenskap måste man tramsa och jönsa till det så det varken är hackat eller malet, kokt eller stekt.
Vetenskapens Värld är en ljuspunkt medan Fråga Lund satsar för mycket på underhållning och lämnar frågorna ofta obesvarade.
Någon har redan skrivit att SVT kunde kontakta EFare som visar sina projekt från start till finish - det skulle kunna bli hur bra som helst. Radiostationsbyget i norr kunde ersätta Älgvandringen.
Bildoktorn åkte väl ut för att han visade hur man lagade bilar men det är den sortens entusiaster som måste in framför kameran och inte jönsar och effektsökare.
I dessa såpor (jag raderar ordet ”doku”) får vi lära oss ALLT om narcissism, sociopati och psykopati, men när vi kommer till teknik och vetenskap måste man tramsa och jönsa till det så det varken är hackat eller malet, kokt eller stekt.
Vetenskapens Värld är en ljuspunkt medan Fråga Lund satsar för mycket på underhållning och lämnar frågorna ofta obesvarade.
Någon har redan skrivit att SVT kunde kontakta EFare som visar sina projekt från start till finish - det skulle kunna bli hur bra som helst. Radiostationsbyget i norr kunde ersätta Älgvandringen.
Bildoktorn åkte väl ut för att han visade hur man lagade bilar men det är den sortens entusiaster som måste in framför kameran och inte jönsar och effektsökare.
-
- EF Sponsor
Nu förstår jag inte huggbävern. Från start till "finish"? Start vet jag vad det är, men finish???? Är det att man skickar projektet till återvinning i finland kanske, men då är det felstavat.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Från kludd på papper till färdig pryl som …. ”Gör något”.
Absolut! Men med en global publik. Sverige är nog en så liten marknad för broadcasting att "bonde söker traktor" behöver konkurrera om samma tittare som "big brother". Jag misstänker att vi som är annorlunda är hänvisade till Youtube. Fast det är ju inte så dåligt egentligen, det är ett grymt utbud vi har. Bara att vi får mycket sämre retur för våra licenspengar eller vad som numera är skatt.
Jag kommer ihåg att jag tyckte att Scrapheap Challenge var lite kul på 1900-talet. Sen blev jag exalterad när de skulle göra en svensk variant av det. Lite skeptisk blev jag när jag såg att en tjej från samma hippa marknadsföringsutbildning som jag gått

Jag kommer också ihåg att jag i samma veva lärde mig via big brother vad olla betydde.
-
Man kan också installera Ublock Origin för sin webläsare.
Här en länk till UO för Firefox:
https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefo ... ck-origin/
Wow, coolt med en B790 tangentialskivspelare!kilimanjaro skrev: ↑21 december 2024, 21:24:55 Haha lite coolt att se för det är ju så här jag tillbringat många timmar i min lilla verkstad.
Inte specifikt med datorer men med vintage-elektronik allt från svartvit tv till de första eländiga färgtv-apparaterna och allt däremellan.
Nu har jag en Commendore 64 liggande som inte fungerar men även en fullt fungerande av den första modellen så möjligen ligger det projektet i "röret" för att få liv igen som det numera heter.
Har precis som i programmet bara stoppat undan allt som inte funkat omgående för att senare kanske bli värdefulla reservdelar. Typ flipperspel varav det ena kräver en insats av omsorgsfull kärlek.
Men just nu har det tagit stopp med en gammal skivspelare av ovanlig sort.
Det är en Revox B790 som var tidigt 70tals topline av vinylspelare men med tidig digital teknik (inte min suprerkompetens) har fått den att stanna efter många år av vila så den har den blivit undanstoppadtempImagexUbNpo.gif i många år. Vinylspelare har ju blivit på modet igen så jag måste få igång den och det känns som enklast att få lite hjälp med det.
Nån som vet om pålitlig firma/person som kan ta på sig det jobbet?
Med vänlig hälsning, Karl B.
tempImageL7gdW5.gif
Jag har själv en B795 (också tangential) med en Ortofon MC-20MkII pickup.
Låter riktigt bra och det är väldigt coolt med tekniken för trackingen med linjärmotorn i dessa spelare.

Eller en så enkel grej som en tvålkopp för fast tvål. De som säljs idag är antingen gjorda så att tvålrester rinner ut och landar på handfatet som man måste städa då och då, eller så ligger tvålen i botten och blir förstörd av att bada i tvålvattenrester. En så simpel grej som att ha en tvålkopp med en slags mellanlägg där tvålen ligger på, där fukt kan rinna ner till botten i tvålkoppen, verkar vara helt utanför tankevärlden för tvålkoppstillverkare. Vi som använder fast tvål har väl alla återgått till att använda en svamp som "tvålkopp". Det känns lite som att dagens samhälle har lett till precis vad som västvärlden förr målade upp som nidbild av östblocket - brist på grundläggande vardagliga föremål som folk kringgår på olika mer eller mindre fiffiga vis.
Återanvända poddar, paddor och mobiler på olika sätt vore nog en intressant grej. Typ visa hur man kan använda sin 15 år gamla padda som användarinterface/display monterat på väggen för att se status på sin hemautomatisering.HUGGBÄVERN skrev: ↑14 januari 2025, 22:04:22Helt rätt Canard!
Det finns en lång rad balla teknikprylar man skulle kunna lyfta fram:
Gör om en skön iPod till en mega_iPod med BT, nytt batteri, större HDD, nytt OS och ett nytt skal.
Gamla Walkmen och Discmen skulle kunna piffas upp.
En hederlig citybike blir en cykeldressin eller nåt sånt.
Eller varför inte något rätt grundläggande i form av att göra recap på nån receiver eller allt-i-ett-hifi-system från 70-80-talet, byta trötta skumkanter på högtalare, och komplettera med en bra blåtandmottagare (och tjata lite om skillnaden mellan olika blåtandstandarder och varför man bör välja olika mottagare beroende på vad för mobil man har).
Jag tror att det är en självförstärkande grej.
Men det är nog också en total oförmåga att se marknaden från klassiska mediabolag.
Jämför att det verkar som att de som skapade "webbserier" (alltså som kortavsnitt-TV-serie-fiktion) för 15 år sen nog har flyttat över till att skapa riktiga serier för streamingtjänsterna, och beroende på hur stor/liten framgång de tror att något har så får de väl olika stor/liten budget, antar jag.
(Sorry om jag upprepar detta, tråden har pågått länge, jag kan ha uttryckt denna tanke förr och glömt det