Retroverkstan - Ny programserie
-
Re: Retroverkstan - Ny programserie
Den här typen av program handlar väl i första hand om mys-faktorn?
Som när Ernst Kirschsteiger med mycket möda och kladd tillverkar två fucking ljusstakar?
Har någon av er sett när James May, från Top Gear, sätter ihop en Fender-gitarr eller en gräsklippare?
James May är väl den mest lugna och behärskade engelsman man kan tänka sig? Till skillnad från EK tycker jag om att kolla in JM. Det är väl olika strängar som berörs hos olika personligheter?
Som när Ernst Kirschsteiger med mycket möda och kladd tillverkar två fucking ljusstakar?
Har någon av er sett när James May, från Top Gear, sätter ihop en Fender-gitarr eller en gräsklippare?
James May är väl den mest lugna och behärskade engelsman man kan tänka sig? Till skillnad från EK tycker jag om att kolla in JM. Det är väl olika strängar som berörs hos olika personligheter?
"Den här typen av program handlar väl i första hand om mys-faktorn?"
Ja, fast jämfört med vad som finns på Youtube så är det ju uppenbart att det går att kombinera "mysfaktorn" med att det är lite mer korrekt med avseende på vad som faktiskt görs.
Om jag hade haft resurser, kunskaper och ork att göra parodiprogram så skulle jag göra en parodi på hur konventionell TV behandlar "teknisk underhållning" men istället för något som gammel-TV verkar anse vara "viktigt". T.ex. göra något reportage i riksdagen, och lägga fokus på hur kaffemaskinen i fikarummet fungerar, hur nån hänger upp sina ytterkläder, och sen klippa ihop handlingen för den faktiska politiken så att det uppenbart bara är helt tillsnurrat, ungefär.
Ja, fast jämfört med vad som finns på Youtube så är det ju uppenbart att det går att kombinera "mysfaktorn" med att det är lite mer korrekt med avseende på vad som faktiskt görs.
Om jag hade haft resurser, kunskaper och ork att göra parodiprogram så skulle jag göra en parodi på hur konventionell TV behandlar "teknisk underhållning" men istället för något som gammel-TV verkar anse vara "viktigt". T.ex. göra något reportage i riksdagen, och lägga fokus på hur kaffemaskinen i fikarummet fungerar, hur nån hänger upp sina ytterkläder, och sen klippa ihop handlingen för den faktiska politiken så att det uppenbart bara är helt tillsnurrat, ungefär.
- Mizzarrogh
Mia, det hade faktiskt kunnat bli riktigt bra!
Hade jag bott närmare hade jag kunnat filma åt dig.
Jag kolla de på några avsnitt, men jag tappade snart intresset för allt snack om bra deals som den viktiga biten, det är egentligen bara intressant för att tillföra litet spänning på det hela, inte som huvudtema tycker jag (om det inte är saker jag själv skall sälja då så klart... )

Hade jag bott närmare hade jag kunnat filma åt dig.
Jag kolla de på några avsnitt, men jag tappade snart intresset för allt snack om bra deals som den viktiga biten, det är egentligen bara intressant för att tillföra litet spänning på det hela, inte som huvudtema tycker jag (om det inte är saker jag själv skall sälja då så klart... )
Ja det känns lite som att den som skrivit/producerat programmen TROR att deals ska vara grejen och fejkar till det för att det ska vara så, men i praktiken så gillar dom som tittar på det mer själva nostalgin och fixandet.
Det var väl lite så med wheeler dealers också.
Det var väl lite så med wheeler dealers också.
Precis, de har egentligen inget intresse av det de "lagar" till skillnad mot en riktig entusiast. Här gäller det bara att hitta något att ful-laga och kränga vidare.
hadde det gjorts program om ef medlemmar under tiden dom gjort projekt hadde det troligen vart ljusår bättre tekniskt sett , med bra filmteam så hadde mysfaktorn varit 199% med
Det knäppa är ju att det är hur lätt som helst att jämföra nästan vilken "garage"-Youtuber som helst med Wheeler Dealers och extremt snabbt inse att nästan ingen är intresserad av deal-grejen.
Är det inte rimlig research att kolla upp en sån grej?
Eller är det så att dessa program är (i smyg) sponsrade av auktions- och köp/sälj-siter?
Är det inte rimlig research att kolla upp en sån grej?
Eller är det så att dessa program är (i smyg) sponsrade av auktions- och köp/sälj-siter?
Så är det absolut.
Jag följer ju rätt många youtubkanaler som sysslar med bilar, och de flesta är mer "jag köper ett vrak och får den säljbar", men som sagt, det är inte själva säljandet och förtjänsten folk tittar för, visst, folk vill gärna veta vad det kostade osv, men det är inte därför dom tittar.
Till och mad sådana kanaler som "flippar bilar", alltså istil med att köpa en bil, snabbfixa och sälja med vinst för att sen köpa nästa och nästa har ju tittare som tycker det är roligare att se hur dom felsöker, hittar delar, fixar och sen kan sälja, det är inte dealandet som är grejen ens där.
Jag följer ju rätt många youtubkanaler som sysslar med bilar, och de flesta är mer "jag köper ett vrak och får den säljbar", men som sagt, det är inte själva säljandet och förtjänsten folk tittar för, visst, folk vill gärna veta vad det kostade osv, men det är inte därför dom tittar.
Till och mad sådana kanaler som "flippar bilar", alltså istil med att köpa en bil, snabbfixa och sälja med vinst för att sen köpa nästa och nästa har ju tittare som tycker det är roligare att se hur dom felsöker, hittar delar, fixar och sen kan sälja, det är inte dealandet som är grejen ens där.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det är ju fixandet och fipplandet man vill se. Adam Savage har ju i sin kanal ibland en del byggprojekt eller visar hur han byggde prylar till filmer och Mythbusters.
Och för att kommentera en tidigare tråd - det är ju kombinationen av el och mekanik som är den stora grejen. Jag såg inte vad som hände med flipperspelet som kom in nån gång, men att fixa flipperspel på cherryföretagen var en stor grej. Bara alla kemikalier för att blanka upp, tvätta bort skit, göra glas ännu mer genomskinliga …
Och för att kommentera en tidigare tråd - det är ju kombinationen av el och mekanik som är den stora grejen. Jag såg inte vad som hände med flipperspelet som kom in nån gång, men att fixa flipperspel på cherryföretagen var en stor grej. Bara alla kemikalier för att blanka upp, tvätta bort skit, göra glas ännu mer genomskinliga …
Det skojjiga är ju att hålla liv i gamla prylar, och som det var för min del när jag jobbade, att istället för att kränga nya skitgrejor (faktum är, att även om nyare prylar kanske är smartare , snabbare, och billigare, så finns det äldre produkter som skåpar ut dem (de nyare, asså) med hästlängder i kvalitet och funktion) till kunden som hen ändå inte fattar hur man till fullo använder dem.
Jag kan komma med exempel, men jag bryr men inte tillräckligt för att göra det.
Har inget emot förändringar, men, för fan, det måste bli till det bättre, inte brara billigare !!!
Jag kan komma med exempel, men jag bryr men inte tillräckligt för att göra det.
Har inget emot förändringar, men, för fan, det måste bli till det bättre, inte brara billigare !!!
Ta bara ett rostfritt decilitermått ifrån 80-talet och jämför vad du kan hitta nu.
Hantagen viker sig med en deciliter socker.
Hantagen viker sig med en deciliter socker.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Helt rätt Canard!
Det finns en lång rad balla teknikprylar man skulle kunna lyfta fram:
Gör om en skön iPod till en mega_iPod med BT, nytt batteri, större HDD, nytt OS och ett nytt skal.
Gamla Walkmen och Discmen skulle kunna piffas upp.
En hederlig citybike blir en cykeldressin eller nåt sånt.
Det finns en lång rad balla teknikprylar man skulle kunna lyfta fram:
Gör om en skön iPod till en mega_iPod med BT, nytt batteri, större HDD, nytt OS och ett nytt skal.
Gamla Walkmen och Discmen skulle kunna piffas upp.
En hederlig citybike blir en cykeldressin eller nåt sånt.
Den tråkiga sanningen är förmodligen att de som producerar har rätt, massan vill ha drama och relationer snarare än teknik. Jag tror de har rätt bra koll på att vi som vill annat är en liten och olönsam skock.
Fast tittar man på youtubekanaler med mer teknisk inriktning har dom ju rätt massiva tittarsiffror.