Det allmänna svaret är "vi vet inte - beror på vilken elämätare / leverantör som är nätägare"
Nätägarens information Vattenfalleldistribution "Elmätaren kan för varje fas mäta spänning, ström, aktiv/reaktiv energi, och effekt för förbrukning och produktion av el."
Några önskemål av P1-mätaren (i ett första skede)
Drivning från P1-porten. (elmätaren sitter ute på en pollare)
WiFi (ca 15m + husvägg)
Önskar "se" / logga belastning på respektive fas med t.ex home assistant eller liknande.
Gärna hög upplösning på mätvärdena (möjlighet till avläsning flera ggr/sek)
Överföring till dator - kanke var 10:onde minut.
(gärna en viss kontroll på distans med någon app?)
Finns någon färdig produt?
Finns något att bygga? (färdig byggsats med programvara)
Går det att lösa?
https://remne.tech/
Där finns mätare med extern antenn som borde ge lite längre räckvidd. Har inte prövat den mätaren så har inte kollat exakt vilken data du kan läsa ut från den. Jag har mätaren för vattenförbrukning vilket fungerar perfekt.
p1ib-ext-2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har en mätare från Vattenfall och jag byggde detta gränssnitt:
Kopplat till en Raspberry Pico W som kör ESP Home.
Skickar alla värden till Home Assistant. Koden är baserad på https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader
Schemat är mer ett minne för mig vilka färger jag använde i nätverkskabeln (CAT-5) från mätaren. Pin 16 kontakten är till Raspberryn.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag knåpade ihop en baserad på en ESP32-modul (Wemos D1 mini), krävde enbart ett enda motstånd och kabel.
Har lite info och någon bild här: viewtopic.php?p=1785773#p1785773
Moddat med extern antenn för att få bra räckvidd ur plåtskåp.
Mjukvaran är ESPHome, som då matar informationen till Home Assistant.
Får in ström per fas mm. Tror dock inte det går att få ut avläsning flera gånger per sekund. Lär inte vara många (några?) elmätare som stödjer det.
Det är dock inte alla elmätare som klarar att driva en esp32, och det finns t.o.m. exempel på elmätare som måste spänningsmatas utifrån för att ens skicka ut data. Hur just din mätare fungerar vågar jag inte svara på, men det är ju inte superdyra komponenter så det går ju att helt enkelt testa.
TILLÄGG: Din mätare är listad som fungerande på esphome-p1readers sida, och där finns även scheman som du kan följa.
Jag har en mätare från kamstrup. Där finns ingen 5V ut. Den måste man mata utifrån! Kolla upp att din mätare verkligen har spänning ut att mata yttre elektronik med.
Verkar vara mycket olika det där. Min Sagemcom-mätare trycker ut data en gång i sekunden. Kopplat via optokopplare till UART på en raspberry pi, som via ser2net skyfflar över datat till home assistant.
I sammanhanget skall man notera att de finns åtminstonde två varianter på HAN portar på den svenska marknaden.
Blev lagkrav på att elmätarna skulle ha HAN port för att all kunder skulle kunna ta del av elmätar infon, så alla nätägare har installerat dylika ute hos konsumenter.. så flertalet av de önskade parametrarna finns gripbara i elmätaren... Dock inte 'hög hastighets loggning', men man har i elmätaren i sig en integrerande funktion, så summor av effektförbrukningen går att tillgå. Så frågan är om det täcker ditt önskemål om snabbare takt.
Tyvärr hade man initialt inte specat interfaceutformning utan lämnade det öppet för nätägarna att välja. Sedan har det kommit ytteligare rekomendationer som pekar ut en lösning....'svensk HAN port', som är enkel att ansluta till avläsningsutrustning... En seriedatautgång i form av en open collector utgång som med hjälp av ett pullupp motstånd kan anslutas till valfri microkontroller för vidare hantering... Dessa har ofta (men inte alltid) kraftmatning ut som kan driva interfaceelektronik. Kontakt är normalt en 6pol Modular kontakt. (Typ likande som på analoga telefoner)
Innan denna rek kom ut hann ett antal nätägare ut med sina nya elmätare och använde då iställer M-bus för sin HAN-port. (Ibland kallad Norsk std). Också en seriedatautgång, men på annat sätt. Den har ingen direkt separat spänningsmatning för att driva extern elektronik. Och har en lösning som kräver lite mer interface omvandling för att vara användbar. 8pol modular kontakt ( motsv RJ45/eth/Lan kontakt men med annan kopplig) nyttjar bara två pinnar. Som driver en strom mellan sig, och strömnivå kan ligga i två steg, det ena representerar en 1a, den andra en 0a. Så det krävs lite mer komponenter för att omvandla signalen till att passa sin microkontroller... Så antingen bygger man själv med diskreta komponeter eller mha lämplig IC-krets avpassad för M-bus. Eller så köper man färdig interfacemodul från någon kinasäljare... Alternativt köper en hel lösning från någon lämplig leverantör.
Undertecknad valde kina modul baserad på fc722 chip... M-bus to TTL (uart)
Finns också M-bus to USB lösningar
TexasInstrument har enkrets Tss 721 som verkar vara förlaga till fc722 chipen (som dock ej är dropin replacements). 721 interface är dock påtagligt dyrare... Go figure....
mbus är i princip ett tvåvägs interface, dvs kommunilation fram å tillbaka mellan enheter, men mig verterligen är elmätarnas HAN port envägs kommunilation. Tror tom det står.med i kraven för HAN port om jag minns rätt.
Vill också minnas att man kan bussa många M-bus enheter på samma trådar... Då Mbus också finns implementerat på div andra typer av mätare.. (vatten, gas mm).
Undertecknad valde diy variant med fc722 adapter från aliexpress, kopplat till en ESP32 (wifi) körandes AMS2MQTT..