Klas-Kennys skrivaräventyr

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: Klas-Kennys skrivaräventyr

Inlägg av Klas-Kenny »

Henry skrev: 12 januari 2025, 00:49:04 Det är denna hastighet vi måste slå:
Nog för att det är häftigt med hastighet, men med fullständigt skräp som resultat blir jag sällan vidare imponerad av det. :roll:
MNorrgren skrev: 12 januari 2025, 01:13:19 Börjar ta sig, snyggt jobbat!! Ska bli intressant att höra vad du väljer! Klokt att fundera på att köpa ny, men ja… svårt val!

Denna är också ganska imponerande!
Den var desto mera imponerande. Nu var ju just det i videon inte den mest utmanande utskriften, men det ser ju bra/användbart ut dessutom.
Men också en duktigt välbyggd skrivare, har nog kostat några tiotusenlappar gissar jag. :)
Intressant kylning på den där. Stora munstycken vid sidan om printbädden istället för bara vid munstycket.

Angående Bambu Labs A1 så är ju en intressant sak att göra, att analysera deras konstruktion. I grund och botten är det ju samma konstruktionsprincip som Ender 3. Så vad är det som gör A1 så mycket bättre?

Några intressanta saker jag kan se är:
  • Seriösa linjärlager på X och Y. Men egentligen tycker jag att Enderns lösning fungerar oväntat bra. Slitage är väl största baksidan med den.
  • Dubbla Z-skruvar, detta går fint att eftermontera på Ender 3 och kan komma att bli så småningom. Men de har inte dubbla motorer utan med rem mellan vilket jag gillar då man inte kan råka vrida på en skruv och skeva till det hela.
  • Stabil printbädd med begränsad justerbarhet. Istället för att ha printbädden hängande i fyra långa skruvar har de plattat till det hela ordentligt och har väldigt liten justerbarhet och en väldigt stabil, planslipad byggplatta. Dessutom låsskruvar som toklåser bädden efter justering.
  • Printhuvudet - Här känns det som att konstruktionen skiljer sig allra mest mot typ allt annat. De verkar helt ha kastat bort allt standard och konstruerat från ett blankt papper, riktigt väl dessutom. Det man kan ta med sig som jag tror är riktigt bra är hur det vrider sig kring X-axelns linjärskena, så att viktfördelningen blir väldigt jämn. Balans över linjärlagret borde vara en klar fördel. Detta är klart något man skulle kunna ta med sig om man konstruerar ett eget printhuvud, rimligen baserad på någon färdig extruder.
Vad som för mig känns lite magiskt när jag kollar på A1 är hur den mäter in bädden. Vad är det för sensor egentligen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Fick för övrigt dit en kamera på skrivaren nu. Tacksamt att kunna hålla ett öga på den på distans.
20250112_150803.jpg
20250112_150807.jpg
Skärmbild 2025-01-12 185029.png
Har haft lite fortsatt strul med clogging, även vid PLA-utskrifter.
Läste någonstans om att vissa fått det med den bowdenslang jag nu använder (Creality Capricorn), om man kör för mycket retract. Sänkte från 5 till 2mm nu, och det har hittills fungerat i alla fall, längre än tidigare sen jag bytte slangen, tror jag.
Håller tummarna för att det löste det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

När jag satte dit slangen så tryckte jag ned den ganska hårt i botten och medan jag hade den nedtryckt så tryckte jag på utlösarringen runt om så den fastnar i detta ny läge och sedan släpper. Görs inte detta så kan röret under vissa förutsättningar röra sig upp en liten aning vilket gör att smält plast då kan komma mellan och det bli skit, dessa är ju egentligen gjorda för luft. Har dock inte haft en enda klogg sedan den gången som nu väl är en 6 år sedan eller så efter att jag fått klogg en gång och då upptäckte detta. Nämner igen att jag använder en teflon bowden och har inte upplevt de problem som andra säger sig ha på nätet.
Nog för att det är häftigt med hastighet, men med fullständigt skräp som resultat blir jag sällan vidare imponerad av det.
Det var inte heller tanken då det sällan blir bra av dessa hastigheter, bara kul att se vad som går att göra tänkte jag.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har gått ett antal timmar nu problemfritt sen jag sänkte retract. :) Inte märkt av något sämre resultat av det heller.
Så får prova ABS igen snart.

Fått klart filamentdetektorn nu i alla fall. Tog några iterationer för att få alla mått rätt men blev riktigt bra!
Tänkte inte på att min extruder skiljer sig lite från original (bytt till variant med dubbla drivhjul), så filamentet skulle inte in på riktigt samma ställe som original. Så 3D-modellen jag utgick ifrån stämde ju inte riktigt.

Inte kopplat in ännu, men bara lagret för att guida in filamentet i extrudern är ett bra lyft.
Denna är nu utskriven med 100mm/s 0.2mm lager, funkar kanon.
20250113_141656.jpg
20250113_141739.jpg
20250113_142213.jpg
Om någon är intresserad av filer så får man säga till.
Har både för min extruder och som borde passa original nu...
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ser ju fin ut.
Petg?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

PLA från Classe.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Mycket snyggt!! Grymt jobbat. Ska bli kul att följa detta :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Kopplade in filamentdetektorn idag.

Inte så värst mycket att se men...
Inkopplad i styrkortet.
20250119_122047.jpg
Och i sensorn. Tejpade ihop med kabeln för Y- och E-motor. Tog svarta kablar för diskretionens skull.
20250119_123810.jpg
Och la in följande i min Klipper-konfiguration:

Kod: Markera allt

[filament_switch_sensor RunoutSensor]
pause_on_runout: True
switch_pin: !PA4
Verkar funka. :tumupp:
Skärmbild 2025-01-19 124433.png
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Gav ABS en ny chans, nu efter att ha utrett att det inte var anledningen till igensatta munstycken.
Även gått över till OrcaSlicer istället för Cura som jag använt tidigare, måste säga att jag helt klart gillar det. Lär inte gå tillbaka.

Fick ut en Benchy på rätt jämnt en timme, med fullt acceptabel kvalité.
I ABS då. Hastigheter ca 90-150mm/s lite beroende på var. Hotend 250°C och bädd 90°C.
20250119_171804.jpg
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den ser inte helt fel ut nej.

Varför denna förkärlek till ABS och inte tex PETG?

Håller mig själv ifrån ABS pga ångorna (som dock inte anses vara farliga i ialf USA) och de mikroskopiska bitarna som lossnar vid print och flyter runt i luften, har man utsug så är det förstås inga problem.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Inget särskilt egentligen, mer än att jag vill bemästra lite fler plastsorter för att kunna göra mer/bättre grejer. :)
Och köpte ju då hem en rulle så vill se att det funkar.

Ska handla fler plastsorter så småningom och testa vidare. Särskilt intresserad på sikt av de med glas- eller kolfiberinblandning för högre styrka.
Har heller inte testat PETG så ska göra det med någon gång.

Tillägg: Klurar förövrigt lite på någon filterenhet inuti skrivarens inkapsling, som drar igenom luften genom något kolfilter för att ta bort det värsta.
Har inte känt av någon lukt alls utav ABS'en så länge det hålls stängt. Men bättre att vara på den säkra sidan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Beställt hem en uppsättning härdade munstycken och en rulle ABS+GF, alltså ABS med glasfiberinblandning.
Kommit bra överens med vanlig ABS så det kändes som ett naturligt nästa steg.

Dessutom beställt hem en Polydryer med ett par extra lådor.
Blir bra att kunna hålla torka och hålla filamentet torrt.
Polymaker-Polydryer-PX01002-30593_5-scaled.jpg
Avskyr den ljusblå färgen på plastdetaljerna vilket gjort att jag tvekat på köp sen jag först såg dem.
Men har hittat fler som gjort det så blir att skriva ut egna mer diskreta, svarta plastdetaljer. :)
https://www.printables.com/model/114939 ... -your-setu
https://www.printables.com/model/969522 ... face-plate
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Upptäckte av en slump att Polydryern även säljs i samarbete med SnapMaker men då under namnet SnapDryer och utan de ljusblå detaljerna. :D
Dessutom betydligt billigare, åtminstone just nu.
Längre leveranstid dock, slutet av Februari, men det får det vara värt.

Så det blev avbeställning av Polydryern och beställning av denna istället.
https://eu.snapmaker.com/products/snapd ... -polymaker
SnapDryer.png
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Snubblade över ett kit med linjärlager för X-axeln för 200:- och kunde inte låta bli. :)
https://www.amazon.se/-/en/dp/B0BMXZ67XB
20250206_213637.jpg
Kom hem idag, gick rätt smidigt att montera, passade rakt av.
Inte hunnit hårdtesta det ännu och ändå alltid svårt att säga små mycket konkret kring jämförelse av resultat utan att jämföra 100% samma sak före/efter.

Men det känns bra i alla fall!

Och den mest konkreta förbättringen jag sett hittills är på input shapingen. Gjorde en ny resonansmätning på X-axeln nu och dels har amplituden på all resonans minskats en del, och framförallt så är nästan all resonans nu i X-led som man förväntar sig. Tidigare har det även varit en ganska stor resonanskomponent i Y-led på X-axeln. Vilket tyder på att det glappat lite någonstans.

Senaste mätningen med original linjärlagring:
shaper_calibrate_x_2.png
Mätning nu med nytt linjärlager:
shaper_calibrate_x_3_Linjärlager.png
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ser bra ut!! Känns som om det borde göra lite skillnad! Ska bli kul att se hur utskrifterna blir med detta! Skulle ha gjort en före och efter, skrivit ut samma sak , samma inställningar men med nya linjärskenan och se om du märker skillnad i utskriften. Kan ju bara bli bättre!!

Hur fungerar filamenttorken?
Skriv svar