Nog för att det är häftigt med hastighet, men med fullständigt skräp som resultat blir jag sällan vidare imponerad av det.

Den var desto mera imponerande. Nu var ju just det i videon inte den mest utmanande utskriften, men det ser ju bra/användbart ut dessutom.
Men också en duktigt välbyggd skrivare, har nog kostat några tiotusenlappar gissar jag.

Intressant kylning på den där. Stora munstycken vid sidan om printbädden istället för bara vid munstycket.
Angående Bambu Labs A1 så är ju en intressant sak att göra, att analysera deras konstruktion. I grund och botten är det ju samma konstruktionsprincip som Ender 3. Så vad är det som gör A1 så mycket bättre?
Några intressanta saker jag kan se är:
- Seriösa linjärlager på X och Y. Men egentligen tycker jag att Enderns lösning fungerar oväntat bra. Slitage är väl största baksidan med den.
- Dubbla Z-skruvar, detta går fint att eftermontera på Ender 3 och kan komma att bli så småningom. Men de har inte dubbla motorer utan med rem mellan vilket jag gillar då man inte kan råka vrida på en skruv och skeva till det hela.
- Stabil printbädd med begränsad justerbarhet. Istället för att ha printbädden hängande i fyra långa skruvar har de plattat till det hela ordentligt och har väldigt liten justerbarhet och en väldigt stabil, planslipad byggplatta. Dessutom låsskruvar som toklåser bädden efter justering.
- Printhuvudet - Här känns det som att konstruktionen skiljer sig allra mest mot typ allt annat. De verkar helt ha kastat bort allt standard och konstruerat från ett blankt papper, riktigt väl dessutom. Det man kan ta med sig som jag tror är riktigt bra är hur det vrider sig kring X-axelns linjärskena, så att viktfördelningen blir väldigt jämn. Balans över linjärlagret borde vara en klar fördel. Detta är klart något man skulle kunna ta med sig om man konstruerar ett eget printhuvud, rimligen baserad på någon färdig extruder.