Polis-högtalare för bil.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Per MG

Polis-högtalare för bil.

Inlägg av Per MG »

Jag försöker laga en amerikansk högtalaranläggning för polisbilar.
Två högtalare på biltaket kan avge det karaktäristiska amerikanska polissi-renljudet ”Wiioowiioowiio”. Detta fungerar.

Anläggningen har också en mikrofon med vilken polismannen kan tala till allmänheten genom högtalarna på taket. Detta fungerar inte!

Enligt den utförliga manualen har mikrofon-ingången för magnetisk mikro-fon en impedans på 20 kOhm.

Mikrofonen av det välkända fabrikatet ”Shure” har texten ”Controlled-Magnetic Transducer, Model Number 99D 5 61 KC”.

När jag mäter resistansen (inte impedansen) på mikrofonelementet får jag värdet 120 Ohm.
Är det värdet normalt eller tror ni det är fel på mikrofonelementet?

/Per MG.
Akai

Re: Polis-högtalare för bil.

Inlägg av Akai »

Jag tycker att det låter som ett rimligt värde. Att ingången har 20Kohm impedans säger inte automatiskt vilket mikrofonelement som används.

Finns det någon knapp som kopplar in mikrofonen hade jag kollat att den fungerar.

Sen finns det garanterat någon typ av signalförstärkare mellan mikrofonen och slutsteget.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Polis-högtalare för bil.

Inlägg av Glenn »

Är det en Whelen ?

Jag har en sån nämligen, men saknar högtalaren som ska ha nån skum impedans om jag minns rätt.

Jag köpte min billigt på en loppis av nån som hade köpt en polisbil från USA och rivit bort all polisutrustning, så jag har bara huvudenheten och mikrofonen, är det samma kan jag mäta på min.

En kul rgej var ju att min är tillverkad tidigt 80-tal men whelen har fortfarande manualer och allt för nedladdning på den, troligen används dom fortfarande i bilar.
Per MG

t Akai. Re: Polis-högtalare för bil.

Inlägg av Per MG »

Till Akai: Tack för svar. Omkopplaren i mikrofonen fungerar. Det verkar ju som om slutsteget "Driver" och signalgeneratorn "Wail-Yelp Timing Osc." fungerar. Så felet, om nu mikrofonelementet är ok, bör ju ligga i förförstärkaren "Mike Pre-Amp". Där finner jag inga elektrolyt-kondingar, sådana kan ju gå sönder av sig själv. Finns den andra komponenter som förstör sig själv i vila?
/Per.
Per MG

t Glenn. Re: Polis-högtalare för bil.

Inlägg av Per MG »

Hej Glenn!
Min anläggning heter "Modell PA-20A, Interceptor Electronic Siren, Series 2E".
I min manual framgår att högtalaren har 11 Ohm impedans och att två sådana kan parallellkopplas. Därav följer att en högtalare mellan 5,5 och 11 Ohm borde fungera för dig.
/Per
Skriv svar