Vad är fel på denna krets?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vad är fel på denna krets?

Inlägg av Marta »

Det är dags att Du slutar gissa och börjar mäta för att få veta vad Du har att göra med. Ett drägligt billigt DSO är vad Du behöver. Kostar kring 5k nytt. Lägg pengarna på samplingshastighet och minnesdjup, inte på 12-bit o.dyl.

Vad är det för spole och vad gör den?

En diod tvärs över, en stadig sak som tåler strömpulserna. En RC-snubber över mosfet och en transientskyddsdiod kan Du också testa. Allt på samma gång givetvis.

Möjligen behöver Du en mosfet som tåler högre driftspänning. AMR är inte arbetsspänning. Då behöver Du också en lämplig drivkrets som ger de 10V Vgs som en lämplig mosfet vill ha för att bottna.
nibman42

Inlägg av nibman42 »

Hej Marta och tack för svar,

En DSO har jag men har inte vågat koppla in den då det handlar om stora spänningar i kickback, om jag fattat det korrekt och jag har inte råd att göra sönder min DSO. Då jag inte vet utan gissar som du klarsynt säger så måste jag fråga de som vet mer för att få mer kunskap. Labba är ett bra sätt att få kunskap, men också ett bra sätt att förstöra och inte förstå varför det gick sönder, vilket är där jag är.

RC-snubber var en ny komponent för mig och skall skaffa ett gäng sådana, över MOSFET säger du, från source till drain då utgår jag från. Har tittat på Varistor innan men då ingen föreslagit en sådan så har jag lagt det åt sidan.

Har tidigare länkat till sida för den MOSFET jag använder i hopp om att någon skulle kunna svara på tidigare frågor om jag lyckas bottna den med en 5V-signal. Jag hoppades på att slippa drivsteget men om jag inte bottnar MOSFET så krävs det givetvis.

Du använder begrepp som jag inte förstår, AMR, googling på det i samband med MOSFET ger inte annat än Autonomous Mobile Robot, vilket känns aningen malplacerat. :-)

Tack återigen för dina tips!

Mvh,
Nibman
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Absolute Maximum Rating är vad en komponent kan utstå vid enstaka tillfällen utan att förstöras. Säger absolut inget om gränserna där den förväntas fungera.

Det är Recommended Operating Conditions som Du skall följa och specen för repeterande pulser.

Mätning skall givetvis göras med eftertanke. En 10:1 probe skall ovillkorligen användas. Den bör medge 500V utan problem. Med en diod tvärs över spolen lär den inte komma upp i så hög spänning och hade den gjort det hade mosfet gått sönder direkt. Detta sagt givetvis utan garantier.

Du måste få veta vad det är för puls som finns över mosfet så att kretsen kan dimensioneras därefter. Du har klen marginal om ens någon på Vds. Byt till en trissa som tåler ett antal hundra volt och använd ett drivsteg som kan ge 10V Vgs. Det finns helt enkelt inga mosfet som tåler spänning och där 5V Vgs räcker.

En RC-snubber är helt enkelt ett motstånd och en konding i serie som sätts t.ex. direkt över trissan.

Frågan kvarstår, vad är spolen för något? Vad har den för induktans när ankaret är intryckt? Gissar att det är någon typ av låsanordning. Då kan det vara en ganska kraftig sak som kan lagra mycket energi. När ankaret släpper omsätts en del av fjäderns enegi dessutom till att bygga på efterslängen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

nibman42 skrev: 6 januari 2025, 16:54:07 Hej Marta och tack för svar,

En DSO har jag men har inte vågat koppla in den då det handlar om stora spänningar i kickback, om jag fattat det korrekt och jag har inte råd att göra sönder min DSO. Då jag inte vet utan gissar som du klarsynt säger så måste jag fråga de som vet mer för att få mer kunskap. Labba är ett bra sätt att få kunskap, men också ett bra sätt att förstöra och inte förstå varför det gick sönder, vilket är där jag är.

RC-snubber var en ny komponent för mig och skall skaffa ett gäng sådana, över MOSFET säger du, från source till drain då utgår jag från. Har tittat på Varistor innan men då ingen föreslagit en sådan så har jag lagt det åt sidan.

Har tidigare länkat till sida för den MOSFET jag använder i hopp om att någon skulle kunna svara på tidigare frågor om jag lyckas bottna den med en 5V-signal. Jag hoppades på att slippa drivsteget men om jag inte bottnar MOSFET så krävs det givetvis.

Du använder begrepp som jag inte förstår, AMR, googling på det i samband med MOSFET ger inte annat än Autonomous Mobile Robot, vilket känns aningen malplacerat. :-)

Tack återigen för dina tips!

Mvh,
Nibman
Håller med dig det är ett otyg med alla dessa 2-, 3-, 4- bokstäver som folk slänger sig med. Trots att jag varit inom branchen i väldigt många år hade jag svårt att ta in DSO. Förstår på användningen att det var ett oscilloscop. Men vad de tre bokstäverna står för ville jag gärna ha klart för mig. Fick söka några gånger innan jag hamnade rätt. AMR har jag aldrig hört tidigare fast jag läser datablad ganska ofta och tittar så gott som alltid efter Absolute Maximum Rating i de fallen. Kan ju vara så att man sett det många gånger när man läst databladen men ej reflekterat över dessa bokstäver. Med åldern blir man trögare att ta in saker och minnet är sämre.

Nu till det jag egentligen ville säga.
Att lära sig mättteknik är bland det viktigaste du kan göra. Det klart att man är rädd att ha sönder instrumenten. Men ju mer man använder grejorna och lär sig så minskar risken. Eftersom jag inte vet vad du håller på med för grejor vill jag inte gissa vad du kan utsätta instrumentet för.

Jag skulle ändå vilja ha reda på om mosfeten får nog hög styrsignal för att verkligen bottna även om det står att den ska det vid 5V är det först när man konfirmerat det man är säker. Hur många gånger man varit säker på att signalerna varit ok och de inte varit det när man verkligen mätt vill jag inte gissa. Men det är ett vanligt misstag som kan orsaka mycket extra jobb, och t.o.m. göra att man misslyckas.

I ditt fall skulle du förmodligen redan mätt om du inte var orolig för transienterna. Som Marta säger så bör en 10:1 prob klara 500V. Återigen läs databladen, hur mycket klarar ingången på oscilloskopet? En dämpning på 10 ggr på det. Bäst vore om du hade data på proben. Har du inte det får du anta att den klarar att anslutas till oscilloskopet med den spänning det tål.

Vill du vara säker på att klara 1000V som du tror det max kan bli får du göra en spänningsdelare. Ofta får man seriekoppla ett gäng resistorer för att komma upp i spänningstålighet. För att vara säker på att det inte blir något överslag koppla in spänningsdelaren innan du kopplar in oscilloskopet.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

MadModder skrev: 26 december 2024, 21:45:30 Angående backdioden så är det mer spänningen som är av intresse.
Den negativa spiken kan lätt bli över 100V vid 12V drivspänning.
Jag tänker U * 20 och sen nästa jämna hundring för marginal. Det blir 300V för min diod med hängslen och livrem. Har funkat hittills. :D

Nu har jag iofs ett gäng likriktardioder 1n4007 i en låda så det är vad jag brukar ta, men det är kanske lite overkill då de tål 1000V. :)
Det går också med schottkydioder, eller switchdioder.
Lite fel där MM, dioden tar ju bort den negativa spiken, det blir ju bara ca 0,7 volt kvar.
Däremot när transistorn leder så ska dioden klara spänningen över spolen, i det här fallet 30 volt

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Korrekt. Det är ju backspänningen som står angiven i databladet... :doh:

Då räcker väl 1N4001.
Kontinuerlig ström max 1 A.
Repetitiv toppström 5 A.
Max stötström 27 A.

Vad jag sett har vi fortfarande inte fått reda på vad det är för spole. :humm:
nibman42

Inlägg av nibman42 »

Mindmapper skrev: 7 januari 2025, 08:45:23
Håller med dig det är ett otyg med alla dessa 2-, 3-, 4- bokstäver som folk slänger sig med. Trots att jag varit inom branchen i väldigt många år hade jag svårt att ta in DSO. Förstår på användningen att det var ett oscilloscop. Men vad de tre bokstäverna står för ville jag gärna ha klart för mig. Fick söka några gånger innan jag hamnade rätt. AMR har jag aldrig hört tidigare fast jag läser datablad ganska ofta och tittar så gott som alltid efter Absolute Maximum Rating i de fallen. Kan ju vara så att man sett det många gånger när man läst databladen men ej reflekterat över dessa bokstäver. Med åldern blir man trögare att ta in saker och minnet är sämre.

Att lära sig mättteknik är bland det viktigaste du kan göra. Det klart att man är rädd att ha sönder instrumenten. Men ju mer man använder grejorna och lär sig så minskar risken. Eftersom jag inte vet vad du håller på med för grejor vill jag inte gissa vad du kan utsätta instrumentet för.

Jag skulle ändå vilja ha reda på om mosfeten får nog hög styrsignal för att verkligen bottna även om det står att den ska det vid 5V är det först när man konfirmerat det man är säker. Hur många gånger man varit säker på att signalerna varit ok och de inte varit det när man verkligen mätt vill jag inte gissa. Men det är ett vanligt misstag som kan orsaka mycket extra jobb, och t.o.m. göra att man misslyckas.

I ditt fall skulle du förmodligen redan mätt om du inte var orolig för transienterna. Som Marta säger så bör en 10:1 prob klara 500V. Återigen läs databladen, hur mycket klarar ingången på oscilloskopet? En dämpning på 10 ggr på det. Bäst vore om du hade data på proben. Har du inte det får du anta att den klarar att anslutas till oscilloskopet med den spänning det tål.

Vill du vara säker på att klara 1000V som du tror det max kan bli får du göra en spänningsdelare. Ofta får man seriekoppla ett gäng resistorer för att komma upp i spänningstålighet. För att vara säker på att det inte blir något överslag koppla in spänningsdelaren innan du kopplar in oscilloskopet.
Tack för allt detta. Själv arbetar jag inom IT-sfären och där kryllar det av bokstavskombinationer (akronymer) som används över hela området. Det gör inte saken enklare när vissa kombinationer är engelska och andra svenska, då skall man lära sig båda för samma sak. Nu kan man oftast ganska lätt googla det och få ett hum om det. Ibland krävs dessa för det blir helt enkelt för många bokstäver för att beskriva viss funktionalitet. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun när man byter område och dyker på samma kombination med helt annan betydelse. :D

Jo, i databladet står det att att Vgs threshold är 2-4 volt. Men är threshold samma som att det räcker med 5 volt för att bottna MOSFETen, förmodligen inte, ibland krävs många fler volt för det enligt vad jag läst. Nu har jag dock testat att manuellt trigga mosfeten med att koppla på samma spänning som drain får och jag får inte kraftigare reaktion i spolen än när jag använder 5 volt, så förmodligen bottnar den (tillräckligt bra), om det kan räknas som ett mätevärde som fungerar. Men jag vill vara säker på min sak så jag kommer bygga ett försteg, borde ju fungera med en eller ett par transistorer skulle jag tro. Jag har sett att det finns speciella IC för detta dock men så långt vill jag inte gå.

Gissade på spänningsdelare, men var inte säker. 10ggr på proben kommer definitivt att användas. Jag kommer också att försöka ta reda på vad "skåpet" klarar i spänning. Det står dock 400V rakt under en av ingångarna så förmodligen är det max då.

Tack återigen för input!
nibman42

Inlägg av nibman42 »

MadModder skrev: 7 januari 2025, 17:36:04 Korrekt. Det är ju backspänningen som står angiven i databladet... :doh:

Då räcker väl 1N4001.
Kontinuerlig ström max 1 A.
Repetitiv toppström 5 A.
Max stötström 27 A.

Vad jag sett har vi fortfarande inte fått reda på vad det är för spole. :humm:
Spolen är ca. 0,8mH (beräknat) och 0,4 ohm (mätvärde) om det hjälper till? 130 varv 0,5mm2 emaljerad koppartråd.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

nibman42 skrev: 7 januari 2025, 17:53:31
Mindmapper skrev: 7 januari 2025, 08:45:23

Tack för allt detta. Själv arbetar jag inom IT-sfären och där kryllar det av bokstavskombinationer (akronymer) som används över hela området. Det gör inte saken enklare när vissa kombinationer är engelska och andra svenska, då skall man lära sig båda för samma sak. Nu kan man oftast ganska lätt googla det och få ett hum om det. Ibland krävs dessa för det blir helt enkelt för många bokstäver för att beskriva viss funktionalitet. Men det gäller att hålla tungan rätt i mun när man byter område och dyker på samma kombination med helt annan betydelse. :D

Jo, i databladet står det att att Vgs threshold är 2-4 volt. Men är threshold samma som att det räcker med 5 volt för att bottna MOSFETen, förmodligen inte, ibland krävs många fler volt för det enligt vad jag läst. Nu har jag dock testat att manuellt trigga mosfeten med att koppla på samma spänning som drain får och jag får inte kraftigare reaktion i spolen än när jag använder 5 volt, så förmodligen bottnar den (tillräckligt bra), om det kan räknas som ett mätevärde som fungerar. Men jag vill vara säker på min sak så jag kommer bygga ett försteg, borde ju fungera med en eller ett par transistorer skulle jag tro. Jag har sett att det finns speciella IC för detta dock men så långt vill jag inte gå.

Gissade på spänningsdelare, men var inte säker. 10ggr på proben kommer definitivt att användas. Jag kommer också att försöka ta reda på vad "skåpet" klarar i spänning. Det står dock 400V rakt under en av ingångarna så förmodligen är det max då.

Tack återigen för input!
Håll koll på om 400V är peak eller om det är peak to peak. Förmodligen anges väl p-p eftersom det ger ett högre tal. 200V är dock bra, det blir då probens data som förmodligen blir den svaga punkten.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Thresholt är där transistorn BÖRJAR leda och för att driva den ordentligt PÅ ska det en del högre spänning till.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Enligt diagram i databladet vill man ha en VGS på minst 10 V.

IMG_3751.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar