imac skrev: ↑26 december 2024, 12:57:15
Tack för dessa, har inte hänt så mycket mer med denna på ett tag
Är helt inne på att det är prommet som sitter i Xebec kontroller som inte är rätt till disken, väntar på en kopia på prommet, får hoppas att den är rätt.
Jag hoppas att det kan hjälpa till att få lite liv i den här tråden.
[/quote]
[/quote]
Skulle nog kolla mer åt 4107 kortet om det skall passa, Detta prom till 4107 https://git.sweproj.com/ABC80/roms/src/ ... 4107_facit är till en 10mb disk med256 byte per sektor, 612 spår. 2 huvud kommer inte ihåg vad det var för märke.
Nej det är det inte. FW version på XEBEC kontrollern är igentligen bara för bugfix och nya saker i protokollet. Borde gå att köra med andra versioner
Vad som händer är att 4107 control skickar "SCSI" kommando 0x0C vilket är för att initiera driven, SCSI kommandon är just här 6byte, sedan skickar den ytterligare 8 byte med själva specen på driven.
Dessa 8 byte kommer ifrån de där sista byten i eprommet på 4107
Är det bara jag som tycker att det är lite knäppt att de inte lagrade diskparametrarna på disken?
Visst, det kan låta lite som att såga av den gren man sitter på, men mig veterligen så kan man alltid läsa första sektorn på första spåret på en MFM/RLL-disk utan att känna till diskens parametrar i övrigt.
Kan man tycka, men i princip alla kontrollrar "back in the day" gjorde så. Man kan fundera på varför, men det hjälper inte att vara efterklok. Nu är det bara att leva med det.
Visst kan man tycka det men än precomp och interleave finns också i prommet. Det är ju en sak i SCSI när man hade det på kontrollern men MFM var ju bara som en floppy