Bastu löser jordfelsbrytaren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Re: Bastu löser jordfelsbrytaren

Inlägg av Mindmapper »

Sinumerik skrev: 30 december 2024, 22:00:46 En del hävdar att man kan torka dem i en ugn, alltså utan spänning, typ baka dem, förutsatt de går demontera enkelt och att de får plats. Men jag hade nog mätt ohm innan, så de inte är trasiga på riktigt.
Jag skulle sätta en kupevärmare eller ett annat större element som får blåsa mot bastuelementen. Det behövs rätt lång tid för att det ska torka upp då fukten är instängd i elementen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

som sagts innan i tråden, bygla jordfelsbrytaren

ha koll på den under några timmar ,läs bada bastu
kolla om det hjälpte

varför krångla till det?
finns perfekt sätt att värma upp dom på
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

glemmy skrev: 30 december 2024, 17:55:16finns ingen N-ledare i det här fallet (IT-system)
Det läste jag, men glömde efter 1 minut...
Då får du koppla bort skyddsledaren. Det ger inte samma grad av personskydd men JFBn skyddar fortfarande.

Bygla inte JFBn! Dels är det betydlig besvärligare och mer riskfyllt, och dels väldigt korkat att helt koppla bort JFBn för hela huset.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Enligt första inlägget är det en separat JFB endast för bastun.
Det är lagligt att använda bastuaggregat utan JFB.
Det är inte lagligt att använda bastuaggregat utan jordledare.

Det beror på att JFB är ett sekundärt elektroniskt skydd som har viss sannolikhet för felfunktion, jordledaren är ett passivt skydd och det primära grundkravet.

Därför föreslog jag att man tillfälligt byglar denna JFB som endast är till bastun.
Om man vill så kan man fullt lagligt lämna det så för evigt (men jag personligen skulle efter varmkörning återställa så aggregatet är skyddat av JFB).
metric

Inlägg av metric »

Jag hade gjort som Bo säger, koppla bort jorden , kör den en timme, koppla in den igen och se om det fungerar nu.
Under timmen du kör utan jord kan du mäta mellan chassiet och jord och se om spänningen sjunker.
Rör inte chassiet då det förmodligen bär spänning.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sorry om jag är Captain Obvious, men med avseende på regler osv så glöm inte att detta är Norge och Svenska regler eller EU-regler kan skilja.
Användarvisningsbild
zwanzig

Inlägg av zwanzig »

Enligt första inlägget har bastun separat jfb, så det är inte tal om att koppla bort hela huset från jfb.

Ett alternativ borde vara att koppla bort en fas och köra bastun på lägre effekt under torkningen. Som bonus får man reda på vilken slinga som har bekymmer. Med normal tur kommer jfb lösa på första försöket, så då byter man fas.

EDIT: alltså behålla allt inkopplat i jfb, och helt frånkoppla en fas i taget.
Senast redigerad av zwanzig 1 januari 2025, 10:40:55, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur tänkte du att den skulle gå på en fas?
Användarvisningsbild
zwanzig

Inlägg av zwanzig »

Jag tolkade detta som att det måste finnas tre faser:
"IT-system (230V mellan faser, ingen nolla -> Norge). Bastun är på 4kW och tar då ca 10A mellan två par av faser"
Annars får jag inte ihop effekten med den låga strömmen.
Då tänker jag att tar man bort en finns två kvar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jaha, det var så du menade. Jag tolkade det som att koppla bort en fas från jordfelsbrytaren.
glemmy

Inlägg av glemmy »

Jag lossade jorden till bastun i centralen, men konstigt nog gjorde det ingen skillnad då jfb löste rätt omgående. Gissar att jorden hittade någon annan väg. Jag insåg att golvvärme i källaren också är kopplat på samma ledning. Golvvärme fungerar utan problem men används inte. Borde ha lossat jorden vid bastuaggregatet.

Men hursomhelst, idag provade jag bastun igen, och nu gick den faktiskt i 20 minuter utan problem, sen valde jag att stänga av då det inte fanns några planer på att basta.
Förhoppningsvis har de tidigare försöken resultatet i att eventuell fukt torkat ur tillräckligt. Håller tummarna :tumupp:
PXL_20250104_214133400.jpg
edit: ja kan bekräfta att den nu fungerar - blev en bastu igår på 1h+, inga problem :) :) :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar