Lagningstips angående Induktionshäll
-
Re: Lagningstips angående Induktionshäll
Tack för svar Danny, tror du samma kondensatorer kan återanvändas? Eller behöver de bytas? Och vart får man tag på dessa isåfall?
Hur kan det komma in vätska in till elektroniken i en keramikhäll?
Felaktigt inbyggd?
Dåliga kockar som skvätter runt med vatten/kokvätska? Hur är det möjligt?
Även om t.ex. en pastakastrull skulle koka över så det rinner ut pastavatten på keramikhällen, så ska väl inte det kunna rinna ner in i elektroniken.
Och att vattenånga kondenseras på kretskorten inne i hällen, borde väl inte heller hända. Det är väl en viss värmeutveckling från kraftelektroniken som håller det varmt och torrt. Dessutom är det väl en kylfläkt som går för att kyla kraftelektroniken, kanske paj?
Felaktigt inbyggd?
Dåliga kockar som skvätter runt med vatten/kokvätska? Hur är det möjligt?
Även om t.ex. en pastakastrull skulle koka över så det rinner ut pastavatten på keramikhällen, så ska väl inte det kunna rinna ner in i elektroniken.
Och att vattenånga kondenseras på kretskorten inne i hällen, borde väl inte heller hända. Det är väl en viss värmeutveckling från kraftelektroniken som håller det varmt och torrt. Dessutom är det väl en kylfläkt som går för att kyla kraftelektroniken, kanske paj?
Troligtvis inget fel på kondingarna.snowmotard1 skrev: ↑3 januari 2025, 14:47:46 Tack för svar Danny, tror du samma kondensatorer kan återanvändas? Eller behöver de bytas? Och vart får man tag på dessa isåfall?
Du bör även rengöra under den som sitter brevid.
Hej Jag har en Cylinda SIB 6362 som bara 2 av 4 plattor fungerar. Det kommer ingen felkod utan digitalsiffrorna tänder upp och jag hör att det klickar i relän. men den startar aldrig induktionen på dom 2 vänstra plattorna
Kan se att det kommit in vätska på kretskortet för displayen se bild 1 men displayen fungerar.. hur kan jag mäta för att eventuellt hitta vilken komponent som behöver bytas
Kan se att det kommit in vätska på kretskortet för displayen se bild 1 men displayen fungerar.. hur kan jag mäta för att eventuellt hitta vilken komponent som behöver bytas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Börja med att mäta upp så du har alla faserna fram till spisen.
Viktigt är att hitta felkällan till att det kommit in fukt i hällen.
Kan tex vara dålig lucktätning till ugnen eller där ångan ska ledas ut
från ugnsutrymmet. Kan även bero på dålig kylfläkt eller otät hällglas/överkok.
Viktigt är att hitta felkällan till att det kommit in fukt i hällen.
Kan tex vara dålig lucktätning till ugnen eller där ångan ska ledas ut
från ugnsutrymmet. Kan även bero på dålig kylfläkt eller otät hällglas/överkok.
Det är nog inte själva glashällen som är otät utan verkar mer som det kommit i samband med överkokning
Har mätt upp alla 3 faserna och det är full ström fram.
Har mätt upp alla 3 faserna och det är full ström fram.
Men jag är väldigt osäker på hur man kan mäta sig vidare. eller är det bättre att lossa kretskortet och kolla baksidan efter varmgång
- frownlayer
Jag skulle börja med en tops och isopropanol och tvättat kretskortet ordentligt. Det behöver inte vara någon komponent som är dålig. Det kan vara något som låser knapparna så du inte kan starta plattorna.
Godkväll provade att rengöra kretskortet med tops och isopropanol var särskilt noga där man kunde misstänka att det kommit vätska på kortet
men gjorde ingen skillnad
men jag märken en skillnad när jag sätter på plattorna som fungerar så klickar det en gång i något typ relä och induktionen startar men när jag gör samma procedur på dom trasiga så klickar det även där men 2 gånger snabbt efter varandra precis som om det är något vilkor som inte uppfylls och den därför stänger ner direkt.. vet inte hur logiken funkar på en induktions spis så mest en teori jag har . Någon som har nån aning var göra? såg att det gick att köpa ny styrenhet från cylinda men 4000kr är gränsfall vad den är värd
men gjorde ingen skillnad
men jag märken en skillnad när jag sätter på plattorna som fungerar så klickar det en gång i något typ relä och induktionen startar men när jag gör samma procedur på dom trasiga så klickar det även där men 2 gånger snabbt efter varandra precis som om det är något vilkor som inte uppfylls och den därför stänger ner direkt.. vet inte hur logiken funkar på en induktions spis så mest en teori jag har . Någon som har nån aning var göra? såg att det gick att köpa ny styrenhet från cylinda men 4000kr är gränsfall vad den är värd
Hej!
Jag har en induktionsspis, en Electrolux EKI6551BOX med pnc nummer 947941086.
Den stora plattan har börjat stänga av sig och ett "F" syns när man kör på högsta lägena. När man kör lägre effekt så fungerar den oftast. På vredet kan man välja mellan 1-9. Vid 8-9 stängs den av och "F" visas. Övriga tre plattor fungerar som dem ska.
Kan det vara effektregulatorn som är dålig eller vad tror ni? Hittade denna:
https://quickparts.se/effektregulator/502979/
Tacksam för alla tips...
Jag har en induktionsspis, en Electrolux EKI6551BOX med pnc nummer 947941086.
Den stora plattan har börjat stänga av sig och ett "F" syns när man kör på högsta lägena. När man kör lägre effekt så fungerar den oftast. På vredet kan man välja mellan 1-9. Vid 8-9 stängs den av och "F" visas. Övriga tre plattor fungerar som dem ska.
Kan det vara effektregulatorn som är dålig eller vad tror ni? Hittade denna:
https://quickparts.se/effektregulator/502979/
Tacksam för alla tips...
Beror oftast på tre olika saker.
1. Effektregulatorn som du är inne på. Alla fyra regulatorerna
är likadana. För att konstatera att problemet ligger i den kan du testa
att byta plats på dem, och se om problemet flyttar på sig.
Ligger felet i regulatorn kan du dela på den och rengöra, så
fungerar den igen.
2. De stora plastfilmskondingarna på effektmodulen.
De som ser ut som rektangulära klossar.
3. Dålig kontakt i plattans anslutningsplint.
1. Effektregulatorn som du är inne på. Alla fyra regulatorerna
är likadana. För att konstatera att problemet ligger i den kan du testa
att byta plats på dem, och se om problemet flyttar på sig.
Ligger felet i regulatorn kan du dela på den och rengöra, så
fungerar den igen.
2. De stora plastfilmskondingarna på effektmodulen.
De som ser ut som rektangulära klossar.
3. Dålig kontakt i plattans anslutningsplint.
Var sitter effektmodulen? Har du någon länk/bild till kondensatorerna? Har tidigare bytt på tvappareter, skärmar, och hifi-utrustning, men aldrig på spisar...
De kan vara gula eller grå. Till vänster i bild.
Två till varje platta.
Är det inte effektregulatorn, så är samma princip här
att du kan skifta kondingarna med varandra i par.

Två till varje platta.
Är det inte effektregulatorn, så är samma princip här
att du kan skifta kondingarna med varandra i par.