Bastu löser jordfelsbrytaren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
glemmy

Bastu löser jordfelsbrytaren

Inlägg av glemmy »

Vi flyttade till ett hus med bastu för ett år sedan. Igår tänkte jag inviga den, men stötte på problem...
Borde undersökt att den fungerar innan :doh: Hursomhelst, startade den igår och den var igång i ~3 minuter innan jfb löste ut.

Huset har IT-system (230V mellan faser, ingen nolla -> Norge). Bastun är på 4kW och tar då ca 10A mellan två par av faser (har en mätare kopplad till HAN-porten och det såg ok ut).

Förra ägarna som hade bott i 20 år hade aldrig använt bastun och gruppcentralen har bytts ut någon gång under den här tiden, och elektrikern har satt separat jfb 30 mA på bastun modell Gewiss GW94347
https://www.gewiss.com/content/gewiss/w ... W94347.pdf

Vad jag läst mig till skriver många tillverkare att bastuaggregat inte ska kopplas till jfb och det finns något undantag i reglerna dessutom.
Jag funderar på först visuellt inspektera, och sedan köpa en isolationsprovare för att utesluta faktiskt fel på bastuaggregatet. Sen kanske elektrikern kan ersätta jfb mot en på 300 mA? Eller andra idéer?
Användarvisningsbild
YD1150

Re: Bastu löser jordfelsbrytaren

Inlägg av YD1150 »

Värmeelement kan ta upp fukt med tiden så har du möjlighet att köra bastuaggregatet utan jordfelsbrytare
så kan man driva ur fukten. Detta problem finns bland infravärmare, elektriska grillar m.m. som inte används regelbundet.
Hjälper inget så får man byta värmeelement.
glemmy

Inlägg av glemmy »

YD1150: ah det kan ju vara en möjlig orsak!
Undrar hur mycket fukten påverkar och hur fort det går att torka ut?
Då bastun ändå var igång några minuter så kanske det räcker att köra den några gånger om det torkar ut lite mer varje gång, om det var precis på gränsen innan.
Akai

Inlägg av Akai »

Har du ett labbagg som går till 30V eller ett 48V nätagg så kan det räcka för att driva ut fukten om det får stå inkopplat I några dagar.

Tänk på att mäta! Innan du pillar, vissa styrningar har bara en/tvåpolig brytare på en 2-3-fas matning vilket kan bli väldigt farligt. För säkerhets skull, skruva ur säkringar och mät!

Undersök elementen visuellt så att inte sprickor eller liknande finns.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag skulle bygla jordfelsbrytaren och köra 8 timmar utan. Sedan koppla tillbaka den igen.
Om den fortfarande löser ut efter en sådan torkning är troligen värmeelementet trasigt och behöver bytas, då får man ju ta isär och mäta/undersöka var felet ligger.

Personligen skulle jag inte vilja använda en bastu med 300mA jordfelsbrytare eller utan jordfelsbrytare, om jorden lossnar så blir den ju livsfarlig att beröra (även om man oftast inte tar på den kan man ju vara där för att hälla på vatten på lavarna stenarna)
Senast redigerad av mrfrenzy 30 december 2024, 12:22:14, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Lavarna är väl inte särskilt nära aggregatet?
Det finns inget krav på jordfelsbrytare på fast installerad utrustning. Visst är det bra att ha, men det är knappast särskilt farligt utan.
Akai

Inlägg av Akai »

Är uppvuxen med bastu utan jordfelsbrytare och lever än. Men det är ju såklart inte fel att ha...

Tänkte mig att torkning med lägre spänning är lättare att utföra för gemene man. Att koppla förbi jordfelsbrytaren är ju ett lite större ingrepp för de flesta.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

De flesta seriösa elektriker ansluter bastuaggregat via jordfelsbrytare, för de tycker att det är onödigt att riskera "inte särskilt farligt" och vill hellre skydda kundens liv än att spara lite tid på att reparera aggregat med dålig isolation.

Det är lagligt att ansluta bastun utan jordfelsbrytare, för finska bastutillverkare lobbade för detta när standarderna uppdaterades 2003, bara för det betyder det inte att det är en bra lösning.
https://fluxio.se/forum/elinstallatione ... regat.html
glemmy

Inlägg av glemmy »

Intressanta svar, tack!

Hur kommer det sig att aggregatet vare igång ca 3 minuter (med full effekt)? Ökar läckströmmen med ökande temperatur? Metall expanderar så kanske inte otänkbart, även om jag har väldigt svårt att föreställa mig exakt vad som leder till läckströmmen (vore intressant att förstå).

Misstänker dock att läckströmmen borde ligga nära gränsen för jfb i så fall, annars borde den väl löst ut väldigt fort?
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Ett bastuagg av rang bör kunna hålla tätt. Så prova att torka ut det.
Om en tillverkare skriver att man inte ska eller får använda en JFB så skulle jag välja ett annat fabrikat.

Att bygla JFBn på något sätt avråder jag bestämt ifrån.
Ett sätt som fortfarande ger personskydd är att flytta bastuns PE-ledaren från PE-plinten till N-plinten i centralen.
Har man en läckströmstång kan man dessutom mäta och se när/ifall läckströmmen går ned på tillåtna nivåer, helst under 3.5 mA.
Glöm inte att återställa flytten av PE-ledaren i centralen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

värmeelementen tillverkas genom att ha ett rakt rör ha ena ändens keramikisolering och kantaltråd i, tråden upp genom röret , fyller på isoleringssand medans kantaltråden är i mitten
sanden packas med vibrering och sist så sätter man dit andra keramikändpluggen

ska dom böjas görs det efter dom pluggats

kommer det fukt i sanden leder det över till ytterhöljet

det gäller att koka bort all fukt
som kan kondenseras vid keramikändpluggarna, som i bastuaggregat är nedåt

så lagom med värme under många timmar kokar bort fukten

allternativ 2, tråden har kommit för nära ytterröret vid böjning, och ger kontakt där
skulle praktist sätt gå att kolla med en glödlampa mellan jordkabelen och jordpunkten i bastuaggregatet
glemmy

Inlägg av glemmy »

Bo.Siltberg:
finns ingen N-ledare i det här fallet (IT-system)

grym: Tack för förklaringen, det ger mening!
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Om jordfelsbrytaren löser ut och du har IT-jordning (isolé-terre) måste du väl ha ett till jordfel?
Har du uteslutit att det är en RCBO som löser på överström?
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

En del hävdar att man kan torka dem i en ugn, alltså utan spänning, typ baka dem, förutsatt de går demontera enkelt och att de får plats. Men jag hade nog mätt ohm innan, så de inte är trasiga på riktigt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Mätt resistans menar du. Men efter som de går i flera minuter är det ju inget märkbart isolationsfel i kallt tillstånd.
Skriv svar