Är den här reparationen OK?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SueCia

Är den här reparationen OK?

Inlägg av SueCia »

Hej!

Har reparerat ett gammalt kretskort, som nu verkar fungera. Det började med att en kondensator skavt sig igenom lacken på kretskortet och kortslutit mot en ledningsbana. Det kolade rejält i kretskortet och jag har varit tvungen att slipa upp ett relativt stort hål i kretskortet för att rensa undan allt bränt material.

Nu när kortet fungerar så ser det ut som på bilderna. Jag har har dragit om 2st ledningsbanor, bytt kondensator och täckt allt jag lagat med 2 lager UV härdad soldermask.

Finns det någon risk med att kretskortet nu har ett hål under kondensatorn som jag inte tänkt på, eller är kortet redo att köras tro? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Är den här reparationen OK?

Inlägg av Glenn »

Jag hade inte slipat hål i kortet sådär personligen, men jag hade inte tyckt det varit nåt problem med reparationen i sig.

Det är väl knappast nätspänning/högspänning där heller så du måste tänka på isolationen ?
SueCia

Inlägg av SueCia »

Jo, det är nätspänning där.

Den lagade ledningen kommer direkt ifrån en 32mA glasrörssäkring som är ansluten direkt mot inkommande nolla.

Anledningen att jag slipade hål var för att först, så lagade jag kortet enbart genom att ta bort de brända ledningsbanorna och ersätta med nya ledningar.
När jag startade kortet då så gick säkringen direkt, och man såg nytt förkolnat material på samma ställe.

Det visade sig bero på att det karboniserade materialet gjorde att två ledningar kortslöts (typ, mätte 1k Ohm, när jag hade slipat bort allt bränt material mätte jag 2.3 Mohm istället.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Under min utbildning var detta något vi lärde om på "expert"-delen av lödutbildningen.

Rensa bort bränd material, återfylla hålet med lämpligt material (typ epoxi) och - om man menar allvar - använda lösa genompläteringar, lödöar och banor till att återställa till så nära ursprungligt skick det går.

Så jag hade nog gjord som du - men fylld hålet med Araldit för fysisk stabilitet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Kolla de där gula RoE elektrolyterna. De åldras inte väl. Jag hade bytt om jag ändå var på att laga kortet.
Akai

Inlägg av Akai »

Bytte två ROE igår varav den ena hade läckt..

Annars är det rätt som du gjort, att ta bort kolat laminat är högst nödvändigt då de kolade kan bli ledande och fortsätta skapa varmgång.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nu är tråden ett par dagar gammal och du har redan fått bra svar, men ville bara inflika också.. När jag jobbade med att laga TV och video för cirkus 20 år sen så gjorde vi exakt likadant på de kretskort som var värt något att laga. Kunderna betalade gladeligen för att slippa köpa ny TV eller video, som givetvis var mycket billigare än att köpa nytt men ändå gav bra pengar till oss.
Skriv svar