Bygga en blinkfunktion.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
rayban
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 december 2024, 20:48:45

Bygga en blinkfunktion.

Inlägg av rayban »

På min arbetsplats har vi ett antal släpvagnar till våra bilar. Vi utför regelbundna kontroller av belysningen på vagnarna. Då använder vi en för ändamålet avsedd vagn med ett 12V-batteri och en släpvagnskontakt. När släpet kopplas till vagnen tänds alla lampor på släpet.

Det jag önskar ska hända är att allt ska tändas men att bromsljusen ska blinka.

Nu till del ett av problemet.

Eftersom bakljus och bromsljus ofta är samma glödlampa med två glödtrådar så vet vi aldrig om bakljuset funkar eftersom bromsljusets glödtråd "överröstar" den första.
Det löste jag med att sätta ett blinkrelä från biltema till bromsljuset. Kanon.

Del två.

Relät har pajat och dessutom funkade det bara till släpvagnarna med glödljus, inte dom med LED.

Jag har också ett lite fräckare blinkrelä, ett kretskort med diverse potentiometrar och annat så jag kan ställa intervallet på blinket. Kruxet är att det matas med 12V och efterhand laddas testvagnens batteri ur. Jag vill ju att det bara ska vara aktivt när en släpvagn är tillkopplad men jag kan inte komma på hur det ska gå till. Jag löste det med en timer men jag vill hellre ha en lösning som kickar igång när testvagnen kopplas till en släpkärra.

Jag hade en idé som jag har förkastat redan. Jag tänkte koppla ett vanligt 12V slutande relä i serie och att det skulle få styra kretskortet men då går ju hela släpvagnens ström genom det första reläts spole och det är väl ingen bra idé eller?
Att koppla in relät parallellt hade varit bättre men jag kan inte komma på hur det ska gå till. Släpvagnskontakten på testvagnen har ju konstant 12V-matning.

Finns det relän där spolen tål mycket ström? I så fall funkar ju seriekopplingsidén.

Tips mottages tacksamt!!
7-pol-300x297.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15337
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bygga en blinkfunktion.

Inlägg av mrfrenzy »

Seriekopplingen fungerar inte för det kommer inte gå tillräckligt med ström genom spolen för att tända lamporna.

Så här skulle man kunna göra:
ritning släpvagnstest.png
Innan släpvagnen är ansluten går ingen ström alls.
När man sätter i släpvagnskontakten kommer en låg ström gå från plus på batteriet, genom A1-A2 på Eltako tidreläet och till positionsljuset. Det är inte tillräckligt för att lamporna ska lysa men det får reläet att slå till.
När tidreläet är tillslaget kommer det växlande reläet få plusmatning och aktiveras. Det gör då att positionsljus etc kopplas direkt till plus på batteriet. Samtidigt får ditt befintliga "blinkrelä" matning samma väg.
Andra kontakten på tidreläet ser till att A1 fortfarande får jord, så inte tidreläet slår ifrån direkt.

Tidreläet kan programmeras att slå ifrån exempelvis var 30:e sekund, och det andra blinkreläet varje sekund. Då får man blink på flera ställen vilket underlättar felsökning. 30 sekunder efter man kopplat ur släpvagnen slås tidreläet av och allt är strömlöst.

Nödvändiga artiklar:
https://www.elbutik.se/product.html/dig ... om-tillval
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000049773
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12368
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga en blinkfunktion.

Inlägg av MiaM »

relä som styrs av relativt hög ström men lågt spänningsfall skulle kunna fungera. Typ t.ex. några varv av jordkabeln och en tungelementmojäng (typ gastät kapslad brytare som påverkas av magnetism), kanske?

Annars så kan du sätta en brytare på locket på släpvagnsuttaget.
rayban
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 december 2024, 20:48:45

Re: Bygga en blinkfunktion.

Inlägg av rayban »

Tack hörni!

Nu har jag att klura på en stund :)
Användarvisningsbild
MiaM
Inlägg: 12368
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Bygga en blinkfunktion.

Inlägg av MiaM »

Just ja, en sak som kanske kan vara värt att bygga in är ett par knappar för att slå av/på höger/vänster blinkers, och också slå av/på vänster/höger bakljus samt den där "extra"-ledaren (om det är sjupolig koppling).

Specifikt att kunna stänga av ena sidans bakljus är bra för att kunna avgöra om släpet kommer fungera ihop med Volvo.
Resten av världen tolkar L och R som left/right. Volvo tolkar det som light = bakljus och reverse = backljus. Typiskt om man drar en vanlig kärra med en Volvo så lyser bara hälften av bakljus/positionsljus osv. Också typiskt ifall någon lackat ur på strul med detta och byglat L och R i kärrans kontakt så lyser backljusen konstant på bilen när man drar med en Volvo.


P.S. en gång på stenåldern använde jag ofta en släpkärra med skåp och använde den på natten, och med tillåtelse av ägaren installerade jag belysning inne i skåpet. Detta skedde i samband med att vi också bytte ut ruttna lampor på kärran åt ägaren, varpå jag återanvände de gamla med spruckna glas osv som belysning inne i kärran (där det är torrt). Jag kopplade dioder från ett par olika av de där pinnarna (minns inte vad de heter, 58L, 58R, 54 osv?) i släpvagnskopplingen så att alla kunde mata belysningen i kärran, varpå det gick att ha den tänd med ljuset släckt på bilen med "rätt" kopplad bil. En intressant grej är att jag hade inte en tanke på att jag körde långt över de 1A som 1N4007-dioder är specade för, men de höll. Detta var på slutet av 80-talet och i bra-att-ha-lådan hade jag elinstallationsgrejer som blivit över vid renovering av nån lokal, som jag sparat på, så dioderna monterades mellan plintarna i en klassisk keramisk dosa för utanpåliggande starkström, så jag antar att plintarna och keramiken ledde såpass mycket värme att dioderna överlevde vad jag minns var typ 4x överström :shock: .

Poängen med denna värdelöst-vetande-anekdot är väl ungefär att det kan kanske vara bra att kunna testa specialfall ifall de uppstår i framtiden.


Just ja, ett sätt att slippa glömma stänga av blinkrelä osv vore annars att bara koppla en högtalare i serie med kondensator till "blinkande ström". Då kommer högtalaren återge klickljuden rätt starkt, och risken att missa detta är förhoppningsvis låg.
Skriv svar