Facit dator
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Facit dator
1410A är från mig. Jag har 1410 också, båda varianterna satt i hårddiskar till ABC-datorerna.
Jag har ju en DTC2 som har fungerat tidigare. Men jag har inte kört den på länge så jag vet inte om disken lever. Får försöka dumpa den vid tillfälle.
Jag kommer nog snickra ihop en MFM emulator (som länkades ovan).
Jag har ju en DTC2 som har fungerat tidigare. Men jag har inte kört den på länge så jag vet inte om disken lever. Får försöka dumpa den vid tillfälle.
Jag kommer nog snickra ihop en MFM emulator (som länkades ovan).
Det att den matar "Abort 48" på skärmen o disk leden blinkar samtidigt när jag skriver bye o slår enter, det säger inget?
I Facit manualen står det att HDD har prio mot FDD, men går det att få den boota från FDD istället? Nu så börjar den boota från FDD men sedan ställer den sig i Ready o ingen mer händer när HDD är inkopplad. Försöker jag köra run sys så blir det Error 48 (fel i biblioteket).
Funkar om jag rycker ur HDD o booar upp på FDD bara, då kommer systemmeny upp. Då går det även att köra sys från FDD.
Funkar om jag rycker ur HDD o booar upp på FDD bara, då kommer systemmeny upp. Då går det även att köra sys från FDD.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hur har det gått?
Ursäkta om detta redan nämnts i tråden (kanske rent av av mig?), men:
Den sista generationen parallella scsi-diskar är tydligen bakåtkompatibla med den gamla scsi-1-standarden. Det är väl antagligen lite för sent nu men för ett par år sen borde det ha gått att ta reda på diskar från semimoderna maskiner som skrotas ut. Kan vara bra att ha i bakhuvudet även idag ifall man ser nån maskin som skrotas ut.
Ursäkta om detta redan nämnts i tråden (kanske rent av av mig?), men:
Den sista generationen parallella scsi-diskar är tydligen bakåtkompatibla med den gamla scsi-1-standarden. Det är väl antagligen lite för sent nu men för ett par år sen borde det ha gått att ta reda på diskar från semimoderna maskiner som skrotas ut. Kan vara bra att ha i bakhuvudet även idag ifall man ser nån maskin som skrotas ut.
Ska dumpa disken med en MFM emulatorn (samma som Anders_bzn har) som jag håller på o bygger ihop, men det är problem med vissa komponenter som är restade på Mouser, beställde i somras
Vågar inte göra mer innan det är gjort ifall det händer något som sabbar disken.
Sedan har min avlödningspistol gått sönder så det är mycket som står stilla nu, ska hårdlöda om kontakteringen på den o min gasolvärmare är inte tillräcklig..

Vågar inte göra mer innan det är gjort ifall det händer något som sabbar disken.
Sedan har min avlödningspistol gått sönder så det är mycket som står stilla nu, ska hårdlöda om kontakteringen på den o min gasolvärmare är inte tillräcklig..
imac: har du försökt med komponentakuten? Någon kanske har de prylar du behöver i en låda om du har tur.
- anders_bzn
- Kontakt:
För att återkomma till detta efter lång tid, jag scannade manualerna (lånade/fick av Mattis): https://www.abc80.net/archive/luxor/Facit/facit-twist/MattisLind skrev: ↑17 november 2020, 06:40:11Jag har manualer. Både användarmanual och teknisk manual med schemor. Jag har påbörjat att skanna dessa. Men de är lite krångliga att skanna. Den ena är häftad. Jag skar upp den (har två) men limmet från häftningen är gör att den fastnar i arkmataren. Tekniska manualen är krånglig eftersom den består av sidor som är nästan A3 och hälften A4.motorcoil skrev: ↑17 november 2020, 00:17:41 även jag har en Facit twist i garderoben samt ett antal matchande Facit miniräknare, men däremot saknar jag en manual till terminalen.
Någon som kan tänkas ha en manual till en Facit twist 4440 ?
Även ett extra tangentbord är intressant, mitt saknar tyvärr ett flertal knappar.
I sinom tid är jag klar.
Sen kom jag över technical manual till DTC2: https://www.abc80.net/archive/luxor/Fac ... manual.pdf
Jag hoppas att det kan hjälpa till att få lite liv i den här tråden.

Är det någon som har PSU-schema till DTC2? Min PSU ger ut sågtandsformad 5V och +12V medans -12V verkar stabil. Matningsspänningen till NE5560 (pinne 1) fluktuerar enormt (från några volt till över 25 V) så jag antar att den slår av/på konstant. Någon som vet vad som är "trasigt"? Har mätt dioderna in-circuit och de verkar ok. Har testat att koppla in mitt labb-aggregat efter moståndet som är placerad direkt efter DC från de två stora kondensatorerna (givetvis utan 220 V inkopplat) och då "tänder" NE5560 vid ca 30 V (max på mitt agg) och matningsspännigen till NE5560 är stabil ända tills inspänningen sänks till ca 12 V då NE5560 "slår av" igen. Är det någon zener-diod som bryter igenom för tidigt (över 30 V) och orsakar att matningen till NE5560 fluktuerar?
Intressant.
Har närmast samma problem. Men den ger typ 300 volt ut på 12 volten och bra mycket mindre på 5 volten. Men tillräckligt att konstlasten skall slå ifrån.
Har också letat efter schemat till det. Dock har det legat lite i träda en stund. Datorn kördes när psu gav upp vilket fixade en snabbt och antagligen ganska smärtfri död för en del chip.
Det är fixat så datorn går igen men skall också ta tag i psu en dag
Har närmast samma problem. Men den ger typ 300 volt ut på 12 volten och bra mycket mindre på 5 volten. Men tillräckligt att konstlasten skall slå ifrån.
Har också letat efter schemat till det. Dock har det legat lite i träda en stund. Datorn kördes när psu gav upp vilket fixade en snabbt och antagligen ganska smärtfri död för en del chip.
Det är fixat så datorn går igen men skall också ta tag i psu en dag
uaxnet: Vet du om man måste ha last inkopplad när man slår på spänningsaggregatet?
Tror inte det är samma supply. Men det jag jobbar på är ett Philips PE1046, Kollade lite på det igår men det har en TDA krets istället för NE5560
Tack för dessa, har inte hänt så mycket mer med denna på ett tag
Är helt inne på att det är prommet som sitter i Xebec kontroller som inte är rätt till disken, väntar på en kopia på prommet, får hoppas att den är rätt.
[/quote]
För att återkomma till detta efter lång tid, jag scannade manualerna (lånade/fick av Mattis): https://www.abc80.net/archive/luxor/Facit/facit-twist/
Sen kom jag över technical manual till DTC2: https://www.abc80.net/archive/luxor/Fac ... manual.pdf
[/quote]

Är helt inne på att det är prommet som sitter i Xebec kontroller som inte är rätt till disken, väntar på en kopia på prommet, får hoppas att den är rätt.
[/quote]
För att återkomma till detta efter lång tid, jag scannade manualerna (lånade/fick av Mattis): https://www.abc80.net/archive/luxor/Facit/facit-twist/

[/quote]
Prommet är märk med Xebec 104521F, se bild.
Sidospår: Var/är Xebec särskilt vanliga i Sverige, eller är det mest bara tack vare ABC-datorernas starka historik att Xebec-korten är extra välkända bland vintagenördar just här i Sverige?
Mitt intryck är att i engelskspråkiga forum och liknande så verkar folk mer sällan "pyssla" med dessa.
Mitt intryck är att i engelskspråkiga forum och liknande så verkar folk mer sällan "pyssla" med dessa.