Vilken remtyp till bandsågen?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Vilken remtyp till bandsågen?

Inlägg av SeniorLemuren »

Köpte ju en gammal bandsåg utan motor nyssens. Har fått tag i en motor men saknar drivanordning. Motorn är på 0.75 kW 1400 rpm och jag vill använda kuggrem. Tänkte skriva ut remskivorna på 3D-skrivaren. Vilken profil är lämplig. Någon som har erfarenhet av detta?

Jag tillverkade en trumslipmaskin med en 0.4 kW motor för en tid sedan. Där hade jag en rem liggande av okänd typ som jag skrev ut skivor till. Jag ritade av kuggremmens profil och kunde på så sätt tillverka skivorna. Den remmen var 10 mm bred och har hållit i ett år nu med flitig användning, så att skriva ut remskivor verkar fungera bra.

Nu är jag tvungen att köpa en lämplig rem och vet då inte vilken typ jag ska ha. Det finns ingen läsbar uppgift på den rem jag använde till trumslipen.
ds77

Re: Vilken remtyp till bandsågen?

Inlägg av ds77 »

Jag hade valt en med lite större avstånd mellan kuggarna för en starkare utskrift, kanske AT10, men primärt hade jag tagit något jag fick tag på billigt...

Men i första hand hade jag nog tagit en klassisk vrem och svarvat remskivor i aluminum.

Edit T10 för större avstånd mellan kuggarna
hawkan

Inlägg av hawkan »

Spontant tänker jag HTD5M 15 mm bred. Finns typ överallt att köpa för nån hundring.
Har det på svarven, för chucken med 2kW motor. Finns också gott om 3d modeller remskiva för att skriva ut.
Och en remskiva i aluminium kostar inte så mycket om man vill ha det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag skulle ju inte vilja skicka 750W genom 3d-printade remskivor.. iaf inte plastspritsade.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

hawkan skrev: 18 december 2024, 00:46:11 Spontant tänker jag HTD5M 15 mm bred. Finns typ överallt att köpa för nån hundring.
Har det på svarven, för chucken med 2kW motor. Finns också gott om 3d modeller remskiva för att skriva ut.
Och en remskiva i aluminium kostar inte så mycket om man vill ha det.
Perfekt. Det var vad jag riktat in mig på också vid lite googling.

Visst håller det med printade kuggremskivor. Det finns massor av lyckade exempel på Youtube och jag har ju även själv mycket bra erfarenhet av 0.5 kW 1400 rpm i min slipmaskin. Problemet var att få den att sitta på axeln. Det löste jag genom, att tillverka ett nav med fläns av Aluminium som jag skruvade fast i skivan och den klararade jag att svarva i min lilla bänksvarv.

Jag skrev ut i PLA, men är man rädd att det utvecklas för mycket värme kan man ju välja t.ex ABS i stället. Slipmaskinen har fungerat utan problem i över ett år trots mycket hård användning.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

SeniorLemuren:

Sådana där små knep, som att göra en "nav med fläns av Aluminium", får du gärna visa med bild, hur du gjort. :tumupp:

Jag tror att många kan ha nytta av att kunna 3D-printa en remskiiva. Men att ett fäste och kanske en förstärkning vid naven kan behövas.

Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Navet är inga konstigheter. Det kan göras på flera vis. I mitt fall var motorn en gammal avlagd vattenpumpmotor med gänga i änden på axeln. Att göra kilspår är ingen hit om man inte har grejor till det, så jag borrade helt enkelt in en 3 mm borrskaft i axeln och filade ut ett halvrunt spår i aluminiumnavet.

Har man en vanlig axel utan gängor i änden så kan man ju borra in en stoppskruv i navet. Man får då se till att skriva ut skivan med ett radiellt hål så man kommer åt att montera stoppskruven.

Navet skruvade jag sedan fast på PLA-skivan med 3 st M3. Navets passning gjordes ordentligt trång i skivan så det hade inte ens behövts skruvar för att hålla det på plats. Men better safe than sorry.
nav remsiva.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det kan vara en stor kostnadsbesparare det där med att blanda material. Gjorde drivhjulet till min bandslip precis så, det hade kostat en del om jag gjort det av en bit 180 mm-rundstång.
nav.jpg
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Har ritat den lilla remskivan till motorn på bandsågen. 60 kugg bredd 22 mm. Remtyp HTD5M. Gavlarna gav jag en vinkel på 55 grader. Aluminiumnavet ytterdiameter 20 mm hål för axel 14 mm trång passning i plasten, skruvas in i plasthjulet med 5 st M3 mot invärmda muttrar. Stoppskruv M5 i navet ner i kilspåret på motoraxeln.
Pulley, HTD 5M 60.png
Pulley, HTD 5M 60-1.png
Skriv svar