Fråga om en bil men poängen är bekymret med varför lyser inte.
Bilen i fråga har halogen lampor i strålkatarna som original.
Till bilen har kopplats en ledbar som tar sin styström från helljusets ledning till en elektronisk relesats (fungerade inte med en gamla goda tidens 4 polig kopplingsrele.
Nu till det intressanta vi bytte halvljusets lampa från halogen h7 till led h7 och allt är frid och fröjd.
Sedan bytte vi heljusets lampa H1 halogen till led H1 och då började spektaklet.
Ledbaren fungerade som den skulle MEN led H1.an glödde bara.
Vi bytte tillbaka till halogen och allt ok både heljus lampan och ledbaren fungerade.
Vad kan det bero på att led H1.an inte tänder ström/spänning torde ju räcka till enär ledden drar mycket mindre och tänder vid lägre spänning än dito halogen.
Det ända vi glömde prova var om led H1.an brinner om styrningen till ledbaren kopplas bort men torde göra det enär halvljuset fungerar nmed led lampa.
LAMPAN HEL kollat.
Vad med inkopplade/tjuvade styrningen till elektroniska releet kan förorsaka ovannämnda och kan man få det fixat måntro?
Halogen-led och extra led
Re: Halogen-led och extra led
Typ av bil och årsmodell?
Gissar att bilen har glödtrådsvakt, som nu saknar glödtråden och stänger ned spänningen.
Beroende på bilmodell, kan man koppla bort denna vakt.
Vissa bilar har övervakning via CAN-bussen.
Oftast enklaste lösningen är ett motstånd som extra last över LED-lampan så att med motståndet ser systemet en mer normal glödtrådsresistans. I brist på motstånd använde man förr ibland en H4 lampa med seriekopplade glödtrådar som extra last. Seriekoppling gjorde att det inte blev lika mycket värme från glödlampan och man fick gratis motorrums-belysning men det duger även med 10W spollampor.
Vill man inte att det ska lysa kan man koppla in vanliga effekt-motstånd som lättare skruvas fast där det är lätt att avleda värmen. Det finns färdig kit att köpa för detta ändamålet men vissa bilar kan vara krävande att lura. Som vanligt, i synnerhet med hel och halvljus, se upp så att ljusbilden inte bländar andra så att de inte ser sin egen position (och inte minst din position) på mörka vägar. Man är två om att mötas och den som har dålig ljusbild ger både sej själva och de de möter sämre kontroll över vad de ser på både höger OCH vänster sida.Högersidan har man ofta oskyddade trafikanter som inte har lika bra ljus att möta upp med.
Det säljs mycket LED-lampor som inte alls passar att ersätta glödtråds halogen och ger tokigt ströljus mm. Felet syns ofta tydligt redan genom hur lysdioderna är placerade i höjd relativt glödtråd-lampan räknat från lampfoten. I brist på bättre, rita upp ljusbilden på en mörk vägg före och efter lamp-byte och ge akt på ströljus som oftast är lågt på glödljuset då ljuskällans position i lyktan finns inom ett mindre område än för en LED-lampa där man ofta måste sprida på dioderna för kylningens skull och billigare lampor använder ofta fler lysdioder för att uppnå samma ljusmängd som dyrare lösning där man kan leda bort värmen från lysdioden så effektivt att den inte brinner upp i förtid. Bilbesiktningen brukar slå ner på bilar vars hel och halvljus bytts till annan typ än vad de designats för.
Testa att lägga in en halogenlampa som last tillsammans med LED-lamporna. Om det då fungerar kan detta kittet ersätta halogenlampornas last:
https://www.amazon.se/LED-avkodare-Canb ... B0BW43XZ5M
Gissar att bilen har glödtrådsvakt, som nu saknar glödtråden och stänger ned spänningen.
Beroende på bilmodell, kan man koppla bort denna vakt.
Vissa bilar har övervakning via CAN-bussen.
Oftast enklaste lösningen är ett motstånd som extra last över LED-lampan så att med motståndet ser systemet en mer normal glödtrådsresistans. I brist på motstånd använde man förr ibland en H4 lampa med seriekopplade glödtrådar som extra last. Seriekoppling gjorde att det inte blev lika mycket värme från glödlampan och man fick gratis motorrums-belysning men det duger även med 10W spollampor.
Vill man inte att det ska lysa kan man koppla in vanliga effekt-motstånd som lättare skruvas fast där det är lätt att avleda värmen. Det finns färdig kit att köpa för detta ändamålet men vissa bilar kan vara krävande att lura. Som vanligt, i synnerhet med hel och halvljus, se upp så att ljusbilden inte bländar andra så att de inte ser sin egen position (och inte minst din position) på mörka vägar. Man är två om att mötas och den som har dålig ljusbild ger både sej själva och de de möter sämre kontroll över vad de ser på både höger OCH vänster sida.Högersidan har man ofta oskyddade trafikanter som inte har lika bra ljus att möta upp med.
Det säljs mycket LED-lampor som inte alls passar att ersätta glödtråds halogen och ger tokigt ströljus mm. Felet syns ofta tydligt redan genom hur lysdioderna är placerade i höjd relativt glödtråd-lampan räknat från lampfoten. I brist på bättre, rita upp ljusbilden på en mörk vägg före och efter lamp-byte och ge akt på ströljus som oftast är lågt på glödljuset då ljuskällans position i lyktan finns inom ett mindre område än för en LED-lampa där man ofta måste sprida på dioderna för kylningens skull och billigare lampor använder ofta fler lysdioder för att uppnå samma ljusmängd som dyrare lösning där man kan leda bort värmen från lysdioden så effektivt att den inte brinner upp i förtid. Bilbesiktningen brukar slå ner på bilar vars hel och halvljus bytts till annan typ än vad de designats för.
Testa att lägga in en halogenlampa som last tillsammans med LED-lamporna. Om det då fungerar kan detta kittet ersätta halogenlampornas last:
https://www.amazon.se/LED-avkodare-Canb ... B0BW43XZ5M
Re: Halogen-led och extra led
Nu har vi provat med att koppla bort styrningen till led rampen och satte led h1 i bilen men nej glöder bara.
Alltså bilen som origan med halogen vi bytte halvljusets/närljusets lampa h7 till led plug in och allt funkar perfekt men sedan heljusets h1 till led men bara glöder svagt.
led h1 är hel testad och med halogen h1 funkar allt som skall
Om jag behöver ett motstånd över led h1 för kompensation vad skall den ha för värden säkert ca. 50watt och inkapslade i aluminum modellen men vilket ohm värde kan vara passligt.
Sedan en tilläggsfråga om de såkallade canbus decoder eller dylikt som säljes för att undvika blinkningar med mera vid byte till led vad består de av? Såg en gång någon som kollat innehållet på en sådan och har för mig att det var en kondensator på ca. 2200 uf 25v och en diod i den kan det stämma och isåfall kan man ju göra e själv för några kronor inklusive stöpslarna. Kan innehållet som nämnt stämma enär osram philips (egna) kostar runt ca. 300-400kr
bygg och komponent beskrivning på dylika tack!
Alltså bilen som origan med halogen vi bytte halvljusets/närljusets lampa h7 till led plug in och allt funkar perfekt men sedan heljusets h1 till led men bara glöder svagt.
led h1 är hel testad och med halogen h1 funkar allt som skall
Om jag behöver ett motstånd över led h1 för kompensation vad skall den ha för värden säkert ca. 50watt och inkapslade i aluminum modellen men vilket ohm värde kan vara passligt.
Sedan en tilläggsfråga om de såkallade canbus decoder eller dylikt som säljes för att undvika blinkningar med mera vid byte till led vad består de av? Såg en gång någon som kollat innehållet på en sådan och har för mig att det var en kondensator på ca. 2200 uf 25v och en diod i den kan det stämma och isåfall kan man ju göra e själv för några kronor inklusive stöpslarna. Kan innehållet som nämnt stämma enär osram philips (egna) kostar runt ca. 300-400kr
bygg och komponent beskrivning på dylika tack!
Re: Halogen-led och extra led
Innan man köper något alls kan man använda de gamla halogenlamporna som last.
Om man har en gammal H4 lampa kan man koppla dess hel och halvljus i serie som extra last så minskar värmen till 30-40W.
De laster som säljs ligger typiskt ca 8 Ohm/50W.
Motstånden är naturligtvis inga CAN-bus dekodrar eller svarar på CAN-bussen som ersättning för armaturer med inbyggd CAN-buss nod. Sådana finns att köpa men det finns nog de mindre nogräknade säljare som kallar motståenden för dekodrar. Motstånden räcker oftast för att lura glödtrådsvakten men de besitter inga funktioner att kommunicera på CAN-bussen.
En diod och kondensator avhjälper inte att drivspänningen pulserar men de kan dölja problemet.
De innebär inte heller att man kommunicerar på CAN-bussen,
Det finns enheter färdiga enheter som utför alla tre funktionerna, är konstlast, jämnar ut flimmer och ersätter en nod. I denna enheten ser det ut som man nöjer sej med 20 Ohm. Ger betydligt mindre värmeproblem.
Kan också vara kopplat parallellt och då utan bra avledning av värme men det verkar osannolikt då det skulle bli mycket varmt.
Bilden från https://www.ebay.com/itm/334299469922
Prova att konstlasta över befintliga LED-lampor med befintliga halogenlampor som last så vet du om det räcker med enbart motstånd eller om det behövs fler funktioner för kommunikation med bilens elsystem eller dölja flicker . Om ni har tillgång till OBD eller om det går läsa på instrumentpanelen, kan man få veta mer genom evt OBD felmeddelande.
Om man har en gammal H4 lampa kan man koppla dess hel och halvljus i serie som extra last så minskar värmen till 30-40W.
De laster som säljs ligger typiskt ca 8 Ohm/50W.
Motstånden är naturligtvis inga CAN-bus dekodrar eller svarar på CAN-bussen som ersättning för armaturer med inbyggd CAN-buss nod. Sådana finns att köpa men det finns nog de mindre nogräknade säljare som kallar motståenden för dekodrar. Motstånden räcker oftast för att lura glödtrådsvakten men de besitter inga funktioner att kommunicera på CAN-bussen.
En diod och kondensator avhjälper inte att drivspänningen pulserar men de kan dölja problemet.
De innebär inte heller att man kommunicerar på CAN-bussen,
Det finns enheter färdiga enheter som utför alla tre funktionerna, är konstlast, jämnar ut flimmer och ersätter en nod. I denna enheten ser det ut som man nöjer sej med 20 Ohm. Ger betydligt mindre värmeproblem.
Kan också vara kopplat parallellt och då utan bra avledning av värme men det verkar osannolikt då det skulle bli mycket varmt.
Bilden från https://www.ebay.com/itm/334299469922
Prova att konstlasta över befintliga LED-lampor med befintliga halogenlampor som last så vet du om det räcker med enbart motstånd eller om det behövs fler funktioner för kommunikation med bilens elsystem eller dölja flicker . Om ni har tillgång till OBD eller om det går läsa på instrumentpanelen, kan man få veta mer genom evt OBD felmeddelande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Halogen-led och extra led
kan de som säljes under namnet led decoder och finns som no name och philips och osram i stora vackra förpackningar och försedda med stöpslar för h1 h3 h4 h7 och alla nya h osv beteckningar och förutom hona i ena ändan och hane stöpsel i andra ändan så finns i plashållare 1st kondensator 2200uf 25v och en diod som klarar 5amp.
Är dessa då tänkta främst som störningsskydd för radion fm osv.
Billigaste extra lamporna har ju inget inbyggt störningsskydd gäller främs helljuset vilket märks mellan kopplande av halv till hel så tystnar radion
Är dessa då tänkta främst som störningsskydd för radion fm osv.
Billigaste extra lamporna har ju inget inbyggt störningsskydd gäller främs helljuset vilket märks mellan kopplande av halv till hel så tystnar radion
Re: Halogen-led och extra led
>Är dessa då tänkta främst som störningsskydd för radion fm osv.
Nej de är inget skydd, de är dämpare av spänningsstörningar till lampan för att minska flimrighet i ljuset från lysdioden.
>Billigaste extra lamporna har ju inget inbyggt störningsskydd gäller främs helljuset vilket märks mellan kopplande av halv till hel så tystnar radion
Har ingen aning om hur dessa lamporna fungerar eller om de har integrerade störningsdämpare i evt aktiv krets som reglerar lamp-effekten men om man vill kan man själv addera olika filter så nära som möjligt intill störningskällan. Enklaste sättet är att lägga till delbara ferrit-rör.
De dämpar inte totalt men ger en fingervisning om ifall man alls filtrerar på ett meningsfull plats och sätt.
Störningar som påverkar FM-frekvenser är främst utstrålade störningar som i huvudsak använder första metern av kablaget närmast signalkällan (lamp-regulatorn) som antenn.
En lysdiod genererar inga RF-störningar när den matas med likström utan det behövs en aktiv krets som orsakar störningarna, vilket kan finnas i det medföljande drivdonet.
Storleken på kondensatorn, ju större kondensator relativt lampeffekten, ju mindre flimmer.
2200uF är relativt liten kondensator om det är en lysdiod som förbrukar några ampere.
Om det är tillräcklig filtrering är en smaksak.
I min ovan bifogade bild anges 100.000uF dvs ca 50 ggr större kondensator, Behöver inte var sant, kan vara reklam, men är mer rimligt värde om man påtagligt ska minska LED-flimret för en lysdiod på 3-4A.
Skulle tro att man inte vill ha större kondensator pga av initiala strömrusningen som kan slå ut säkringar.
Nej de är inget skydd, de är dämpare av spänningsstörningar till lampan för att minska flimrighet i ljuset från lysdioden.
>Billigaste extra lamporna har ju inget inbyggt störningsskydd gäller främs helljuset vilket märks mellan kopplande av halv till hel så tystnar radion
Har ingen aning om hur dessa lamporna fungerar eller om de har integrerade störningsdämpare i evt aktiv krets som reglerar lamp-effekten men om man vill kan man själv addera olika filter så nära som möjligt intill störningskällan. Enklaste sättet är att lägga till delbara ferrit-rör.
De dämpar inte totalt men ger en fingervisning om ifall man alls filtrerar på ett meningsfull plats och sätt.
Störningar som påverkar FM-frekvenser är främst utstrålade störningar som i huvudsak använder första metern av kablaget närmast signalkällan (lamp-regulatorn) som antenn.
En lysdiod genererar inga RF-störningar när den matas med likström utan det behövs en aktiv krets som orsakar störningarna, vilket kan finnas i det medföljande drivdonet.
Storleken på kondensatorn, ju större kondensator relativt lampeffekten, ju mindre flimmer.
2200uF är relativt liten kondensator om det är en lysdiod som förbrukar några ampere.
Om det är tillräcklig filtrering är en smaksak.
I min ovan bifogade bild anges 100.000uF dvs ca 50 ggr större kondensator, Behöver inte var sant, kan vara reklam, men är mer rimligt värde om man påtagligt ska minska LED-flimret för en lysdiod på 3-4A.
Skulle tro att man inte vill ha större kondensator pga av initiala strömrusningen som kan slå ut säkringar.