Hårt sittande Mutter/Bult ?
Re: Hårt sittande Mutter/Bult ?
Farsan sa till mig att just på grund av att allt vidgar sig av värmen så är det bästa att punktvärma muttern hårt (och därmed snabbt) med gassvetsen och en smal låga. Då hinner den expandera innan värmen sprider sig.
Jag har alltid trott att det fungerar eftersom att skruven expanderar när den blir varm, krossar rosten och sen krymper den igen och är därför lös.
..Att muttrar expanderar och lossnar är ju lättare att förstå.
Jag har många gånger räddat bromsok med avdragna nipplar genom att bara lägga en bricka om den avdragna nipplen (för att skydda oket), punkta på nippeln med migen, låta det svalna lite, punkta igen och fortsätta tills man har en "stapel" man kan greppa med en sistachansen-tång eller till och med en liten rörtång eller polygrip, gärna nrä den är "halvvarm", alltså inte glödande men fortfarande varm.
Det brukar ALLTID fungera, jag har nog bara misslyckats en gång vad jag kan minnas.
Att lägga på en mutter och svetsa ner i den fungerar mycket sämre.
..Att muttrar expanderar och lossnar är ju lättare att förstå.
Jag har många gånger räddat bromsok med avdragna nipplar genom att bara lägga en bricka om den avdragna nipplen (för att skydda oket), punkta på nippeln med migen, låta det svalna lite, punkta igen och fortsätta tills man har en "stapel" man kan greppa med en sistachansen-tång eller till och med en liten rörtång eller polygrip, gärna nrä den är "halvvarm", alltså inte glödande men fortfarande varm.
Det brukar ALLTID fungera, jag har nog bara misslyckats en gång vad jag kan minnas.
Att lägga på en mutter och svetsa ner i den fungerar mycket sämre.
Men utvidgas en varm mutter bara utåt?
Krymper inte innerdiametern samtidigt?
Krymper inte innerdiametern samtidigt?
Muttern får både större ytter och innerdiameter när den värms, den utvdgas givetvis lite inåt också men det äts upp med råge av att dess omkrets ökar och den blir totalt sett lite större. Det kan man t.o.m. känna att en nyvärmd mutter glappar mer än när den sen kallnat...
Den expanderar, den sväller inte. Alla mått blir större även hål. Och det sker utan några extra inre spänningar. Grejen blir bara större.
Skrivet mest med tanke på ett tidigare inlägg.
Skrivet mest med tanke på ett tidigare inlägg.
Jag hade jäkla problem att få loss en bult på yarisen, rejält fastrostad. Jag lyckades inte ens trots jag värmde muttern med TIG svetsen tills den var röd. Kapade skiten till sist. Jag gjorde ett nytt försök med mig svetsen och började svetsa på material på bulten. Då gick den ganska enkelt att skruva ut trots allt.
Inte speciellt ofta jag värmer loss skruvar. Men går det inte första gången så värm igen. Och igen. Varje värmecykel hjälper.
Har säkert värmt 10 skruvar på ett år nu, brutit flera också. Börjat värma mera och oftare för att undvika jag vrider sönder dom.
Specifikt för muttrar kan man också använda slaghammare och hamra sönder muttern, och då lutat så att hamrandet både försvagar muttern men också rör den i "lossa"-riktningen.
Angående nipplar på ok så är ju budgetvarianten att lufta vid bromsslangens anslutning istället för att försöka lossa en fastrostad nippel. Detta kräver såklart att man luftar medan oket hänger löst i slangen, så att man kan vända det så att slanganslutningen är överst. (Captain Obvious tipsar om att lägga en kloss, typ nån ren metallbit, där skivan ska ligga, för att kunna provbromsa med oket löst)
Angående att värma bultar: Har inte mycket erfarenhet av det själv, men tipset är väl att både chocka och lösa rost genom att spraya typ WD40 eller liknande på den varma bulten. Minsta minimala spricka/glipa mellan bulten och gängat gods kan släppa in WD40 som kan göra sitt. Misstänker att det är temperaturvariationen som gör mest nytta dock. Dessutom lär väl snabb temperaturvariation hjälpa att härda bulten för att öka chansen att få loss den utan att den går av.
Angående nipplar på ok så är ju budgetvarianten att lufta vid bromsslangens anslutning istället för att försöka lossa en fastrostad nippel. Detta kräver såklart att man luftar medan oket hänger löst i slangen, så att man kan vända det så att slanganslutningen är överst. (Captain Obvious tipsar om att lägga en kloss, typ nån ren metallbit, där skivan ska ligga, för att kunna provbromsa med oket löst)
Angående att värma bultar: Har inte mycket erfarenhet av det själv, men tipset är väl att både chocka och lösa rost genom att spraya typ WD40 eller liknande på den varma bulten. Minsta minimala spricka/glipa mellan bulten och gängat gods kan släppa in WD40 som kan göra sitt. Misstänker att det är temperaturvariationen som gör mest nytta dock. Dessutom lär väl snabb temperaturvariation hjälpa att härda bulten för att öka chansen att få loss den utan att den går av.
Det finns ju f.ö rostlösningsspray med inbyggd "termisk chock", som bygger på att den kyler och då orsakar mikrosprickor som sen oljan i sprayen tar sig ner genom.
Första gången jag såg en sån var nåt av dom stora fabrikaten, men sen ganska många år har biltema en sådan med:
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000055110
Det är f.ö den bästa av biltemas rostlösare tycker jag, bra pris också.
Första gången jag såg en sån var nåt av dom stora fabrikaten, men sen ganska många år har biltema en sådan med:
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000055110
Det är f.ö den bästa av biltemas rostlösare tycker jag, bra pris också.
Hjälpte grabben med att lossa nippeln på bromsoket, eller om det var nåt på slangen.
Jädrar vad det smällde när oljan blev för varm. Ångexplosion. Och nåt flög iväg. Tur det bara blev ett minne.
Jädrar vad det smällde när oljan blev för varm. Ångexplosion. Och nåt flög iväg. Tur det bara blev ett minne.
Expanderande mutter
Jag tänker så här, när det gäller mutter. Tänk rör. När godset expanderar blir både ID och OD större.
Gänglåsning
Utöver det som tagits upp ovan så kan gänglåsning ha använts.
"Vanlig blå", som t.ex. Loctite 243, ska kunna lossas med handverktyg. Om det inte går så mjuknar den vid ca 250°C. Vilken temperatur som krävs är olika för olika typer av gänglåsning.
Även om man värmer en skruv en hel del så har jag inte sett någon tendens till att den blir svårare att lossa, som en följd av att den expanderat när den är varm. Den blir lättare att få loss när man värmt. Kanske inte lätt, men lätare...
/π
Jag tänker så här, när det gäller mutter. Tänk rör. När godset expanderar blir både ID och OD större.
Gänglåsning
Utöver det som tagits upp ovan så kan gänglåsning ha använts.
"Vanlig blå", som t.ex. Loctite 243, ska kunna lossas med handverktyg. Om det inte går så mjuknar den vid ca 250°C. Vilken temperatur som krävs är olika för olika typer av gänglåsning.
Även om man värmer en skruv en hel del så har jag inte sett någon tendens till att den blir svårare att lossa, som en följd av att den expanderat när den är varm. Den blir lättare att få loss när man värmt. Kanske inte lätt, men lätare...
/π
- Mizzarrogh
Det borde vara såsom hawkan tycker man, i allafall tycker jag att det verkar mest logiskt.
Jag inbillar mig också att rosten krossas mekaniskt.
Jag inbillar mig också att rosten krossas mekaniskt.
Glenn:
Mitt intryck är att den är kanske okej, men det verkar som att själva lösa-elände-smörjet är sämre än t.ex. WD40. Jag har kanske haft otur dock.
Undrar för övrigt hur länge saker behöver bada i vanlig olja eller liknande för att rost i gängor ska släppa av enbart olja? Kanske inte går över huvud taget.
Annars är ju "tipset" att ha dålig tätning på ventilkåpan på motorer, så att det läcker minimalt med olja, så går det alltid lätt att lossa alla bultar/muttrar på motorbocket
@hawkan:
Bra varning!
Minns att jag sett en video för några år sen från Mackans Garage på Youtube just om att renovera bromsok, där han dels visar denna explosion, och dels att han påpekar det uppenbara som folk kanske missar, att man ska såklart kolla att man får loss slang och nippel innan man gör nåt annat för att renovera ett ok. Verkar allmänt som att ifall man lyckas lossa dessa saker så är renovering nog så lätt att det inte är värt att betala ett par hundra för ett fungerande men ej renoverat ok från skroten.
Mitt intryck är att den är kanske okej, men det verkar som att själva lösa-elände-smörjet är sämre än t.ex. WD40. Jag har kanske haft otur dock.
Undrar för övrigt hur länge saker behöver bada i vanlig olja eller liknande för att rost i gängor ska släppa av enbart olja? Kanske inte går över huvud taget.
Annars är ju "tipset" att ha dålig tätning på ventilkåpan på motorer, så att det läcker minimalt med olja, så går det alltid lätt att lossa alla bultar/muttrar på motorbocket

@hawkan:
Bra varning!
Minns att jag sett en video för några år sen från Mackans Garage på Youtube just om att renovera bromsok, där han dels visar denna explosion, och dels att han påpekar det uppenbara som folk kanske missar, att man ska såklart kolla att man får loss slang och nippel innan man gör nåt annat för att renovera ett ok. Verkar allmänt som att ifall man lyckas lossa dessa saker så är renovering nog så lätt att det inte är värt att betala ett par hundra för ett fungerande men ej renoverat ok från skroten.
Brukar värma upp med acetylen, sedan spraya på med typ wd40 så det penetrerar lite , vänta en stund, värma igen, sedan brukar det mesta lossna. Fördelen med acetylen /oxygen är ju att man får så koncentrerad värme på ett litet ställe. Det blir skitvarmt på en liten punkt, och värmen hinner inte sprida sig på så stort område. Vet inte varför men när det är varmt känns det som om oljan penetrerar lite bättre när godset är varmt.