Har en fundering på vad likriktardioderna har för uppgift i en värme-ugn som jag har lite bekymmer med på jobbet.
Är som sagt en ugn har ett värmeelement som består av grafit. Ugnen matas med tre-fas 400 volt. Sitter en tyristorenhet som reglerar effekten.
Ugnen matas med typ 0-15 volt så det sitter en transformator efter tyristorsyrningen. På sekundärsidan sitter det stora vattenkylda likriktardioder innan ugnen.
Min fundering är varför försöker man likrikta spänningen efter transformatorn?
Borde det inte gå lika bra att köra ett grafitelement på växelström?
Problemet som har uppstått är att jag får inte någon ström innan spänningen stiger till mer än 5volt på sekundärsidan. Ugnen har tidigare gått att starta på betydligt lägre spänning så jag funderar på om det kan vara likriktar-dioderna som är gamla o utslitna?
Skulle vilja kunna starta ugnen på en lägre effekt. Även när man stänger av vill man ha en kontrollerad nedkylning men nu klipper ugen vid ca 5 volt.
Nån som har nån ide?
Funering/problem med högeffekts-ugn
Re: Funering/problem med högeffekts-ugn
är det en slinga i ugnen behöver man få trefas till en slinga och där kan likriktning fungera bra
mät, på ett säkert sätt
hur spänningen blir efter ssr, beroende på inspänning
du kan mäta innan likriktaren med
kan vara så att man behöver komma upp i spänning nog för att kommer över framspänningsfallet på likriktarbryggan
mät, på ett säkert sätt
hur spänningen blir efter ssr, beroende på inspänning
du kan mäta innan likriktaren med
kan vara så att man behöver komma upp i spänning nog för att kommer över framspänningsfallet på likriktarbryggan