Problem med seriell kommunikation mot NVR

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol79

Problem med seriell kommunikation mot NVR

Inlägg av Glycol79 »

Hej

En kompis köpte en större lokal och i den så hade förra ägaren lämnat i princip all IT utrustning kvar. Jag gav ett skambud och fick hämta allt jag var intresserad av. Bla två stycken övervakningssytem och ett tjugotal nätverkskameror och switchar. Prylarna identifierar sig som Dahua men har Stanleys branding. Har återställt alla kameror och switchar och de fungerar bra.
Däremot lyckas jag inte med NVR enheterna. Resetknappen på moderkorten gör ingenting alls. Jag har därför kopplat in mig på moderkortet med en serielladapter och fått fram att hastigheten är 115200, men får bara skräptecken i terminalen. Har även provat i princip alla olika hastigheter och kombinationer utan någon lycka.
Tanken är att man via terminalen skall kunna stoppa booten och köra kommando för att återställa konfigurationen eller ladda ny firmware.
Jag jobbar ju i övervakningsbranchen och brukar i princip alltid kasta saker som är märkta Stanley, men då dessa kom upp som Dahua i brandväggen så tänkte jag att det kanske finns hopp om att återställa dem till det.

Någon som har tips på vad jag mer kan testa ? eller vad jag gör för fel ?
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Problem med seriell kommunikation mot NVR

Inlägg av MiaM »

Vet inget om denna burk specifikt, men generellt sett så kan det åtminstone i teorin vara något binärt protokoll för serieporten, som kräver rätt mjukvara i andra änden.

Sällsynt för saker som tekniker i allmänhet ska ha att göra med, men har sett det för saker som bara varit tillgängligt via stiftlist/testpunkter på kort osv.
Castor

Inlägg av Castor »

Har du kollat med oscilloskop? Kanske ska signalen inverteras, då fungerar ju inte en "vanlig" serieadapter.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det normala med Dahua NVR är att man ska koppla in en skärm med HDMI/VGA och nollställa lösenordet med QR-kod på skärmen och deras app.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Nu har jag kommit en bit på vägen. Hade jag inte varit klantig så hade jag nog kommit längre.
Kontrollmätte på serieporten med en DMM, fick runt 5V mellan gnd och tx. Så jag trodde att det var TTL-nivå. Efter lite pulande i helgen så mätte jag igen med ett gammalt analogt oscilloskop. Såg då att vid uppstart så drog porten ner till -5. Tog min Fluke DMM från bilen och mätte igen. Jo det var -5V alltså RS-232. Att jag missade detta berodde på den DMM jag mätte med först, den hade tydligen defekta segment i displayen och visade aldrig minustecknet.
Jag har i princip hela labbrummet nerpackat pga väntan på bygglov för ett nytt så jag tog vad som låg framme :)
Nåväl med rätt adapter så kan jag nu följa bootprocessen, men jag kan inte bryta den. Den pausar och räknar ner några sekunder och under tiden skall man trycka på valfri knapp på tangentbordet för att avbryta och kunna köra en del kommando.

mrfrenzy, jo jag känner till den där processen. Men koden skickas då till den mailadressen du uppgav vid installation. Så är det på den ena av dem, den andra har inget val för glömt lösenord.
Glycol79

Inlägg av Glycol79 »

Lite sen uppdatering av denna tråden kanske, men det löste sig efter att ha provat ett par olika adaptrar. Givetvis fungerade det med den jag provade sist.
Jag beslutade mig dock rätt fort för att apparaterna fick donera diskarna till en Blueiris server istället. Det fanns bra nätaggregat med 5v, 12v, och 48v och tempstyrd fläkt så de sparades också, sen gick resten till skrot.
Skriv svar