Senaste kretskortet
Re: Senaste kretskortet
Färdigt för aktion. Testat, fungerar.
Ett EtherCAT Digital IO, 8 in + 8 out. Direkt från LAN9252 kretsen.
Designen visades upp tidigare i tråden.
Åker in i elskåpet nu. Detaljer finns här https://github.com/MetalMusings/MyOwnEtherCATDevice
Ett EtherCAT Digital IO, 8 in + 8 out. Direkt från LAN9252 kretsen.
Designen visades upp tidigare i tråden.
Åker in i elskåpet nu. Detaljer finns här https://github.com/MetalMusings/MyOwnEtherCATDevice
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Roligt att se, samma sätt som jag själv gör kretskort på. Se:
viewtopic.php?p=1798740#p1798740
Bra att man kan göra borrningen i samma uppspänning.
Ja, det är kul att kunna göra det själv. Vad använder du för program att rita kretskorten med?
Jag skriver ut texten med fräsen också: Det vita bli så av sig själv nr kortet torkat efter tvättning: Färdigt: Här har jag dock ingen text på det stora kortet här. Fixade en ny senare med text men har ingen bild på det ännu. De lilla närmast har jag också UV-målat.
Jag skriver ut texten med fräsen också: Det vita bli så av sig själv nr kortet torkat efter tvättning: Färdigt: Här har jag dock ingen text på det stora kortet här. Fixade en ny senare med text men har ingen bild på det ännu. De lilla närmast har jag också UV-målat.
-
En kopia på en kopia av en HP15C. Missade att symbolen för batterihållaren hade omvänd polaritet jämfört med verkligheten. I övrigt fungerar det hela. Återstår att få till ett hölje, finns en del projekt på nätet att utgå från.
Spännande kretskort, var tvungen att söka på vad HP15C var och hittade denna bild. Förmodar att det blir någon display på den där också
Du får gärna visa i miniprojekt tråden eller så när du byggt klart den!
.
Du får gärna visa i miniprojekt tråden eller så när du byggt klart den!

.
-
Stämmer bra, en display ska sitta på ett mezzanine kort anslutet till stiftlisten i vänster kant.
Vad det lider kan det bli ett inlägg i mini projekt tråden:-).
Vad det lider kan det bli ett inlägg i mini projekt tråden:-).
Är det 15C som är avsedd för analogteknik ?
Jag hittade ju en tokbillig 12C i nyskick på en loppis som jag köpte utan att känna till mer om den, visade sej vara den minst värdefulla modellen - avsedd för folk på bank..
Jag hittade ju en tokbillig 12C i nyskick på en loppis som jag köpte utan att känna till mer om den, visade sej vara den minst värdefulla modellen - avsedd för folk på bank..
-
15C är ingenjörs räknare medans 12C är ekonom räknaren.
15C är från mitten på 80-talet, min första HP är 48G som kom början av 90-talet. Min favorit är 42S, Har även en 28S som jag ett räddade från en sopcontainer.
Vissa av de här går för 100-tals dollar numera, därav ett visst värde i att ha kopior för barnen så de lär sig använda RPN innan de får ärva dyrgriparna:-).
15C är från mitten på 80-talet, min första HP är 48G som kom början av 90-talet. Min favorit är 42S, Har även en 28S som jag ett räddade från en sopcontainer.
Vissa av de här går för 100-tals dollar numera, därav ett visst värde i att ha kopior för barnen så de lär sig använda RPN innan de får ärva dyrgriparna:-).
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Den ”bästa” i den serien är HP16C, den har jag, och en HP12C som jag köpte på 80-talet.
Jag kan inte riktigt hålla med om att 16C är en bättre kalkylator än en 15C. Som en allround kalkylator skulle jag alla dagar i veckan ta en 15C men om man är programmerare har 16C ett försprång. Bägge slås dock med råge av 42S, vilken dock inte har samma formfaktor,
https://www.hpmuseum.org/cgi-bin/compar ... calc8=none
https://www.hpmuseum.org/cgi-bin/compar ... calc8=none
42S saknar väl ställbar ordlängd vilket 16C har. Har den shift och rotate bits osv? Tror inte jag vill byta bort min HP-16C mot en HP-42S.
Senast redigerad av hummel 19 december 2024, 09:04:38, redigerad totalt 1 gång.
Lite som att svära i kyrkan.. Men eftersom det är lite orimligt att bära runt på en extra elektronik-apparat idag. Jag hittade den här android-appen nyligen. Den emulerar en 48SX snarare än min 48G. Men RPN for life liksom =)
-
Absolut bpiphany, den appen såg bra ut. Själv har jag legat kvar med free42, men känslan är inte densamma:-).