Söker manual och eller schema till TA 213

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Söker manual och eller schema till TA 213

Inlägg av kilimanjaro »

Hej forumfreaks jag experimenterar just nu med husets värmesystem och i synnerhet med ett gammalt TA 213 shuntreglering. Den har legat i träda många år sedan jag slutade elda med ved och även manualen har försvunnit. Men med timpris på el samt ackumulatortanken kvar i huset försöker jag hitta nytt sätt att använda den.
Nån som kan ha manual och/eller schema liggande för en kopia?

Med vänlig hälsning, // Karl B.
IMG_9338.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chokladgaraget

Re: Söker manual och eller schema till TA 213

Inlägg av Chokladgaraget »

Hej, ring Schneider, de förvärvade TAC. De sitter inne på dokument samt supportar gamla TAC-prylar. Jobbar själv inom fastighetsautomation, så stöter på dessa titt som tätt. Men oftast slänger jag ut dem då de inte fungerar och sätter in en ny DUC.

Patrik
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Någon måste ha gillat styr och regler någon gång historiskt i den där anläggningen:)

Jag byggde många styrsystem baserade på TA produkter runt 95-98, och TA213 var väl gammal redan då (bifogat datablad indikerar på en 70 tals konstruktion) :)

Vill du ha schema till kretskortet eller schema på inkopplingen?

https://www.byggahus.se/forum/threads/t ... 964/page-5
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Hej och tack för intresset. Självklart är jag intresserad av kretsschema för för om framtida problem uppstår. Just nu är det monterat och fungerar utmärkt iaf under den testperiod jag kört några veckor.
Fick fatt i nödvändig dokumentation från annat håll och kunde rota fram det jag skrotade vid anslutningen till fjärrvärme för 20 år sedan men ett kretsschema saknar jag, så ja tack.

Passar på att fråga om ett nytt projekt. Har en liten bänksvarv med enfasmotor som jag ska försöka konvertera till en frekvensstyrd 3fasmotor. Nuvarande axel är 16 mm och jag lyckas inte finna en 3fasmotor med samma dimension. Vill behålla samma remskivor som med hjälp av olika utväxlingar ändrar varvtalet men kunna finlira med hjälp av en frekvensomformare.
Tips på hur jag hittar 3fasmotor med axel 16 mm

Med vänlig hälsning, // Karl B.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag skulle rekomendera dig att starta en ny tråd när du har nya frågor om ett helt nytt ämne, inte alla läser alla inlägg.

Problemet jag minns med dessa när jag praoade på TA var att det blev oxid på pottarna, så man fick vrida de fram och tillbaka några gånger, så fick de bra kontakt igen och fortsatte funka..
ds77

Inlägg av ds77 »

Ta en motor du hittar och svarva ner axeln?

Annars tycker jag att "växelmotorer" alltså motor och växel ihop ofta brukar ha en mindre axel på motorn(än motsv standard för storleken).

Men du skriver inget om storleken på motorn men antar 1 hp eller mindre.
Skriv svar