löpbands problem
löpbands problem
Vårt löpand , Sole F85, slutade att fungera i somras.. regn / fukt kom in genom en friskluftsintag. Vi har försökt fått hjälp av återförsäljaren, men utan resultat. Så vi köpte och bytte kretskortet, sen kollade vi att motorn fungerade. Löpbandet får ström och räknar ner , men när det ska starta löser jordfelsbrytaren ut. Hur går man vidare ? Vi har haft " vanliga elektriker här " dom vet inte och " servicetekniker " smörjer typ bara mattan och kan inte felsöka kablar .. vad är nästa steg ? ( det har inte flyttats eller blivit utsatt för våld, ingen står på mattan när vi försöker sätta igång det )
Re: löpbands problem
Hur gammal är löpbandet? Garanti kvar? Har löpbandet ett friskluftintag? Står den i en ouppvärmd lokal?
Har du bild på ditt löpband? Kanske på motorns märkskylt?
Bild finns kanske på kretskortet som bytts ut?
Blev det någon skillnad efter bytet av kretskortet?
Varför byttes ett kretskort? På måfå?
Motorn fungerar säger du, hur konstaterade ni det? Matat den med lösa kablar separat med 230 Volt?
Kolla gärna igen att kretskortet är korrekt anslutet? Om ni inte har vana av elektronik och el, kan kortet ha kopplats in okorrekt.
Fanns det med kretskortet en ordenlig inkopplingsanvisning?
Har du bild på ditt löpband? Kanske på motorns märkskylt?
Bild finns kanske på kretskortet som bytts ut?
Blev det någon skillnad efter bytet av kretskortet?
Varför byttes ett kretskort? På måfå?
Motorn fungerar säger du, hur konstaterade ni det? Matat den med lösa kablar separat med 230 Volt?
Kolla gärna igen att kretskortet är korrekt anslutet? Om ni inte har vana av elektronik och el, kan kortet ha kopplats in okorrekt.
Fanns det med kretskortet en ordenlig inkopplingsanvisning?
Senast redigerad av Haralt 11 december 2024, 17:38:29, redigerad totalt 1 gång.
Om JFB slår ut måste det finnas en överledning mellan fas/noll till skyddsjord!
Det kan vara fel inkopplat ledningar - men även fukt, t.ex. i brytare, motor eller liknande.
Då jag minns att det finns gott om kontaktdon för att koppla ihop kretskort med resten och att de är "unika" så att man bara kan koppla rätt, lutar jag kraftigt åt att motorn har fått vatten och har behov av rensning & torkning.
Jag hade iaf. börjat där.
Om du har DVM, kan det vara en idé att koppla bort motorn helt (och först strömmen från allt) och mäta motstånd mellan motorhölje och vilken som helst ledning som går till motorn - och ALLA ledningarna, en åt gången.
Notera resultatet för VARJE mätning och återvänd hit, gärna med kort på koppling osv.
Med de resultat kan man ta ett steg vidare.
Det kan vara fel inkopplat ledningar - men även fukt, t.ex. i brytare, motor eller liknande.
Då jag minns att det finns gott om kontaktdon för att koppla ihop kretskort med resten och att de är "unika" så att man bara kan koppla rätt, lutar jag kraftigt åt att motorn har fått vatten och har behov av rensning & torkning.
Jag hade iaf. börjat där.
Om du har DVM, kan det vara en idé att koppla bort motorn helt (och först strömmen från allt) och mäta motstånd mellan motorhölje och vilken som helst ledning som går till motorn - och ALLA ledningarna, en åt gången.
Notera resultatet för VARJE mätning och återvänd hit, gärna med kort på koppling osv.
Med de resultat kan man ta ett steg vidare.
Hej , tack för svar. Jag vet inte hur man svarar på vart och meddelandet här - så svarar alla på samma gång.
Löpbandet är från 2017- sparsamt använt, väldigt pålitligt. Ingen garanti kvar. Nej , den står i en uppvärmd lokal, men lite nära ett friskluftsintyg- såg att det " regnat in" lite och har förstått att el och vatten inte går så bra ihop. Därav min misstanke att det har med fukt att göra. Återförsäljaren sa att det brukar vara det som är problemet , så på måfå kan man säga - för att börja någonstans. Motorn lämnade vi in till en elektronikfirma som felsökte - fanns inga fel och den fungerade. Vi testade , efter att ha sett en video på youtube att koppla ett nio volt batteri och då gick mattan/ motorn. Kan dubbelkolla, men vi knäppte kort och satte in sladdarna som de satt innan.
Vi började med att ta bort höljena och körde en byggfläkt i rummet . Vi har en DVM - aldrig använt men vad ska den stå inställd på ? Måste leta rätt på den men har för mig att man ställer in den.
Jag har skickat efter " ett filter" och en " datakabel " från återförsäljaren. Oklart vad filtret har för funktion, men för mig som inte kan NÅGOT om elektronik och bara försöker var logisk, så låter ett filter som nåt som kan skadas av fukt. Datakabel bara för att just när reläet klickar och ska sätta igång bandet, så löser JFB ut- om det är nåt fel från övre panelen? Jag ska knäppa lite kort !
Löpbandet är från 2017- sparsamt använt, väldigt pålitligt. Ingen garanti kvar. Nej , den står i en uppvärmd lokal, men lite nära ett friskluftsintyg- såg att det " regnat in" lite och har förstått att el och vatten inte går så bra ihop. Därav min misstanke att det har med fukt att göra. Återförsäljaren sa att det brukar vara det som är problemet , så på måfå kan man säga - för att börja någonstans. Motorn lämnade vi in till en elektronikfirma som felsökte - fanns inga fel och den fungerade. Vi testade , efter att ha sett en video på youtube att koppla ett nio volt batteri och då gick mattan/ motorn. Kan dubbelkolla, men vi knäppte kort och satte in sladdarna som de satt innan.
Vi började med att ta bort höljena och körde en byggfläkt i rummet . Vi har en DVM - aldrig använt men vad ska den stå inställd på ? Måste leta rätt på den men har för mig att man ställer in den.
Jag har skickat efter " ett filter" och en " datakabel " från återförsäljaren. Oklart vad filtret har för funktion, men för mig som inte kan NÅGOT om elektronik och bara försöker var logisk, så låter ett filter som nåt som kan skadas av fukt. Datakabel bara för att just när reläet klickar och ska sätta igång bandet, så löser JFB ut- om det är nåt fel från övre panelen? Jag ska knäppa lite kort !
-
Det sägs att löpband inte ska skyddas av en JFB pga statisk elektricitet som byggs upp av bandet. Det skulle i så fall kräva fast anslutning av bandet då det är svårt att komma undan kravet på JFB för uttag.
I ett annat fall var det smuts i motorn som löste JFBn.
I ett annat fall var det smuts i motorn som löste JFBn.
Om det är kvarvarande fukt och smuts som är spöket kanske det går att lösa genom att koppla in det till ett uttag utan jordfelsbrytare och köra ett tag. Sen se om det gjorde det till närmare vän med jordfelsbrytaren. Mer något som jag skulle testa själv än ett råd till någon annan kanske 

Om elmotorn stått med vatten/fukt i sig under månader, så kan det kanske ha korroderat och bildats salter som leder elektricitet och det får en ström att gå fel väg via jordningkabeln(gröngul). Man kan möjligen köra med en hårtork och torka elmotorn, den har väl något kylluftintag, dock ska man då inte bränna eller överhetta elmotorn med hårtorken. Sedan prova om löpbandet funkar.
-
-
Du skriver att ni har provat med ett 9 volts batteri. Det låter lite märkligt att ett 9 volts batteri orkar driva den motorn och mattan. När jag tittar på den motorn så kräver den 90V stämmer det.AWM skrev: ↑12 december 2024, 14:51:37 Hej , tack för svar. Jag vet inte hur man svarar på vart och meddelandet här - så svarar alla på samma gång.
https://www.ebay.com/itm/264776185718
Senast redigerad av thomas_gbg 13 december 2024, 13:07:06, redigerad totalt 1 gång.
Lite bilder på grejerna kan vara bra.
angående mätaren: För att mäta jordfel ska man egentligen ha en isolationsprovare (ofta kallad megger efter känd tillverkare), men du kommer långt med att ställa mätaren på ohm och mäta mellan skyddsjord på stickproppen och olika ledningar i apparaten. Eller specifikt, koppla loss kablarna till motorn, och mät med en mätpinne på motorns metallskal (typ helst där en gulgrön jordledning är fastskruvad) och övriga anslutningar.
Allmänt skulle jag också rekommenderat att prova att med motorn bortkopplad prova att koppla in ström till resten, men några bilder på sakerna bör du visa först för att det rådet ska vara bra. Det är extremt ovanligt men det finns motorer som också fungerar som nättransformator till apparater (exempel RIAA-förförstärkar-tillsatsen till Bang&Olufsen Beogram 1000 från mitten av 60-talet).
angående mätaren: För att mäta jordfel ska man egentligen ha en isolationsprovare (ofta kallad megger efter känd tillverkare), men du kommer långt med att ställa mätaren på ohm och mäta mellan skyddsjord på stickproppen och olika ledningar i apparaten. Eller specifikt, koppla loss kablarna till motorn, och mät med en mätpinne på motorns metallskal (typ helst där en gulgrön jordledning är fastskruvad) och övriga anslutningar.
Allmänt skulle jag också rekommenderat att prova att med motorn bortkopplad prova att koppla in ström till resten, men några bilder på sakerna bör du visa först för att det rådet ska vara bra. Det är extremt ovanligt men det finns motorer som också fungerar som nättransformator till apparater (exempel RIAA-förförstärkar-tillsatsen till Bang&Olufsen Beogram 1000 från mitten av 60-talet).